ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ירידה בהסתה נגד חרדים

הדו"ח חושף: זינוק של פי שלושה בשיח השנאה כלפי רוסים

מדי שנה לקראת תשעה באב, מפרסמת קרן ברל כצנלסון בשיתוף חברת המחקר ויגו את דו"ח השנאה. הדו"ח המתפרסם זו השנה השביעית ומנטר את שיח השנאה בשפה העברית ברשת. ירידה בשיח השנאה כלפי ערבים, חרדים, ואנשי שמאל וימין ומיעוטים נוספים

הפגנת תמיכה ברוסיה בתל אביב
הפגנת תמיכה ברוסיה בתל אביב צילום: Tomer Neuberg/Flash90

בדו"ח של קרן ברל כצנלסון שיצא השנה, נרשמה עליה בשנאה נגד האוכלוסייה הרוסית, ונרשמה ירידה בשנאה נגד חרדים. על מנת לייצר את הדו"ח, המערכת חולשת בכל רגע נתון על למעלה מחצי מיליון שיחות (סטטוסים, תגובות, ציוצים, טוקבקים). מעבר לניטור העכשווי, דו"ח השנאה כולל גם ניתוחי עומק (כמותני ואיכותני) של מופעי הסתה ושנאה בשפה העברית.

הדו"ח מצא כי במהלך השנה האחרונה (1 באוגוסט 21 ועד ה-26 ביולי 2022) נאמרו בשיח העברי כ-5.6 מיליון אמירות פוגעניות, קללות וקריאות לאלימות.

להוציא את העלייה הניכרת בשיח השנאה נגד רוסים ומבקשי מקלט (גם כפועל יוצא של המלחמה באוקראינה), חלה ירידה בשיח השנאה נגד החברה הערבית, החברה החרדית, אנשי ימין ושמאל וקהילות נוספות.

שיח השנאה כנגד רוסים זינק בכ-270%, מ-18,153 שיחות שנאה אשתקד ל-67,129 השנה. שיח השנאה כנגד מבקשי מקלט עלה ב-25%. מנגד, שיח השנאה כנגד יוצאי אתיופיה ירד ב-48%, ימנים ב-39%, שמאלנים ב-35%, מיעוטים נוספים ב-27% וערבים בכ-9%.

האוכלוסייה המותקפת ביותר השנה היא האוכלוסייה הערבית עם 255 אלף ביטויי שנאה (35% מכלל שיח השנאה כנגד מגזרים /קבוצות). במקום השני האוכלוסייה החרדית עם כ-85 אלף ביטויי שנאה (11% משיח השנאה כנגד קבוצות) ירידה מהשנים האחרונות, לאחריה אנשי שמאל עם 76 אלף ביטויי שנאה (10% משיח השנאה כנגד קבוצות), ובמקום הרביעי רוסים עם 67 אלף ביטויי שנאה (9% משיח השנאה כנגד קבוצות).

החודש עם הכי הרבה ביטויי שנאה היה מרץ עם למעלה מ-750 אלף ביטוי שנאה. מנגד, החודש עם הכי מעט ביטויי שנאה היה ספטמבר (254 אלף ביטויי שנאה), ככל הנראה בגלל אווירת החגים.

בחודש מרץ חלה עלייה דרמטית בשיח השנאה כנגד הציבור הרוסי עם כ-31 אלף ביטויי שנאה, לעומת ממוצע חודשי של כ-5,500 ביטויי שנאה. בחודש זה נרשמה גם קפיצה בשיח השנאה כנגד מבקשי מקלט, עם למעלה מ-16 אלף ביטויי שנאה, לעומת ממוצע חודשי של כ-3,300 ביטויי שנאה.

בחודש מאי חל זינוק בשיח השנאה כנגד האזרחים הערבים כ-49 אלף ביטויי שנאה, לעומת ממוצע חודשי של כ-22 אלף ביטויי שנאה.

ענת רוזיליו, מנהלת המחלקה הציבורית בקרן ברל כצנלסון ופרויקט דו"ח השנאה: "מאז פרוץ המלחמה באוקראינה אנחנו רואים עלייה חדה לא רק בביקורת מוצדקת ונכונה נגד המשטר הרוסי שמבצע פשעי מלחמה, אלא גם לצערנו ביטויי שנאה מכלילים ופוגעניים נגד רוסים. החיבור הזה שלא מבחין בין המשטר לעם הוא מסוכן. כאשר מספר לא מבוטל מיהודי רוסיה עולים ועתידים לעשות עלייה למדינת ישראל חשוב במיוחד להימנע מביטויים כאלה ומדעות קדומות ולפתוח בפניהם את הדלת".

מלחמת אוקראינה רוסיה מוסלמים קרן ברל כצנלסון חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד