כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

החרדי שיושיע את נוחי דנקנר - או זה שיחסל אותו?

ראש בראש: מחזיקי האג"ח של IDB והטייקון אדוארדו אלשטיין נגד נוחי דנקנר והטייקון אלכסנדר גרנובסקי • מי הם שני החרדים הללו שמתגוששים כעת, משני צידי המתרס, על השליטה? כיצד עשו את הונם? איך הם משתמשים בו? אלו חברות בבעלותם? ומי הם מקורביהם? • פרופיל כפול

גרנובסקי בכפרות. צילומים: באדיבות עיתון משפחה
גרנובסקי בכפרות. צילומים: באדיבות עיתון משפחה



לפני חודשים אחדים, מעט אחרי שהתברר שהטייקון נוחי דנקנר נקלע לצרות ופתח בחיפוש אחר מושיע ל-IDB, התוודע עם ישראל לשמו של הטייקון הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין, בו תלה נוחי את תקוותיו כמי שיסייע לו להציל את השליטה בחברה.

הגלגל הסתובב בינתיים, וכיום אלשטיין הוא דווקא תקוותם של בעלי האג"ח, בעוד דנקנר חצה את הגלובוס מזרחה, ואיתר טייקון נוסף ובלתי מפורסם עד כה - אלכסנדר גרנובסקי, פטרון חב"ד באודסה האוקראינית.

מי הם השניים הללו שמתגוששים כעת, משני צידי המתרס, על השליטה ב-IDB? כיצד עשו את הונם? וכיצד הם משתמשים בו? אלו חברות בבעלותם? ומי הם מקורביהם?

אבל לפני שנשרטט את הפרופיל של השניים, קבלו הסבר קצר על IDB ואחזקותיה: החברה נשלטת בידי גנדן השקעות, והיא מחזיקה בכלל ביטוח, ובאמצעותה גם בכלל פיננסים. בנוסף היא מחזיקה גם בדיסקונט השקעות, ובאמצעותה בסלקום, שופרסל, כור תעשיות, נטוויז'ן, מכתשים אגן, אלרון ועוד.

גרנובסקי: יליד אומן, חובב כדורגל ו...פוליטיקאי

אלכסנדר גרנובסקי, נשוי ללאה ואב לבן ושתי בנות, נולד באומן שבאוקראינה בשנת 1972. בתחילת שנות ה-90 השלים את חוק לימודיו עם תואר במשפטים מאוניברסיטת אודסה, תחום שלא העסיק אותו זמן רב. לאחר ששיפץ בעצמו את ביתו והזמין חברים להתרשם - החל לעסוק בתחום באופן מקצועי, ועד מהרה התרחב לבניה פרטית בהיקפים גדלים והולכים.

במרוצת שנות ה-90 פרץ גרנובסקי את גבולות הנדל"ן והתרחב לעיצוב בתי עסק, חומרי גלם לבניה, בנקאות ומלונאות. על פי הערכות, בתחילת שנות ה-2000 העסיק האוליגרך הצעיר כ-20 אלף עובדים באוקראינה לבדה.

כמקובל במדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר, אוליגרך זקוק גם לכוח פוליטי. אולי גם בשל סיבות נוספות - התמודד גרנובסקי במסגרת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית לפרלמנט האוקראיני, ואף נבחר לכהונה שנמשכה מ-2002 ועד 2006, אז נכשל בנסיונו להיבחר שוב לתפקיד, וחזר לעסקיו הענפים.

מלבד הביזנס, ובדומה לאוליגרך יהודי אחר - רומן אברמוביץ' - פיתח גרנובסקי משיכה עזה למשחק הכדורגל הפופולארי, ובשלב מסוים אף כיהן כסגן נשיא התאחדות הכדורגל האוקראינית.

חשוב להדגיש כי היקף הונו של גרנובסקי אינו ידוע. יש המעריכים אותו במאות מיליוני דולרים בלבד, ויש האומדים את הונו בכמה מיליארדי דולרים.

גרנובסקי (מימין) עם אברהם וולף ויוסי שניאורסון. צילום: שטורעםצילום: גרנובסקי (מימין) עם אברהם וולף ויוסי שניאורסון. צילום: שטורעם
גרנובסקי (מימין) עם אברהם וולף ויוסי שניאורסון. צילום: שטורעם


מ'אור אבנר' ועד יוסי שניאורסון

בעשור האחרון בעיקר, היה גרנובסקי אחד מקבוצת העשירים היהודים הצעירים שהתקרבו ליהדות באמצעות איגוד הקהילות 'אור אבנר' שהוקם על-ידי לוי לבייב במדינות ברית המועצות לשעבר. הוא התחבר לפעילותה הענפה של חסידות חב"ד, והפך בהדרגה לאחד התומכים היותר גדולים שלה. כיום הוא מכהן כנשיא World Chabad.

גרנובסקי גייס לצידו את אחד הכשרונות העיסקיים המבטיחים של חב"ד - יוסי שניאורסון, מי שהקים את רשת הילדים 'קידי שיק', שימש בעבר כיד ימינו של איש העסקים שעיה בוימלגרין, ואף שימש כמנכ"ל קבוצת בוימלגרין עד שנת 2007.

השניים מחזיקים במשותף את קרן הצדקה 'חב"ד 770' הרשומה בהולנד. גרנובסקי מחזיק ב-95% מהקרן ואילו שניאורסון אוחז ב-5% הנותרים. גרנובסקי גם שולט בחברת זד.בי.איי (ZBI) ש-84% ממנה רכש לפני כשנה מצביקה בירנבוים, באמצעות קרן הצדקה 'חב"ד 770 BV' תמורת כ-128 מיליון שקל. באמצעותה הוא מחזיק גם 79.94% ממניות בי.ג'י איי.

בהמשך פתח גם בהשתלטות על חברת אמבלייז כאשר רכש 20% ממניות אמבלייז מידי נפתלי שני וקרן ההשקעות פורטיסימו תמורת כ-22 מיליון דולר. כחלק מהעסקה ניתנה לבי.ג'י איי אופציית PUT לרכוש את יתר המניות בשווי כולל של 28 מיליון דולר.

בין מקורביו של גרנובסקי ניתן למנות גם את עורך דין ישראל שמעונוב, המייצג אותו, ואת רבה של אודסה, הרב אברהם וולף, שאף מונה על ידו כיו"ר BGI עם רכישת השליטה בה.

כאשר החל להשקיע בישראל, בשנה שעברה, אמר: "לפני חמש שנים הגעתי לכפר חב"ד של הרבי מליובאוויטש. הרבי אמר בשעתו שההשקעה הכי טובה היא בישראל, וזה מה שאני עושה. תמיד חלמתי על זה".

אלשטיין: מות הדוד, האמון של סורוס וה'טיפ' של הרבי

אדוארדו סרג'יו אלשטיין, ובשמו היהודי יעקב זיסל, נולד בבואנוס איירס לפני 52 שנה, הוא נשוי לפסיכולוגית המנהלת מוזיאון ואב לארבעה. סבו, יצחק אלשטיין, היגר לארגנטינה מרוסיה בשנת 1917 בעקבות המהפכה הבולשביקית, צבר שם מקרקעין רבים והקים את חברת IRSA העוסקת בנדל"ן. למרות שהחל בלימודי כלכלה בצעירותו, נאלץ לנטוש אותם בגיל 21 כדי לסייע בעסק המשפחתי, לאחר מות דודו במפתיע בגיל 41.

תוך שהוא נעזר בחברו הארגנטינאי, מרסלו מינדלין, רכש אלשטיין את החברה ממשפחתו ושיקם אותה. כיום נסחרת החברה בבורסות של ניו-יורק ובואנוס איירס לפי שווי של כ-400 מיליון דולר, כאשר כמחצית הון המניות מצוי בידיו של אלשטיין, המכהן גם כיו"ר ומנכ"ל החברה.

סיפור מרתק המצביע על בסיס הקשר של אלשטיין לחב"ד, סיפר אלשטיין עצמו בראיון שהעניק בעבר ל'כלכליסט'. לדבריו, כשהיה בן 28 נפגש עם המיליארדר האגדי ג'ורג' סורוס, שהתרשם ממנו והפקיד בידיו 10 מיליון דולר. תוך שנה חימש אלשטיין את הסכום, ואז, בשנת תשנ"א, הגיע אל האדמו"ר מליובאויטש זצ"ל והתייעץ עמו. הרבי ציווה עליו למכור את כל המניות לאט ולקנות במקומם נכסים.

אלשטיין התלבט מעט, אך החליט כי אין טעם לשאול את הרב אם לא מתכוונים לשמוע לעצתו. הלחץ גבר כאשר לאחר שהשלים את ההוראה, הודיע לו סורוס על העברת 45 מיליון דולר נוספים לניהולו.

שבועות ספורים לקח ללחץ להשתחרר לחלוטין - הבורסה קרסה. סורוס הנדהם ששמע שכספו ניצל הפך למעריץ של אלשטיין ונתן לו עצמאות בהשקעות, עמה התרחב בארגנטינה עצמה, ובהמשך גם בפרו, ברזיל ורוסיה. בהמשך עמד אלשטיין בראש קרן ההשקעות 'קוואנטום דולפין', ובגיבויו של סורוס רכשה החברה את מגדלי המשרדים המרכזיים בבואנוס איירס ובנתה שורה של קניוני ענק בכל רחבי ארגנטינה. ברובע רוקלטה, רובע הקניות והעסקים במרכז בואנוס איירס, בנתה החברה את קניון 'אבאסטו' - הקניון הגדול ביותר בארגנטינה, המכונה 'הקניון היהודי' על שם שורת חנויות כשרות הנמצאת בו. עם אחזקות החברה נמנים בתי מלון יוקרתיים, בנק היפוטקאריו וחברת כרטיסי האשראי טארשופ.

את החברה המשפחתית IRSA הוביל אלשטיין להישגים מרשימים גם בתחום הכלכלי, כאשר רכש את Cresud, מהחברות החקלאיות הגדולות בדרום אמריקה. Cresud, בדומה ל-IRSA, נסחרת בבורסת ניו יורק ושוויה יותר מ-400 מיליון דולר. החברה מחזיקה בשטח של יותר מ-4.8 מיליון דונם באזור הפאמפס של ארגנטינה, ומייצרת סויה, תירס, חיטה, בשר בקר וחלב.

בספטמבר 2012 רכש אלשטיין 9.5% ממניות 'גנדן' תמורת 25 מיליון דולר.

כעמיתו גרנובסקי, שומר אלשטיין את פרטי הונו בסוד, ולפיכך אין הערכה מדויקת על היקף הממון שברשותו.

אלשטיין עם הרב יאשיהו פינטו. צילום ארכיוןצילום: אלשטיין עם הרב יאשיהו פינטו. צילום ארכיון
אלשטיין עם הרב יאשיהו פינטו. צילום ארכיון


הפן היהודי: רבנים, קברים ושבת עם המשפחה

אלשטיין שומר על קלה כחמורה, והוא מעורה היטב בחיי הקהילה היהודית בארגנטינה ופועל למענה רבות. אלשטיין פועל במסגרת הקונגרס היהודי העולמי בו אף כיהן כגזבר בעבר, ותומך נלהב בפרויקט 'תגלית' - במסגרתו מגיעים צעירים יהודים מכל העולם לסיורי שורשים בישראל. כמו כן, אלשטיין כיהן כנשיא חב"ד ארגנטינה.

אלשטיין מגיע רבות לישראל, בה מתגוררת אחותו בקיבוץ בצפון. בין רבותיו לאחר הסתלקות האדמו"ר מליובאויטש זצ"לניתן למנות את המקובלים הרב יאשיהו פינטו והרב אברהם מויאל.

בכלל, אלשטיין מקדיש חשיבות רבה למשפחתו, לאשתו, פסיכולוגית המנהלת מוזיאון ילדים באחד הקניונים שבבעלותו, ולארבעת ילדיו, אשר במחיצתם הוא מקפיד לשהות כל שבת - ויהי מה. על פי האגדה, בעבר אף החמיץ בשל כך פגישה עם נשיא ארה"ב דאז ביל קלינטון.

מלבד זאת, חובב הטייקון גם קברי צדיקים: מידי שנה בי"ט כסלו הוא מגיע להאדיטש - לקברו של מייסד חסידות חב"ד 'בעל התניא', ובשבועות הוא מקפיד לבקר בציון ה'בעל שם טוב' במזיבוז', שם הוא שוהה כאחד האדם.
אלשטיין גרנובסקי שליטה תרומות חב''ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד