י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מיליונרים בן לילה

כמה יקבלו התושבים? קיבוץ שמיר הרוויח מ'אקזיט' חצי מיליארד דולר

קיבוץ שמיר חתם ביום שני האחרון על חוזה מכירת חברת האופטיקה הרשומה על שמם ומרכז הפיתוח הנמצא בקיבוץ לפי שווי של מיליארד דולר | על פי ההערכות, 50 מיליון דולר יחולקו בין 450 חברי הקיבוץ

כמה יקבלו התושבים? קיבוץ שמיר הרוויח מ'אקזיט' חצי מיליארד דולר
מפעל האופטיקה של קיבוץ שמיר צילום: קיבוץ שמיר

קיבוץ שמיר חתם ביום שני על עיסקת ענק למכירת יתרת מניותיו בחברת האופטיקה שהקים, שמיר אופטיקה, לפי שווי עצום של מיליארד דולר, כך דווח היום ב'כלכליסט'. על פי הדיווח, המניות נמכרו לתאגיד הענק הצרפתי-איטלקי אסילור-לואוקוסטיקה שהחזיק כבר ב-50% מהמניות.

במילים אחרות: הקיבוץ יקבל 500 מיליון דולר עבור אחזקותיו בחברה. ב-2011 מכר הקיבוץ 37% מהמניות לאסילור הצרפתית לפי שווי של 260 מיליון דולר, כך שהשווי קפץ פי 4 במשך 11 שנים.

בקיבוץ 450 חברים כך שהתחשיב הוא יותר ממיליון דולר לכל חבר. עם זאת, מדובר בקיבוץ מופרט כך שרק חלק קטן יחסית מהסכום, 50 מיליון דולר עפ"י הערכות, יחולק בין החברים והיתר ישמש לבניית מודל שיבטיח את עתידו הכלכלי של הקיבוץ.

שמיר הוא קיבוץ מופרט הפועל במודל שיתופי. את העסקה הוביל מטעם הקיבוץ היו"ר עומרי רותם. רותם מוביל את החברה כיו"ר בשנים האחרונות כשקודם לכן כיהן כיו"ר הוועדה הכלכלית של הקיבוץ. בין מייסדי המפעל היו גיורא בן זאב ועוזי צור, והם הובילו אותו עד לתחילת העשור הקודם. בהסכם נקבע כי מרכז הפיתוח של החברה ימשיך להיות בקיבוץ.

שמיר אופטיקה, אשר מתפחת ומייצרת עדשות מולטי פוקל שנמכרות בכל העולם, נוסדה ב-1970 ועד היום המפעל ומרכז המו"פ שלה נמצאים בחצר קיבוץ שמיר. היא מעסיקה יותר מ-2,500 עובדים ברחבי העולם ופעילה ב-23 ארצות באמצעות 18 מעבדות אופטיקה בינלאומיות. החברה אף היתה ציבורית ונסחרה בעבר בנאסד"ק, אולם עם המיזוג עם אסילור היא נמחקה מהמסחר. יגן משה, מנכ"ל החברה, ימשיך לכהן בתפקידו.

קיבוץ שמיר הוא אחד מהקיבוצים העשירים בארץ. בשנת 2011 קיבל עבור מניותיו סכום של 92 מיליון דולר. בנוסף, הקיבוץ שותף במחלבות הגולן ובעסקי סטארט נוספים בהם השקיע לאחר המכירה. כעת, חלק מהסכום שיתקבל יחולק בין החברים וחלקו ייועד להשקעות.

במכתב ששלחה החברה ללקוחותיה רשתות האופטיקה נאמר כי "אסילור מחויבת להשקעה בהזדמנויות חדשות להרחבת הענף לטובת לקוחותיה של שמיר וכל בעליי העניין. כרגע אין שינוי בפעילוית ובתהליכים השוטפים שלנו. אתם תמשיכו לעבוד עם אותם צוותים מסחריים. כגורם חיוני בשוק האופטיקה, הצוותים שלנו עדיין מחויבים להצלחתכם ולאספקת מוצרים ופתרונות שמותאמים לצרכים שלכם. תודה על המשך השותפות והאמון".

מהקיבוץ נמסר כי "קיבוץ שמיר מברך על המהלך וימשיך לפעול לפיתוח עסקיו מתוך רצון לשמור על אורח חייו וחוסנו הקהילתי-כלכלי לשנים קדימה".

שמיר אקזיט ישראלי אופטיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד