ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
נהגים שימו לב

העיר שבה יש את מירב הסיכויים שתקבלו דו"ח תנועה

ירושלים היא בירת הדו"חות של ישראל בשנת 2021 | רהט במקום השני וטבריה בשלישי | בנוסף, בין השנים 2020 ל-2021 נרשמה עליה בכמות הדוחות שרשמה המשטרה למי שנתפס נוסע ללא חגורת בטיחות

העיר שבה יש את מירב הסיכויים שתקבלו דו"ח תנועה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: דוברות המשטרה

מנתוני עמותת אור ירוק המתפרסמים היום (שלישי) עולה כי מעל 52 אלף דוחות בגין אי חגירת חגורת בטיחות רשמו שוטרי משטרת ישראל בשנת 2021.

בהשוואה לנתוני שנת 2020 מדובר בעליה של כ-12% במספר הדוחות כאשר באותה שנה נרשמו כ-46 אלף דוחות.

מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בשנת 2021 נהרגו 29 אנשים שלא חגרו חגורת בטיחות/לא השתמשו באמצעי בטיחות לעומת שנת 2020 שנהרגו 24 בני אדם. מדובר בעליה של 20% במספר הרוגים.

בין השנים 2020 ל-2021 נרשמה עליה בכמות הדוחות שרשמה המשטרה למי שנתפס נוסע ללא חגורת בטיחות: בבאר שבע נרשמו 1,335 דוחות בשל אי חגירת חגורות בטיחות (עליה של 84% בהשוואה לשנת 2020, *בתל אביב* נרשמו 726 דוחות לאי חגירת בטיחות (עליה של 53% בהשוואה לשנת 2020), *ובחיפה* נרשמו 687 דוחות לאי חגירת בטיחות (ירידה של 26% בהשוואה לשנת 2020). *באשקלון* נרשמו 1,246 דוחות לאי חגירת בטיחות (עליה של 9% בהשוואה לשנת 2020) *ובראשון לציון* נרשמו 451 דוחות לאי חגירת בטיחות (עליה של 34% בהשוואה לשנת 2020).

עשר הערים שבהן חולקו הכי הרבה דוחות בשנת 2021:

1 ירושלים 4,893

2 רהט 1,888

3 טבריה 1,464

4 באר שבע 1,335

5 מודיעין 1,302

6 נצרת 1,268

7 אילת 1,263

8 אשקלון 1,246

9 טירה 1,212

10 טמרה 1,140.

 להלן פירוט הדוחות במספר ערים מרכזיות:

*ירושלים* - בשנת 2021 נרשמו בעיר 4,893 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בעליה של 16% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2020 שבמהלכה נרשמו בעיר 4,228 דוחות.

*תל אביב-יפו* - בשנת 2021 נרשמו בעיר 726 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בעליה של 53% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2020 שבמהלכה נרשמו בעיר 473 דוחות.

*חיפה* - בשנת 2021 נרשמו בעיר 687 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בירידה של 26% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2020 שבמהלכה נרשמו בעיר 935 דוחות.

*באר שבע* - בשנת 2021 נרשמו בעיר 1,335 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בעליה של 84% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2020 שבמהלכה נרשמו בעיר 726 דוחות.

*פתח תקווה* - בשנת 2021 נרשמו בעיר 306 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בעליה של 46% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2020 שבמהלכה נרשמו בעיר 210 דוחות.

*ראשון לציון* - בשנת 2021 נרשמו בעיר 451 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בעליה של 34% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2020 שבמהלכה נרשמו בעיר 336 דוחות.

*באשדוד* בשנת 2021 נרשמו 310 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בירידה של 45% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2020 שבמהלכה נרשמו בעיר 567 דוחות.

*אשקלון* - בשנת 2021 נרשמו בעיר 1,246 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. מדובר בעליה של 9% בכמות הדוחות בהשוואה לשנת 2020 שבמהלכה נרשמו בעיר 1,140 דוחות.

בעמותת "אור ירוק" מדגישים כי חגורות בטיחות מהוות אמצעי יעיל ביותר במניעת מקרי מוות ופציעות קטלניות במקרה של תאונות דרכים, אך יחד עם זאת, על אף יעילותן המוכחת, ועל אף שחגירתן מחויבת בחוק, שיעורי החגירה של נהגים ונוסעים עדיין לוקים בחסר. 

עוד מסבירים "באור ירוק" כי הסכנה באי חגירה היא שכאשר הרכב מתנגש בעוצמה בעצם כלשהו, הנהג (או הנוסע) הלא חגור יוטח בעוצמה אל הדפנות הפנימיות של הרכב, או שייזרק בעוצמה דרך שמשת הרכב. כאשר ברכב יש יותר מנוסע אחד לא חגור, קיימת סכנת התנגשות של הנוסעים זה בזה, בנוסף להתנגשות בחלקי הרכב. 

ההתנגשות מתרחשת בין הרכב לבין עצם אחר; לאחר מכן גופו של הנהג או הנוסע מתנגש בפנים הרכב; ולבסוף האברים הפנימיים מתנגשים בדפנות הפנימיים של הגוף (ריאות בכלוב הצלעות, רקמת המוח בגולגולת). מטרתן של חגורות הבטיחות היא הפחתה הדרגתית של הכוח הפועל על הגוף.

חשוב לציין כי מאפייני בטיחות חשובים אחרים כגון כריות אויר עובדים כפי שתוכננו רק אם הנוסעים חגורים. 

חגורות בטיחות מפחיתות פציעות במקרה של תאונה, ויחד עם כריות אויר מיועדות בעיקר להגן על הנוסעים במקרה של תאונה חזיתית. במקרה של פגיעת צד והתהפכות, חגורות בטיחות בעיקר מונעות מהנוסעים להיזרק החוצה מהרכב או בתוכו ובכך מגדילות משמעותית את סיכויי ההישרדות שלהם.

על פי ארגוני הבטיחות המובילים בעולם, חגורת בטיחות מפחיתה את הסיכון למוות בקרב נהגים ויושבי המושב הקדמי ב -45%-50%, ואת הסיכון למוות ופציעות חמורות בקרב יושבי המושב האחורי ב-25%. השימוש בהתקן ריסון לילדים יכול להוביל להורדה של 60% במקרי מוות. 

 

אור ירוק דוחות תנועה חגורת בטיחות בטיחות בדרכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד