י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
פוסע על הגשר בזהירות

עמית סגל: מלכוד הבחירות של יאיר לפיד

הסקרים מלמדים שאם ידגיש שוב שהמשותפת היא פרטנר להקמת ממשלה – גם אם לא לישיבה בקואליציה – יאבד הגוש שלו כשני מנדטים לטובת הימין, ונתניהו יושבע לראש הממשלה. אבל אם יצהיר מצד שני שלא יהיה שום שיתוף פעולה עם עודה וטיבי, תיפתח הרעה ממקום אחר | עמית סגל על המלכוד של יאיר לפיד בבחירות הללו

עמית סגל: מלכוד הבחירות של יאיר לפיד
יאיר לפיד צילום: מארק ישראל סאלם, לע"מ

יאיר לפיד פתח ביום שלישי האחרון את מערכת הבחירות שלו, כשמצבו ומצב הגוש שלו בסקרים לא מזהיר, עמית סגל בטורו השבועי ב'ידיעות אחרונות' שופך מעט אור ומציג את הסיבות האפשריות לכך שלפיד לא מתרומם ובשום סקר לא מצליח להרכיב ממשלה ללא 'הרשימה המשותפת' שכלפיה הוא מזגזג ופתאום נסוג מאפשרות של הקמת ממשלה עמה.

וכך כותב סגל בטורו: "לכל העולם כולו גשר צר מאוד, וזה שעליו פוסע ראש הממשלה הטרי צר במיוחד, מט לנפול. על הפרק השאלה האסטרטגית של הבחירות: איך להתייחס לשותפות עם הרשימה המשותפת?".

סגל מזכיר כי "עם פרוץ מערכת הבחירות הקודמת, התייצב יאיר לפיד, מיוזמתו, באולפנים והודיע: "אין לי בעיה להסתמך על המשותפת בהצבעה להקמת הממשלה". הפעם הוא לא חוזר על ההתבטאות: הסקרים מלמדים שאם ידגיש שוב שהמשותפת היא פרטנר להקמת ממשלה – גם אם לא לישיבה בקואליציה – יאבד הגוש שלו כשני מנדטים לטובת הימין, ונתניהו יושבע לראש הממשלה. אבל אם יצהיר מצד שני שלא יהיה שום שיתוף פעולה עם עודה וטיבי, תיפתח הרעה ממקום אחר: שיעור ההצבעה אצל הערבים צלל ל-46 אחוז בבחירות האחרונות.

לפיד עם אחמד טיבי במליאה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

לדבריו הפרשן הפוליטי הבכיר, "200 אלף מצביעים ערבים נוכו ממצבת התמיכה בגוש, רובם בגלל התחושה שממילא נועדו לאופוזיציה, אז אין טעם לטרוח. אם הפעם תתווסף לתחושה שהניסוי עם רע"מ נכשל גם הפלומבה של התנערות מצד ראש הממשלה, שיעור ההצבעה יוסיף לצלול. המספרים מאלפים, ומלמדים שהמשחק היחיד בעיר, עם כל הכבוד ליהודים, קורה בחברה הערבית: אם שיעור ההצבעה שם נשאר כפי שהוא, נתניהו נוגע-לא נוגע ב-61. אם ההצבעה תשוב להשתתפות הערה מ-2020, כאשר המשותפת זכתה ב-15 מנדטים, נתניהו יסיים על 56 מנדטים. לעומת זאת, אם תחול עוד ירידה, אפילו קלה, נתניהו בדרך לרוב מוחלט על נקלה. עלייה בהשתתפות בת ים ובאר שבע מול ירידה באום אל פאחם ונצרת פירושן אחד: לפחות מפלגה ערבית אחת לא תעבור, וכלל לא בטוח שזו תהיה רע"מ".

"ולכן לפיד פוסע על הגשר בזהירות רבה: הוא מצהיר שלא יסכים ל"ממשלה עם קיצונים", אך לא מזכיר את המשותפת. את זה עושים דובריו בתדרוכים, וחלק מחברי סיעתו בראיונות מדודים שבהם המטרה היא להתמודד מול גשם שאלות ולהישאר יבש. רם בן ברק, למשל, הדגיש לאחרונה שוב ושוב שהמשותפת לא תהיה חלק מהקואליציה, למרות שזה לא מה שנשאל. כאשר התעקשו איתו מה לגבי תמיכה מבחוץ, הוא השיב: "למה זה כל כך חשוב לך?". ובכן, זה הדבר היחיד שחשוב". כך סגל.

יצוין כי הטור פורסם עוד לפני שפרץ מבצע 'עלות השחר' שעשוי לחזק או להחליש את יאיר לפיד בהתאם לתוצאותיו.

עמית סגל יאיר לפיד בחירות לכנסת ה-25 הרשימה המשותפת הערבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד