י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
המחבל המבוקש בעולם

ביידן בחן מודל מוקטן: כך חוסל זוואהירי

הנשיא ביידן בחן מודל מוקטן של ביתו של זוואהירי, שנבנה במיוחד עבורו, כדי לתכנן את חיסולו של המחבל המבוקש ביותר בעולם. למעט המנהיג אף אדם לא נפגע כולל אלו שהיו בבית

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: משרד ההגנה הרוסי

מתקפת המל"ט האמריקאית שחיסלה את מנהיג אל-קאעידה איימן אל-זוואהירי במרפסת שלו בקאבול בסוף השבוע הייתה מהלך של חודשים של תכנון סודי ביותר של הנשיא ביידן ומעגל צפוף של יועציו הבכירים, שבנו דגם קטן של ביתו של זוואהירי עבור ביידן, כדי שיוכל לבחון בחדרו את המצב.

פרטי החיסול ותכנונו נחשפו על ידי פקיד בכיר. הנשיא עודכן לראשונה באפריל האחרון על כך שהמודיעין האמריקאי גילה את זוואהירי בבית בקאבול. פקידים אמריקאים היו מודעים לרשת התומכת במנהיג הטרור בבירת אפגניסטן במשך חודשים, וזיהו את אשתו, בתו וילדיה באמצעות מידע מודיעין רב.

הנשים בבית השתמשו במוצרים פרימיטיביים, גורמים רשמיים טוענים שזה נועד למנוע ממישהו לעקוב אחריהן למיקום של זוואהירי בשכונת קאבול. זוואהירי עצמו לא עזב את המקום מאז הגעתו השנה.

ככל שהחודשים חלפו, פקידים אמריקאים החלו לבסס דפוסי התנהגות בבית - כולל שזוואהירי מגיח מעת לעת למרפסת הבית לפרקי זמן ממושכים. בעוד גורמים רשמיים המשיכו לעקוב אחר פעילותו, החל תכנון חשאי לנתח את מבנה הבניין, מתוך כוונה להוציא לפועל מבצע לסילוק יעד הטרור מספר 1 בעולם מבלי לפגוע בשלמותו המבנית של הבניין.

בראש מעייניהם של ביידן וחברי הצוות שלו, היה הימנעות ממקרי מוות של אזרחים, כולל בני משפחתו של זוואהירי שהתגוררו בבניין. העובדה שהבניין ממוקם במרכז העיר קאבול הציגה אתגרים, שכן הוא היה מוקף בשכונת מגורים. גורמים רשמיים שהיו מודעים לתכנון, נזהרו מאוד מהדלפות, רק קבוצה קטנה ומובחרת של אנשים קיבלו מידע על התוכניות.

ככל שחלפו מאי ויוני, ביידן התעדכן בהתפתחויות. ב-1 ביולי הוא קיים פגישה עם גורמי ביטחון בחדר המצב של הבית הלבן כדי לקבל תדרוך על מבצע מתוכנן. מנהל ה-CIA ביל ברנס, מנהל המודיעין הלאומי אבריל היינס, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן וסגנו ג'ון פייר, והיועצת לביטחון המולדת ליז שרווד רנדל ישבו סביב השולחן.

"ביידן היה עסוק עמוקות בתדריך ושקוע במודיעין", אמר גורם בכיר ל-CNN הוא שאל "שאלות מפורטות על מה שידענו ואיך ידענו את זה". מעניין במיוחד היה דגם מוקטן של ביתו של זוואהירי שפקידי מודיעין בנו והכניסו לבית הלבן כדי שהנשיא יוכל לבחון אותו. ביידן שאל כיצד הבית עשוי להיות מואר על ידי השמש, חומרי הבנייה שלו וכיצד מזג האוויר יכול להשפיע על כל פעולה, אמר הפקיד.

"הוא היה ממוקד במיוחד בלהבטיח שכל צעד ננקט כדי להבטיח שהמבצע יצמצם את הסיכון הזה של נפגעים אזרחיים" כך לדברי הגורם.

ביידן ביקש מהצוות שלו מידע נוסף על תוכניות הבניין וכיצד תקיפה עשויה להשפיע עליו. הוא טס לקמפ דייוויד מאוחר יותר באותו אחר הצהריים. הצוות שלו נשאר מאחור, התכנס מספר פעמים בחדר המצב במהלך השבועות הבאים כדי להשלים את התכנון שלהם, לענות על שאלות הנשיא ולהבטיח שהם נקטו הכל כדי למזער סיכונים.

מאמץ מקביל של עורכי דין בכירים נערך לבחון את המודיעין הקשור לזוואהירי ולבסס את הבסיס המשפטי למבצע. ב-25 ביולי - כשהוא מתבודד עם קורונה במעון הבית הלבן - ביידן החזיר את הצוות שלו כדי לקבל תדרוך אחרון. הוא שוב לחץ ב"רמה מפורטת", אמר הפקיד, ושאל על כל אפשרויות נוספות שיכולות למזער אבדות אזרחיות.

הוא שאל על פריסת הבית - היכן ממוקמים החדרים מאחורי חלונות ודלתות בקומה השלישית - ואיזו השפעה אפשרית תהיה לתקיפה. והוא הסתובב סביב הצוות שלו ושאל את עמדתו של כל פקיד.

בסוף, הוא אישר "תקיפה אווירית מותאמת מדויקת כדי לחסל את המטרה". חמישה ימים לאחר מכן, נורו שני טילים אל המרפסת של הבית בקאבול.

בני משפחתו, שהיו באזורים אחרים בבית, לא נפגעו, אמר הפקיד. ביידן, שעדיין מבודד במעון הבית הלבן עם קורונה, התבשר מתי התקיפה החלה ומתי היא הסתיימה.

מקור ביטחוני אמר לרשת CNN, כי "תקיפה אווירית מותאמת מדויקת" היתה באמצעות שני טילי 'אש גיהנום' (Hellfire) והיא בוצעה בשעה 21:48 שעון החוף המזרחי ביום שבת, 30 ביולי. 6:18 בבוקר שעון קאבול, באמצעות תקיפה אווירית בלתי מאוישת ואושרה על ידי הנשיא ביידן לאחר שבועות של פגישות עם הקבינט שלו ויועצי המפתח שלו. לא היו אנשי צוות אמריקאים על הקרקע בקאבול בזמן התקיפה.

הפקיד אמר כי בכירי הטליבאן לא היו מודעים לנוכחותו של זוואהירי באזור ב"הפרה ברורה של הסכם דוחא", אז חתמו הטאליבן אצל הנשיא לשעבר טראמפ, כי לא יתנו מחסה לטרוריסטים, ואף נקטו צעדים כדי להסתיר את נוכחותו לאחר התקיפה המוצלחת בשבת, הגבלת הגישה לבית והעברה מהירה של חבריו של זוואהירי. משפחתו, כולל בתו וילדיה, שנותרו ללא פגע.

אל קעידא איימן אל זוואהירי ג'ו ביידן אפגניסטאן טאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד