ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
מהדורת תשעת הימים

לייבל'ה: לאן נעלמו התפילין של גאב"ד 'העדה'?

והשבוע בלייבל'ה: במהדורת ערב ט' באב על פי היתר ממורה הוראה: באיזה שטיבלא'ך מתפלל ניר אורבך בירושלים? הקרב על זהות הגאב"ד והתפלין שנעלמו, יום החניונים של גפני בנתניה, וגם: פינת מזל טובים בימי תשעת הימים

לייבל'ה: לאן נעלמו התפילין של גאב"ד 'העדה'?
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

לייבל'ה יצא מדעתו השבוע לאחר ששמע כי חוק המזומן נכנס לתוקף, ולא שלייבל'ה יש מזומנים יותר. לייבל'ה גם הטעין חופשי חודשי ארצי בהנחה גדולה ומשמעותית, אבל ליבו עם משפחות האברכים שחטפו מכה קשה מהרפורמה של השרה מ. מיכאלי. 

השבוע לייבל'ה הסתפק האם להגיש את המדור השבועי, שלא תמיד עוסק רק בדברי תורה ודברי אגדה, אלא לפעמים גם דברים שמביאים לידי שמחה, אך לאחר שהתייעץ עם אחד ממורי ההוראה החשובים בדורנו, הוחלט כי הדור חלש ויש מקום בהחלט למדור השבועי גם השבוע. 

לייבל'ה שנמצא עדיין בצל האבל הכבד על הסתלקותו של הגאב"ד הגאון רבי יצחק טוביה וייס זצ"ל, לא יכול היה שלא להיחשף לסיפור הבא: הגאב"ד, עד ליומו האחרון שהיה מאושפז בבית החולים, עוד הניח תפילין, מלבד יום שישי, מכיוון שמצבו הידרדר ביום חמישי אחר הצהריים. אלא שביום שישי, כשחיפשו בני הבית את התפילין שהיה בחדר הסמוך לחדר טיפול נמרץ, גילו כי התפילין נעלמו, מלבד התפילין של רבינו תם שנשארו. חיפושים נרחבים והשערות מי לקח את התפילין של הגאב"ד העלו חרס, חלק מהתלמידים כבר חשבו לפרסם מודעה ואזהרה למי שלקח והעז לגנוב את התפילין. 

אלא שבתוך השבעה, בנו יחידו של הגאב"ד הגאון רבי שלמה זלמן וייס פרק את מזוודתו ששימשה אותו ליד אביו בבית החולים ו'אורו עיניו' נרתיק התפילין היה מונח אחר כבוד בתוך המזוודה והאמת והשלום אהבו. 

ובצל הסערה על זהות הגאב"ד החדש, השבוע ראה לייבל'ה את הגאון הצדיק רבי יעקב מאיר שכטר, מעניק את ברכתו לאיש העדה החרדית הבכיר ר' אפרים שטרן בשמחת הברית לנכדו שהתקיימה השבוע, בן לבנו ראש ישיבת 'לקח טוב'. אלה שיודעים אומרים ללייבל'ה כי כל מהלך בעדה החרדית מתואם עם הגרי"מ שכטר. 

לייבל'ה חושף את יום החניונים של גפני: השבוע נערך יום העיון השנתי למנהלי הסמינרים במלון גלי צאנז בנתניה, כאשר הח"כים משה גפני, מאיר פרוש, ומיכאל מלכיאלי הוזמנו להשתתף יחד בפאנל. מנהלי המוסדות חייגו לגפני לברר היכן הוא, ואנשיו השיבו כי הוא כבר חנה בחניון ואפשר להתחיל את הפאנל. מלכיאלי ופרוש עלו על הבמה והחלו לדבר. גפני לעומתם הגיע רק כאשר הם סיימו לדבר בטענה שהיו פקקים קשים בדרך.

הנוכחים לא הבינו איך נהיה פקקים קשים בדרך, כאשר אנשיו טענו שהיו"ר כבר חנה בחניון. גפני שנכנס כאמור באיחור, ניצל את העובדה שהוא לבד על הבמה והחל לנאום ולתקוף את דרעי, מבלי שח"כ מיכאל מלכיאלי יכול להתקיף אותו בחזרה ולעקוץ אותו כפי שהוא רק יודע.

לייבל'ה ראה השבוע את ח"כ ניר אורבך, מי שכמעט הפך ליקיר הימין ופספס, בתפילת מנחה ב'זופניק' גבעת שאול. על פי הלכידה של לייבל'ה בתמונות נראה שניר חשש להיכנס לתוככי השטיבלא'ך פנימה. 

ומי שנצפה בדרכו לפריימריז מקבל את 'ברכת הדרך' הוא בכיר הליכוד ח"כ מיקי זוהר שהגיע השבוע למעונו של ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגאון רבי מאיר מאזוז להיוועץ ולהתברך והתקבל בחיבה יתירה.

חברי הכנסת פתחו את עונת בין הזמנים ולייבל'ה יצא לירושלים שם בתחנת הדלק ביציאה ראה את ח"כ יעקב טסלר מיהדות התורה ביציאה מהנוחיות. 

בהמשך ראה לייבל'ה את ח"כ יוסי טייב מש"ס כשהוא מתדלק באופן עצמוני את רכב הסקודה מהכנסת, למרות שאין לו חדר במשכן. 

לייבל'ה יודע לספר על בתו של פוליטיקאי בכיר בציבור החרדי שנסעה השבוע בשכונת בית וגן וחטפה אבן בשמשה - שנסדקה קשות. לאחר בירור קצר התברר שהרקע לכך ילדים משועממים, ולא מעבר לכך.

ברביעי האחרון התכנסו חברי ועדת תכנון ובניה בעיריית ירושלים, ובכירי מחלקת הרישוי עצרו את הדיון בעיצומו כדי לחגוג יום הולדת בהפתעה לצמוד של יו"ר הוועדה ומ"מ ראה"ע לייזר ראוכברגר, העוזר היעיל בדגל התורה עמנואל זלטס. לייבל'ה שולח מזל טוב.

את הרב יוסף בא-גד, הח"כ לשעבר, ראש ישיבת נחלים והדמות הצבעונית, ראה לייבל'ה בשיא כוחו בלעה"ר משוחח עם העיתונאי בנצי ליזרוביץ לאחר ניחום אבלים אצל חתנו שישב שבעה על אביו ר' שרגא סיני ז"ל, שנפטר בפתאומיות.

בתשעת הימים לייבל'ה ממעט לצאת מביתו, אך בכל זאת המריא לגיחה לר' ישעיה'לה בן ר' משה לפחות מ-24 שעות. לייבל'ה פקד את הציון יחד עם האדמו"רים שפגש במקום, מהם התברך כל אחד בנפרד. 

מכיוון שהיה מדובר בהתראה קצרה, לייבל'ה המריא בשובו לישראל דרך וינה שבאוסטריה ולא מבודפסט כנהוג. לצורך כך שכר לייבל'ה נהג מרצדס חדשני הלבוש במיטב המחלצות ומכיר כל תחנת דלק באזור.

לייבל'ה, שרצה להספיק עוד תפילה לפני הטיסה, שמע על ציונו הקדוש של הגאון המובהק רבי יוסף ענגיל זצ"ל, שהיה מרא דכולא תלמודא והוא טמון בווינה. לייבל'ה הורה לנהג לטוס למקום, אך שערי בית החיים נותרו נעולים גם בפני הנהג המסור והססגוני. 

בצר לו, לייבל'ה עשה את מה שעשו אבותיו: התפלל והתחנן, ואז הופיעה הישועה ממקום לא צפוי. אחד הגויים שמתגורר בתוך השטח, יצא לזרוק את הפח ולאחר כמה עשרות יורו, שערי בית החיים נפתחו. גם כאן לייבל'ה חיפש את הציון הקדוש ולאחר ששוב הופיע גוי על אופניים כמו אליהו הנביא, נחשף הציון ולייבל'ה בכה כמו שלא בכה מעולם לצד ישועות גדולות.

ויש גם את אלו שהמריאו לנופש לפני יאיר לפיד: מוטי כהן ממעדני זהבה פגש את הרבי מויז'ניץ במלון בארוזה לשם הגיע הרבי לביקור ממלויה. כמנהג ויז'ניץ הרבי ברכו בחמימות.

בדאבוס ראה לייבל'ה את הרב זמן קורניצר מויז'ניץ כשהוא מאזין להספדים של האדמו"רים מתולדות אברהם יצחק וויז'ניץ לונדון, על פטירתו של גאב"ד 'העדה החרדית' זצ"ל.

בימי תשעת הימים יוצאים כל אדמו"רי בית נדבורנה וקרעטשניף לעיר בישטנא באוקראינה. גם נכדו, האדמו"ר מביטשקוב הגיע לציון הקדוש. על ארגון הנסיעה פיקד יהודה יוסקוביץ. שמועה הגיע ללייבל'ה שאמרה כי אחרי שהאדמו"ר הגיע לרכב בהונגריה, נודע שהמפתחות של הרכב נשארו בבישטנא. חסידים, כמו חסידים, לא מתייאשים והמפתחות נשלחו מיידית ע"י מנכ"ל הכנסת אורחים הרב יוסי בורד באמצעות נהג אוקראיני וכך עברו את הגבולות במהירות. 

במקום ראה לייבל'ה את דובי רוט מהכנסת אורחים, מתברך בחמימות על ידי האדמו"ר מקרעטשניף ירושלים, כשלצידו נראה מגיד השיעור בדף היומי הגאון רבי אברהם ישעיהו קובלסקי. 

כאשר לייבל'ה קיפץ בתשעת הימים מסיום לסיום, ראה בירושלים את העסקן הרב יעקב ברגר בריקוד עם המלמד הירושלמי הנודע הרב דובל'ה קורנבליט, בסיום שערך הנ"ל בביתו בעיר בהשתתפות רבנים ואישי ציבור. לייבל'ה לא הפסיק לרקוד וכמובן לא נגע בבשר. 

מיד לאחר מכן לייבל'ה הגיע לכותל המערבי, שם ראה את רב הסלבס המקומי מרדכי חסידים שקוע כל כולו בתפילה מעומק הלב בימי תשעת הימים מול אבני הכותל.

לייבל'ה גם הגיע לציון האר"י הקדוש בצפת שם ראה את הקלידנים יענקי רובין וצביקי רובין בחלוקת שתייה ומיני מאפה במשאית החסד של ראש המשפחה ר' שלמה רובין.

בסיום שתיית הפטל ראה לייבל'ה את יענקל'ה קורנבליט הרקדן בסוד שיח עם איש החסד שלמה רובין. 

השבוע גם ראה לייבל'ה ביום חמישי את הרבי מסטרפאקוב בירושלים כשהוא מקבל לידיו את מגזין 'במה' המופץ בכל רחבי הארץ ומעיין בתמונות זקן ראשי הישיבות הגרב"מ אזרחי מקונן על חורבן הבית בשער המגזין. 

פחות משבוע עבר מאז חולקו תיקי העזרה ראשונה במעמד "בניין של חיים" של ארגון "עזרת אחים" בבית שמש וכבר ראה לייבלה את התיק המפורסם בציונו של רבי ישעיה'לה מקרעסטיר בהונגריה.

לייבל'ה גם ראה השבוע מה זה ספרא וסייפא: הרב פרופ' נחמיה שטיינברגר, רב קהילת טלביה-רחביה בירושלים, ודובר הרבנות עו"ד קובי אלתר, ניצלו את תשעת הימים לצאת לקורס קצינים - קציני הסברה היוקרתי של פיקוד העורף. ללייבל'ה נודע כי בקורס השתתף עוד דמות חרדית מוכרת ומטעמי בטחון שדה, הצנזור הצבאי הראשי סירב לבקשת כלי התקשורת לפרסם פרטים אודותיו.

מהדקים את הקשר: מפגש מיוחד של מנהל מחוז שו"ש בכללית ד"ר ארז ליבל, מנהל המחלקה החרדית בכללית אברהם קונסקי, המחלקה החרדית במחוז בהובלת מנהל המגזר רפאל נמני יחד עם ההנהלה הבכירה של בית החולים מאיר לחיזוק הקשר עם המגזר החרדי.

אוניברסיטת ת"א קיימה יום עיון משותף עם הצוות הרפואי של 'למענכם'. רונית סצ'י פניירו, פרופ' אורח באוניברסיטת הרווארד, ראש הקתדרה לננו מדעים וננו טכנולוגיות באוני' ת''א, ראש המחלקה לפיזיולוגיה ופרמקולוגיה וזוכת פרסים רבים בתחום הננו-רפואה וחקר הסרטן אירחה את חתן אות הנשיא ויו"ר הארגון יוסי ערבליך, פרופ' יוסף פרס נשיא הארגון, ד"ר גדי נוימן סגן הנשיא, וד"ר בני דווידזון מנהל המערך הרפואי, והציגה בפניהם שורת מחקרים מהפכניים המתבצעים בימים אלו על ידי המעבדה שלה.

ולפינת המזל טובים והשמחות כמידי שבוע גם בתשעת הימים השמחות לא פסקו. 

לייבל'ה פגש לראשונה ביום שישי את חוות טור סיני שם התקיימה שמחת הברית לבנו של אבי רפול, נאמן ביתו ומקורבו של הגרש"ב סורוצקין ראש ישיבת 'עטרת שלמה'. 

לייבל'ה ראה בברית את יענקי קנייבסקי ובנצי רוטנברג, האיש אשר על הבית אצל שר התורה זצ"ל כשהם מאחלים מזל טוב. 

בשמחת הוואך נאכט לבנו של העסקן ר' יואל פריד, מגדולי עסקני חסידות סאטמר ממשרד 'פרידקא מידיע', ראה לייבל'ה את הרה"צ רבי יעקב בער טייטלבוים אב"ד סיגוט, לצד הגאון רבי געציל ברקוביץ דומ"ץ קרית יואל. 

ברכת מזל טוב לשוקי דויטש, חבר מועצת קרית יערים טלז סטון ומקורבו של שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, לרגל שמחת הולדת הבת בשעה טובה.

ברכת מזל טוב ל⁨דודי ברנשטיין מו"ל אתר JDN ועיתון 'שחרית', לרגל שמחת⁩ הולדת הבת בשעה טובה ומוצלחת.

ברכת מזל טוב ללייבי ליברמן, מו"ל העיתון של אשדוד "אשדוד בכותרות", לרגל שמחת הולדת הבן בשעה טובה ומוצלחת. 

ברכת מזל טוב לישראל מאיר, מעסקני קהילת גור בדימונה, לרגל הולדת נכדתו בשעה טובה.

ברכת מזל טוב לעסקן רפאל מאיר, שמבצר את חומות הדת בארה"ק, לרגל שמחת אירוסי בנו הבכור מבחירי ישיבת 'עטרת שלמה'. 

ברכת מזל טוב לירחמיאל רמי מרקוביץ, מנהל קשרי לקוחות בקופת חולים 'כללית', לרגל שמחת אירוסי הבן יעקב בשעה טובה. 

ברכת מזל טוב לנכדו חביבו ונאמן ביתו של האדמו"ר מטמעשוואר, הבחור החשוב משה אריה לייפער מחשובי לומדי ישיבת מכנובקא בעלזא. 

ברכת מזל טוב לברוך אנגלברג ה'הויז בחור' של האדמו"ר מטשערנאביל מארה"ב, לרגל שמחת אירוסיו בשעה טובה.

רכילות חרדית הרב יצחק טוביה וייס ניר אורבך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד