י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חציית קו אדום

הרשות הפלסטינית הודיעה על הקמת גן לאומי על שרידי מבצר החשמונאי

עליית מדרגה דרמטית בפגיעה באתרים ארכיאולוגים ביו"ש, ברשות הפלסטינית הודיעו על הקמת גן ארכיאולוגי בתל ארומה שבשומרון, במקום המזוהה עם ארומה המקראית ומבצר ארומה החשמונאי | ראש מועצת שומרון יוסי דגן: "זהו טרור מסוג חדש, טרור מכחישי ההיסטוריה של ה'רשות הפלסטינית' הרצחנית, שמטרתו למחוק את ההיסטוריה היהודית"

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

נמשכת ההשתלטות ה'פלסטינית' על המבצר החשמונאי תל ארומה שבשומרון: לאחר מקרים רבים בשנים האחרונות של הרס מבצר החשמונאים אשר קיים במקום, ב'רשות הפלסטינית' עולים מדרגה נוספת.

ברשות הכריזו כי בכוונתם להקים במקום גן ארכיאולוגי חדש על העתיקות שבמקום. באתר, אשר צופה על רכס איתמר, ממצאים היסטוריים אשר מעידים על נוכחות יהודית במקום בתקופה המקראית, וכן מבצר חשמונאי ולצידו מאגרי מים גדולים עתיקים.

כאמור מדובר בעליית מדרגה לאחר שבשנים האחרונות מבצעת הרשות הפלסטינית במקום עבודות שונות אשר פוגעות בעתיקות. ההרס במקום החל משנת 2009, כאשר פלסטינים הגיעו למקום עם טרקטורים וכלים כבדים ובצעו הרס במקום ושדדו עתיקות.

כמו כן, רחפן שהעלו בשנה שעבר ב"שומרים על הנצח" - קואליציית ארגונים להגנה על אתרי עתיקות ומורשת לאומית ביו"ש, התגלה כי כחלק מההרס בנו ברשות הפלסטינית מסגד בשטח התל סמוך לאתר הארכאולוגי. עוד התגלה כי קיר ביצורים חשמונאי עם תוספת הרודיאנית ייחודית של אבנים מעוטרות נגנבו ונעלמו.

המועצה האזורית שומרון פועלת מזה שנים מול הגורמים הרלוונטים בדרישה להציל את תל ארומה ואתרים ארכיאולוגים נוספים ביו"ש בהם שומרון העתיקה, מזבח יהושע ואחרים המצויים כולם בסכנה בשל הנסיונות החוזרים והנשנים של ה'רשות הפלסטינית' לפגוע במקומות אלו ולהציג אותם כאתרי מורשת פלסטינים.

ראש המועצה אזורית שומרון יוסי דגן: "אנחנו עדים בשנים האחרונות לטרור מסוג חדש שמטרתו היא לפגוע בהיסטוריה היהודית בשומרון. הרשות הפלסטינית פועלת להרוס כל עדות היסטורית לכך שהשומרון יחד עם כל ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. ראינו את זה בהרס של מזבח יהושע בהר עיבל, מקום מעמד הברכות הקללות עם כניסתו של עם ישראל לארץ, ראינו את זה בהשתלטות בתל ארומה שאין שום מחלוקת לגבי הממצאים שמצאו במקום וקשורים לחשמונאים, וכן ראינו את זה במקומות נוספים בשומרון".

"אני קורא לממשלת ישראל, לשר הביטחון ולשר התרבות לפעול בהקדם ולשמור על המקומות החשובים האלה. כפי שאף מדינה אחרת בעולם לא הייתה נותנת שיפגעו בהיסטוריה של העם שלה, גם לנו אסור לתת שפורעים מהרשות הפלסטינית יפגעו בהיסטוריה שלנו. תל ארומה היא המורשת של עם ישראל וחלק חשוב בהיסטוריה של העם היהודי ואסור לנו לעמוד מנגד כאשר המקום נהרס בשיטתיות" הוסיף דגן.

נציין כי מדובר באתר שנמצא בשטח B, דבר אשר מגביל את הגעתם של יהודים על מנת לבקר במקום בו ולצד זה לשמור על הממצאים הקיימים בו.

משומרים על הנצח נמסר: "תל ארומה הוא 'מקרה דגל' לאוזלת היד הישראלית, שמבטאת זלזול במורשת התרבות הלאומית והאנושית בכלל. מבצר ייחודי שחיכה 3,000 שנה נמחק על ידי הרשות הפלסטינית. שרי ישראל, איך תענו לילדיכם כשישאלו אתכם למה השמידו את המבצר במשמרת שלכם? שזה אשמת המינהל האזרחי?".

יהודה ושומרון יוסי דגן רשות פלסטינית חשמונאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד