י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לאחר מספר נסיונות

מצוד בן עשרות שנים לחסל את איימן אל-זוואהירי הגיע לסיומו

המודיעין האמריקני ערך מצוד אחר מנהיג אל-קאעידה, איימן אל-זוואהירי, במשך עשרות שנים ואז תכנן במשך כמה חודשים את חיסולו לאחר שהתגלה באפגניסטן. הטרוריסט מילא תפקיד מפתח בהפצצת שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה, 224 אנשים נהרגו, יותר מ-4,500 נפצעו

מצוד בן עשרות שנים לחסל את איימן אל-זוואהירי הגיע לסיומו
איימן אל-זוואהירי צילום: צילום מסך

לאחר נסיגת ארה"ב מאפגניסטן באוגוסט שנה שעברה, הטליבאן השתלט חזרה על המדינה ובניגוד להסכם בינו לבין הנשיא לשעבר טראמפ, הוא קיבל חזרה את מנהיג אל קעידה איימן אל זוואהירי שהסתתר בתוך בית בעיר הבירה קאבול. מנהיג אל קאעידה שהיה שותף לתכנון פיגועי 11 בספטמבר הפך לטרוריסט המבוקש ביותר בעולם עם פרס של 25 מיליון דולר על ראשו, זמן קצר לאחר שהמנהיג הראשון, אוסאמה בן לאדן, חוסל בפשיטה נועזת של ארה"ב במאי 2011.

תחת ארבעה נשיאים, המודיעין האמריקאי חיפש את אל-זוואהירי, שעל פי השמועות נמצא בגבול פקיסטן או בתוך אפגניסטן. המודיעין האמריקאי חשב ב-2009 שהוא סוף סוף מצא אותו, אך סוכן כפול פוצץ את עצמו, הרג שבעה סוכנים ופצע שישה נוספים באפגניסטן. אחר כך ה-CIA היה קרוב ללכידת אל-זוואהירי ב-2003, ולאחר מכן ב-2004 הוא כבר היה קרוב יותר לחסלו.

אך רק מוקדם יותר השנה הוא התגלה בוודאות בקאבול בירת אפגניסטן, כשהיה עם אשתו, בתו וילדיה בבית שניתן על ידי הטליבאן. הוא חוסל ביום ראשון בטיל מיוחד שפגע רק בו, וכל האנשים בבית יצאו ללא פגע. "במשך עשרות שנים, הוא היה המוח מאחורי ההתקפות נגד אמריקאים", אמר ביידן ביום שני כשהכריז כי "הצדק יצא לאור" עם מותו של אל-זוואהירי.

ההיסטוריה של אל זוואהירי היא מפלצתית, ב-1998 הוא מילא תפקיד מפתח בהפצצת שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה, 224 אנשים נהרגו, יותר מ-4,500 נפצעו. הוא עמד מאחורי הפצצת המשחתת האמריקאית בתימן בשנת 2000, שהרגה 17 מלחים אמריקאים ופצעה עשרות נוספים. וב-2001 הביא למותם של 3000 אמריקאים בפיגועי התאומים.

"הוא חרט שובל של רצח ואלימות נגד אזרחים אמריקאים, אנשי שירות אמריקאים, דיפלומטים אמריקאים ואינטרסים אמריקאים", אמר הנשיא ביידן ביום שני בנאום לאומה.

כאשר ארה"ב פלשה לאפגניסטן לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר ב-2001, אל-זוואהירי ובן לאדן נמלטו לפקיסטן, תקיפה אווירית אמריקנית הרגה את אשתו של אל-זוואהירי ולפחות שניים מששת ילדיהם. הוא מונה למנהיג אל קאעידה פחות מחודשיים לאחר שבן לאדן חוסל ב-2011 במבצע של ​​ארה"ב על המתחם שלו באבוטאבאד, פקיסטן.

איימן אל זוואהירי ארה''ב אפגניסטאן אל קאעידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד