י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"הטרור שולט בחיי אלפים"

בלי להפריח בלון: תושבי עזה זועמים; "הם כבר ניצחו"

תושבי עוטף עזה שנכנסו ליממה הרביעית תחת סגר בעקבות איום מצד ארגון הטרור העזתי זועמים על מדיניות הממשלה וטוענים כי מדובר בכניעה מוחלטת לטרור שמצליח לשלוט בחיי אלפים | "לפעמים השקט גרוע יותר מהרעש" אומרת מדריכה בקייטנה בשדרות שמתמודדת עם הפחד של הילדים מהעתיד לקרות

בלי להפריח בלון: תושבי עזה זועמים; "הם כבר ניצחו"
מתיחות בדרום צילום: פלאש 90

תושבי עוטף עזה נכנסים לסוף השבוע כשהם עדיין תחת מגבלות משמעותיות בשל האיום מצד ארגון ארגון הג'יהאד האסלאמי והחשש מפני פיגועי נ"ט וצליפה. תושבי העוטף הנמצאים תחת מגבלות, וחלקם אף נתונים תחת סגר כמעט מוחלט, הביעו גם היום את זעמם על התנהלות הממשלה. "נוצר כאן מאזן אימה מסוג חדש, ארגון טרור היושב ברצועת עזה מצליח לשתק חיי אלפים מבלי ששיגר טיל או רקטה או אפילו בלון" טוענים התושבים.

"מה שקורה פה כרגע זה אחד הדברים הכי מטומטמים, אלא אם כן יש אילו ידיעות כאלה ואחרות שאני לא מבין בהן", אמר חבר הכנסת לשעבר שי חרמש, תושב קיבוץ כפר עזה לרדיו 103FM. "כולנו בבתים, כי לא פינו את הבתים הקדמיים ולא את רבי הקומות בשדרות, אבל כן סגרו לרכבים שלנו את הדרך לשדרות. כלומר, אם נורא נורא רוצים אותי - אפשר לגמור אותי דרך החלון, לא צריך להגיע לכביש עם האוטו. עם זאת, אם רוצים לסגור את הרכבת - אני מבין. פיגוע בתחבורה הציבורית זה לא צחוק, ברגע מזרח התיכון נדלק, אבל אין הבדל בין הרכב הפרטי שלי לבית". 

לפעמים השקט והפחד גרועים מה'רעש' עצמו

בשדרות, התושבים זועמים על כך שדווקא בימי חופשת הקיץ העיר נמצאת במעין סגר, כשאחת היציאות ממנה חסומות - וביציאה השנייה נרשמים פקקים ממושכים. הילדים בעוטף עזה, שכאמור שוהים במרחבים מוגנים במסגרות החינוכיות, מתוסכלים מהמצב המתוח והמבלבל - שמתרחש בשיאו של החופש הגדול.

מדריכת נוער באחד היישובים בעוטף סיפרה באולפן ynet כי "הילדים נורא מבולבלים ולא מבינים מה מתרחש סביבם. הגיעו אלינו אנשי חוסן שמנסים לתווך להם את המציאות, זה לא פשוט. לפעמים השקט, החשש והציפייה שמשהו יקרה יותר גרועים מהדבר עצמו. יש הרבה לחץ, אבל אנחנו מנסים להפיג את המתח".

אביב אלפרן, תושבת שדרות שעובדת בקיבוץ ארז, סיפרה לאולפן ynet כי נסיעה של כעשר דקות לקחה לה היום שעה ועשר דקות. "בשדרות יש שתי כנסיות ויציאות, ואחת מהן חסומה לחלוטין", אמרה. "אפשר לנסוע משם רק לנתיבות, וכולם צריכים לנסוע דרך אזור התעשייה. יש רק שני נתיבים אז אנחנו תקועים בפקקים מטורפים".

"ברור לנו שלא חוסמים את הכבישים סתם", הוסיפה אלפרן. "אני לא חושבת שיש מישהו שאומר שמשחקים איתנו משחקים. אבל בסופו של דבר קורה משהו שאנחנו לא מודעים אליו, ואנחנו צריכים להסביר אותו לילדים ולעצמנו. גם אנחנו מתמודדים עם זה. אנחנו יכולים לסמוך על צה"ל, אבל לא מבינים כלום. איך יכול להיות שמדינה וממשלה מתמגנים ככה בצורה הזו מול ארגון טרור? צריכה להיות הרתעה בסיסית, מה מונע מהם לירות עלינו עוד יומיים, כשיפתחו את החסימות?", תהתה אלפרן, תחושה שביטאו תושבים רבים בדרום בימים האחרונים.

רק אתמול הציג שר האוצר אביגדור ליברמן רמה חדשה של ניתוק  כשאמר בריאיון ב'כאן 11', כי החומר המודיעיני מצדיק את ההגבלות בדרום והדף את הביקורת על הממשלה: "החיים שם ממשיכים מלבד אולי שני יישובים שיותר קשה להיכנס ולצאת".

בלי לירות טיל אחד: הג'יהאד כבר ניצח

עופר ליברמן, חבר קיבוץ ניר עם, שוחח השבוע עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM ותיאר את תסכול התושבים והביקורת כלפי מערכת הביטחון. "קודם כל יש כעס", אמר ליברמן, "בסופו של דבר, מי שמחליט לנו על סדר היום זה הג'יהאד האסלאמי. הם לא צריכים לירות אפילו, אנחנו נכנסנו כבר למאורות על פי ההנחיות של הדרג הצבאי והם לא צריכים לעשות שום דבר, הם כבר ניצחו".

"לפני כמה שנים, אני אמרתי שלא יכול להיות שממשלת ישראל תיתן לאזור הזה לסבול עוד פעם מקסאמים, ומאז הכול ממשיך והכול אותו דבר. נכון שהשנה האחרונה הייתה שקטה יחסית, אבל עדיין אנחנו מדברים על זה שהם, בלי לירות, בלי לעשות שום דבר - הכניסו את כולנו למאורות, הבריכה שלנו סגורה, הילדים לא יוצאים לקייטנה, לאן נגיע?", הוסיף.

"חבל ארץ שלם מושבת בגלל איום, זה טירוף"

אורי, תושב שדרות, אמר לכאן חדשות: “לא שלחתי היום את הילדים לקייטנות כי יש לנו חשש. לא רוצים לקחת סיכונים. מספיקה רק אזעקת צבע אדום אחת ואנחנו חוזרים אחורה. הילדים שואלים למה הם היום בבית ואנחנו מסבירים להם שבימים אילו עדיף להישאר בבית, הילדים גם ישנו הלילה בממ”ד”.

לידור מכלוף, תושב שדרות אמר בשיחה עם כאן חדשות: “הייתי אמור לצאת היום לאשדוד, גם אתמול, אבל יש פקקים נוראיים אז אני לא יכול לצאת. אי אפשר להגיע הכבישים חסומים. זה אחד הצירים הכי מרכזיים בדרום אי אפשר לסגור אותו ככה בגלל מעצר של מחבל בג’נין אתה משבית פה את כל הדרום זה בלתי אפשרי. הילדים שלי הלילה ישנו בממ”ד, אני לא לוקח סיכונים ולא מחפש הרפתקאות”.

שמעון, בעל בית קפה בשדרות: “זה טירוף, חבל ארץ שלם מושבת והמדינה ממשיכה כרגיל. לא ברור איך הגענו למצב שארגון טרור קיקיוני קובע לנו את סדר היום. המסר חייב להיות פשוט – יש איום קונקרטי, תנטרלו אותו. הפגיעה בנו היא גם נפשית וגם כלכלית. מאתמול, כמעט לא נכנסים לבית הקפה שלי”.

יישובי עוטף עזה מצב ביטחוני איום טרור הג'יהאד האסלאמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד