י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ברכת כהנים ללא הבדלי גזע

דרעי הסיר את המחיצה העדתית ועלול להתחרט על כך \\ ארי קלמן

הכרזתו השבוע של יו"ר ש"ס אריה דרעי על רצונו לשלב ברשימה הספרדית נציג אשכנזי היא לא פחות מדרמה ושינוי משמעותי במפה הפוליטית החרדית. דרעי מעוניין להרחיב את התמיכה בו גם למחוזות אשכנזים. אך האם זה צעד נכון עבורו ועבור מפלגתו, או שמא הוא עוד יתחרט על כך?

דרעי הסיר את המחיצה העדתית ועלול להתחרט על כך \\ ארי קלמן
אריה דרעי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אל החדר הקטן והחשוך במבנה הישיבתי שבהרי הקטסקיל בניו יורק נכסנו בשקט 11 איש שהתפצלו מהמניין המרכזי בתפילת המוסף בשבת, מתפללי נוסח 'עדות המזרח' שביקשו לקיים מניין משלהם רק לתפילת מוסף, כדי לקיים את מנהג ברכת הכהנים שאחיהם האשכנזים בחו"ל זוכים לו רק שלוש פעמים בשנה, בחגים, ולא בכל שבת.

ואז בחזרת הש"צ, ככל שמתקרבים למעמד ברכת הכהנים, מאחד עשר מתפללים, החדר התמלא עד אפס מקום. החברים האשכנזים שביקשו לנצל את ההזדמנות להתברך באמצעות הכהנים, שהתקשו להסתיר את התרגשותם מן המאורע. בסוף, בארה"ב מתרגשים מהאירוע הרבה יותר, שכן בארץ הקודש הוא דבר שבכל יום.

הסתכלתי מסביב וחשבתי לעצמי: האם נראה מחזה שכזה בישראל? האם זה דבר מובן מאליו לראות קבוצת אשכנזים נדחסים בחדר החשוך והצפוף כדי לזכות לשמוע קטע תפילה נוסף שנהוג רק אצל בני עדות המזרח? ובכלל, שמתי לב כי לא הבחנתי שקבוצת המתפללים הם ספרדים עד לרגע שהם התפצלו מהמניין והסגירו את עצמם (בגאווה גדולה) ככאלה.

***

מחוץ לגבולות נמל התעופה בן גוריון, הבדלי הגזע לא מורגשים (אם חפצים בכך) כמו בישראל; בליקווד כמו בברוקלין וגם בגולדרס גרין, הספרדים הם חלק מקהילות ישביתיות; במוסדות לא ישאלו למוצא הילד או הילדה לפני שאלה יבקשו להתקבל לבית ספר או לישיבה. ההבדל היחיד שמורגש הוא רק ובעיקר בנוסח התפילה בבית הכנסת.

את המחסום הזה הסיר בשבוע שעבר אריה דרעי, ייתכן שלא שם לב לכך, ואפשר שעוד יתחרט על הצעד, אבל בראיונות שהעניק הודיע העומד בראשות התנועה הספרדית על כוונתו לשבץ מועמד אשכנזי ברשימה. הוא נימק זאת בביקוש רב בקרב הציבור האשכנזי שעוקב בהנאה אחרי הפעילות של ש"ס בכנסת ובמפלגה האשכנזית שלהם עסוקים בקרבות על מקום 8.

במילותיו הסיר דרעי (בצעד מבורך) את מחיצה העדות הפוליטיים, דרעי חותר שש"ס לא תהיה עוד מפלגה שבאה לדאוג בעיקר לצרכי הציבור הספרדי המסורתי, מהיום היא מפלגה שמבקשת לדאוג לכלל ציבור החרדי באשר הוא, שינוי שנרקם במשך השנים בעיקר מאז תחילת הנהגתו של חכם שלום הכהן כנשיא המועצת הספרדית.

דרעי מבקש לשנות סדרי בראשית, כך שמי שייצג את החרדים בצורה הטובה ביותר יזכה ליותר קולות חרדים. ש"ס מבחינתו לא עוד מפלגה מסורתית - חברתית, אלא מפלגה דתית ששמה בראש דגלה קודם כל את צרכי החרדים. בעבר ש"ס הייתה זו שנגררה אחרי אחותה האשכנזית בכל נושאי הדת, כעת המגמה התהפכה, דרעי הפך אט אט למוביל גם בנושא הדתי.

דרעי עוד עלול להתחרט על היום שהסיר את המחיצה העדתית - פוליטית. אולי במערכה הפוליטית הזו הוא ירוויח את קולותיהם של הפליטים האשכנזים שבורחים מזירת הקרב בין דגל התורה לבעלזא וימצאו אצלו מקלט הגנה לקול החרדי, אך זה עלול להתהפך עליו כמו סטייק כשבמערכה אחרת יבואו בני התורה הספרדים ויצביעו ליהדות התורה מסיבה שאי אפשר להעריך כעת. בש"ס חידדו את הנושא העדתי כדי לשמר את קולות המתלבטים. "הגאווה הספרדית" ו"מרן מסתכל מלמעלה" הם רק דוגמאות.

כך או כך, הקרב על קולות החרדים הוא מבורך בעיני המצביע התמים, לא עוד קולות שיבואו על אוטומט על סמך קול קורא ביתד נאמן ערב הבחירות. המצביע הקלאסי מ'זכרון מאיר' בבני ברק, או מ'רמת שלמה' בירושלים יוכל להתלבט לגבי המפלגה ששירתה את האינטרס החרדי טוב יותר ויצביע למי שיציג קבלות ממשיות.

עדות המזרח בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד