כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
הטייס ממשמרות המהפכה

ארה"ב מבקשת להחרים את המטוס שהוביל איראנים לארגנטינה

ארה"ב ביקשה מהרשויות בארגנטינה להחרים את המטוס שנתפס וקורקע בחשד לקשרים עם קבוצות טרור בינלאומיות. בקשת ההחרמה על ידי משרד המשפטים האמריקני באה בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי של מחוז קולומביה בארה"ב, שקבע כי ניתן להחרים את המטוס מכיוון שהוא מפר את חוקי בקרת היצוא

ארה"ב מבקשת להחרים את המטוס שהוביל איראנים לארגנטינה
המטוס שקורקע בארגנטינה צילום: Iran international

ארה"ב פנתה לארגנטינה בבקשה להחרים את מטוס המטען בואינג 747 שנתפס לאחר הגעתו ממקסיקו לנמל תעופה בבואנוס איירס ב-8 ביוני. המטוס היה שייך במקור לחברת התעופה האיראנית מאהן המזוהה עם משמר המהפכה האיראנית, ונמצאת תחת סנקציות של ארה"ב בגין הובלת נשק לסוריה ותמיכה בטרור.

המטוס הגיע לארגנטינה עם צוות של 19 אנשים, כולל חמישה איראנים, חלקם בעלי קשר ברור למשמרות המהפכה. ארגנטינה החרימה את הדרכונים שלהם. בימים האחרונים הורה שופט לשחרר 12 אנשי צוות לאחר שבועות שבהם נדחתה בקשתם לעזוב ארגנטינה.

ביוני האחרון, ג'ררדו מילמן, מחוקק ארגנטינאי, אמר לערוץ הטלוויזיה Iran International כי האיראנים על סיפון המטוס הוונצואלי תכננו "התקפות על מטרות אנושיות". בניגוד לטענתה של איראן ב-13 ביוני כי המטוס אינו בבעלות חברה איראנית, מילמן אמר כי הטייס היה "פקיד בכיר בכוח קודס" והיה חלק ממבצעים חשאיים של טהראן, משמרות המהפכה רשום כארגון טרור בארצות הברית.

בקשת ההחרמה על ידי משרד המשפטים האמריקני באה בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי של מחוז קולומביה של ארה"ב שקבע כי ניתן להחרים את המטוס מכיוון שהוא מפר את חוקי בקרת היצוא. משרד המשפטים קבע כי מטוס הבואינג 747-300 כפוף לסנקציות מכיוון שמכירתו מהחברה האיראנית לחברת אמטרסור בונצואלה, מפרה את חוקי הייצוא של ארה"ב. שתי החברות ספגו סנקציות על ידי ארצות הברית בגין שיתוף פעולה עם ארגוני טרור.

חלק מסקרן אחד בסאגה שנמשכה כמעט חודשיים היה זהות הטייס האיראני של המטוס. זמן קצר לאחר שהמטוס נתפס התברר כי הטייס הוא גולמרזה גאסמי, פעיל ידוע בכוח קודס של משמרות המהפכה, ולפי הדיווחים קרוב משפחה של שר הפנים הנוכחי של איראן, אחמד וחידי. שאר האיראנים היו קשורים גם למשמרות המהפכה או לחברות הקשורות לטרור שלה.

14 אזרחי ונצואלה וחמישה איראנים נסעו במטוס כשהגיע לבואנוס איירס ביוני, שבעה מהם עדיין עצורים בארגנטינה. משרד החוץ של ארגנטינה לא הגיב לבקשת תגובה מכלי תקשורת בעולם.

ארגנטינה איראן ונצואלה משמרות המהפכה ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד