ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
מרפסת מכשילה

הטעות של איימן אל-זוואהירי שאפשרה לארה"ב להרוג אותו

לאחר מצוד של עשרות שנים בנסיון לחסל את איימן אל-זוואהירי מנהיג אל קאעידה, הצליחה ארה"ב לתפוס את האיש בגלל שפיתח הרגל לשבת בחוץ כל יום באותה שעה, ה-CIA לא פספס את ההזדמנות לחסלו בצורה 'נקיה' כך שלא נפגעו אנשים בסביבתו

הטעות של איימן אל-זוואהירי שאפשרה לארה"ב להרוג אותו
איימן אל-זוואהירי צילום: צילום מסך

זאת הייתה אחת הטעויות העתיקות ביותר במדריך של נמלט, איימן אל-זוואהירי, מנהיג אל-קאעידה שחוסל מפגיעת מל"ט ביום ראשון בבוקר, עשה את טעות חייו, הוא פיתח הרגל.

האיש שעמד מאחורי פיגועי 11 בספטמבר בשנת 2001 והביא למותם של 3000 אנשים, אהב לשבת בחוץ במרפסת ביתו הבטוח בשרפור, מובלעת דיפלומטית אמידה של העיר קאבול באפגניסטן. הוא אהב במיוחד לצאת למרפסת אחרי תפילת בוקר, כדי שיוכל לראות את השמש זורחת מעל בירת אפגניסטן, כך מדווח ה'גארדיאן' הבריטי.

על פי גורם רשמי אמריקאי שתדרך עיתונאים ביום שני האחרון, התנהגות כה קבועה היא שאפשרה לסוכני מודיעין, ככל הנראה ה-CIA, לחבר את מה שהם כינו "דפוס חיים" של היעד. זה איפשר להם לשגר מה שהבית הלבן כינה "מתקפה אווירית מותאמת" הכוללת שני טילי 'הלפייר' (Hellfire) שנורו מרחפן שפגע במרפסת, כשאיימן אל זוואהירי יושב שם בשעה 6:18 בבוקר ביום ראשון האחרון.

הנשיא ביידן, שהיה בבידוד עם קורונה, קיבל תדרוך אחרון ב-25 ביולי ונתן את האישור. זו הייתה החלטה בניגוד מוחלט לעצה שנתן לברק אובמה במאי 2011 שלא להמשיך במבצע לחיסול בן לאדן בפשיטה על ביתו באבוטאבאד, פקיסטן.

לאחר התקיפה עם המל"ט, האמריקאים תצפתו במשך 36 שעות לפני שביידן נאם לאומה, גורמים רשמיים אמרו כי האמריקאים חיכו לראות אם קרובי משפחתו של זוואהירי נראו עוזבים את הבית בליווי הטליבאן, ולאחר שקבעו כי הם שרדו את התקיפה, ויצאו ללא פגע, רק אז הם פרסמו את החיסול.

המהלך הגיע לאחר מקרה בו האמריקאים פרסמו כי חיסלו מחבל, אך אז התברר כי הם חיסלו בטעות משפחה עם הרבה ילדים. באוגוסט בשנה שעברה, תקיפת מל"ט אמריקאית אחת כזו בקאבול זכתה בתחילה להערכה על ידי הפנטגון כמשימה מוצלחת שנועדה לחסל מחבל שתכנן פיגוע בשדה התעופה של העיר. רק לאחר שה'ניו יורק טיימס' פרסם תחקיר שהראה כי בתקיפה נהרגו למעשה 10 אזרחים, כולל עובד סיוע ושבעה ילדים, הודה צבא ארה"ב שהמשימה השתבשה בצורה טראגית, הפעם האמריקאים חיכו לפני הפרסום כדי לוודא שאין נפגעים חוץ מאיימן אל זוואהירי.

אפגניסטן איימן אל זוואהירי חיסול ממוקד ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד