כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
נערכים להגן על האי

"אסטרטגיית הדורבנים": כך תתמודד טייוואן מול פלישה סינית

המתיחות בין בייג'ינג לוושינגטון גוברת סביב סאגת טייוואן, כאשר יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית ננסי פלוסי צפויה לבקר באי, כשמלווה לביקורה איומים שמגיעים מאחד הצבאות הגדולים בעולם. האסטרטגיה הצבאית הטייוואנית: להקשות במקסימום על פלישה סינית פוטנציאלית

"אסטרטגיית הדורבנים": כך תתמודד טייוואן מול פלישה סינית
מטוסי מלחמה סיניים צילום: צילום מסך

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית ננסי פלוסי מתכננת לבקר באי הטייוואני. פלוסי, הפקיד הגבוה ביותר בארה"ב אחרי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגנית הנשיא קמאלה האריס, מתחה ביקורת חריפה על סין במשך עשרות שנים, תוך תמיכה נלהבת באופוזיציה של בייג'ינג לרבות מפגיני כיכר טיאננמן, המנהיג הבודהיסטי הטיבטי הדלאי לאמה ופעילים פרו-דמוקרטיים בהונג קונג.

הפוטנציאל לביקור בטייוואן במהלך הסיור של פלוסי באסיה, שהחל בשבת, הכעיס את השלטונות הסיניים, שהגבירו לאחרונה את הסיור האגרסיבי והטיסות האגרסיביות שלהם באזור ההגנה האווירית של טייוואן תוך ביצוע תרגילים צבאיים. פלוסי הייתה מעורפלת לגבי תוכניותיה לבקר בטייוואן, אך אמרה בשבוע שעבר ש"חשוב לנו להראות תמיכה בטייוואן".

לא ברור באיזו מידה טייוואן יכולה להסתמך על תמיכת ארה"ב במקרה של תוקפנות סינית. במשך עשרות שנים שומרת וושינגטון על "עמימות אסטרטגית" לגבי טייוואן, הבית הלבן מכר ציוד צבאי הגנתי לטייוואן, עם זאת, ארה"ב לא התחייבה רשמית להתערבות צבאית.

כדי להתמודד עם מעצמה ענקית כמו סין, טייוואן אימצה שיטת לוחמה א-סימטרית המכונה "אסטרטגיית הדורבנים", שמטרתה להקשות על הפלישה עבור האויב. טייוואן פשוט ערמה מלאי גדול של כלי נשק ותחמושת נגד חיל אוויר, נגד טנקים ונגד ספינות. זה כולל כלי טיס בלתי מאוישים (מל"טים) ותחמושת בעלות נמוכה כמו טילי שיוט ניידים להגנה על החוף, שיש להם את היכולת להשמיד את כלי השיט היקרים והציוד הימי של סין.

אומנות התקפה מהירה וסירות טילים מיניאטוריות הן ציוד זול יחסית אך יעיל ביותר. ניתן לפזר אותם בין סירות דיג ברחבי נמלי טייוואן. מוקשים ימיים והנחת מוקשים מהירה עלולים גם לסבך את פעולות הנחיתה של כל צי פולש.

כדי לכבוש את האי במהירות, הצבא הסיני (PLA) יצטרך להעביר חיילים רבים וכמויות גדולות של אספקה ​​- כלי רכב משוריינים, נשק, תחמושת, מזון, ציוד רפואי ודלק על פני המצר. זה אפשרי רק דרך הים, מכיוון שלצי מטוסים יש קיבולת מוגבלת.

הטריטוריה של טייוואט כוללת שרשרת של איים, חלקם ליד חופי סין. ציוד ניטור המותקן באותם איים יכול לזהות את הצי הראשון שיוצא מחופי סין. זה אמור לתת לכוחות הטייוואנים מספיק זמן לתאם הגנה רב-שכבתית. מוקשים ימיים, בשילוב עם ספינות תקיפה מהירות וסירות טילים, יחד עם אמצעי לחימה יבשתיים המוצבים בחופים ובאיים סמוכים, יתמודדו עם הסינים במצבו הפגיע ביותר, לפני שתהיה לו הזדמנות לנחות ולהתחיל במבצע.

טייוואן גם הכינה את עריה ללוחמת גרילה למקרה שהסינים יצליחו להכניס אל רגליהם על הקרקע. מערכות הגנה אוויריות ניידות לאדם, ונשק נייד נגד שריון, כגון מערכות רקטות ארטילריות ניידות גבוהות, יכולים לשמש בקרבות עירוניים, בעוד מבנים יכולים להפוך לצריפים של לחימה.

על פי דו"ח משנת 2017 ישנם 2.5 מיליון גברים במערכת המילואים הצבאית ועוד מיליון מתנדבי הגנה אזרחית. בסך הכול, מספר זה מהווה כ-15% מאוכלוסיית טייוואן ואיש אחד מכל ארבעה.

אחת המטרות העיקריות של הטקטיקה של טייוואן היא להגן על מערכות ההגנה העיקריות, כולל מטוסים ומערכות הגנה אנטי-בליסטיות, שיכולות ליירט רקטות בליסטיות ולהסב נזק ראשוני למעצמות הפולשות.

בשנתיים האחרונות, טייוואן רכשה עשרות מטוסי קרב מתקדמים מארה"ב, תוך שהיא מייצרת בעצמה מטוסים, מטוסים רבים מוחזקים בבסיסים מבוצרים, כאשר הטייסים מאומנים להשתמש בכבישים מהירים לנחיתה אם שדות תעופה יופצצו.

בנוסף, למרות שאולי וושינגטון לא תהיה מעורבת אם תפרוץ מלחמה, היא התחייבה להמשיך למכור מערכות הגנה ולספק תמיכה מודיעינית לטייוואן. כל הצעדים הללו יסייעו לטייוואן לשלוח מסר לסין שאם תפרוץ מלחמה, היא תהיה ארוכה, יקרה ועקובה מדם. עם זאת, עבור טייוואן התרחיש הטוב ביותר יהיה שהסכסוך לעולם לא יקרה.

סין ארה''ב טייוואן ננסי פלוסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד