כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

שר הבטחון מאשר: בסוריה נעשה שימוש בנשק כימי, ולא בפעם הראשונה

שר הביטחון בוגי יעלון מאשר כי בסוריה נעשה שימוש בנשק כימי • "המשטר הסורי איבד שליטה במדינה, אך נפילת אסד לא תביא שקט" • זאת בעקבות דיווחים על 1,300 הרוגים בדמשק • מומחים מעריכים שלא נעשה שימוש בנשק כימי צבאי וההרוגים מתו מגז מדמיע וחנק

שר הבטחון מאשר: בסוריה נעשה שימוש בנשק כימי, ולא בפעם הראשונה

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון אישר כי אכן הנשיא הסורי השתמש בנשק כימי, ולא בפעם הראשונה.

"המשטר הסורי איבד שליטה במדינה", הוסיף ואמר. "הוא נוכח רק ב-40 אחוז משטחה ומתקשה להכניע את כוחות האופוזיציה. המלחמה הסורית הפכה גלובלית".

לדברי יעלון "כבר הרבה זמן לא מדובר בעימות סורי מקומי, ובתוך העימות הזה החלטנו שלא להתערב אבל להגדיר קווים אדומים כדי שהאינטרסים שלנו לא יפגעו".

שר הביטחון סקפטי באשר לסיומה של המלחמה בסוריה: "איננו רואים את סופו של המצב הזה כאשר גם נפילה של אסד לא תביא לסיומו כי ישנם הרבה חשבונות דמים פתוחים שם בין הגורמים השונים, אמר בטקס הרמת כוסית לרגל השנה החדשה שנערכה בקריה בתל אביב.

"מדובר בעימות שנהיה גלובלי כאשר ציר אחד זוכה לתמיכתה של רוסיה ואילו הציר השני זוכה לתמיכה של ארה"ב ואירופה. לבנון מחוברת לאירוע התמיכה האיראנית מאסיבית ולכן המלחמה זולגת גם לתוך שטחה. בתוך הלבנון ישנם מוקדי עימות גם כן, אבל בסה"כ הגבולות שלווים ואנחנו צופים לראות שהכנים לא מופנים אלינו".

באשר לאיומים על ישראל מצד מצרים אמר: "בתקופה האחרונה ישנו שקט יחסי שאינו מובטח כי ישנם גורמים ותנועות קיצוניות כולל ג'יהאד עולמי, מתוך כך אי היציבות הפך להיות מאפיין שמלווה אותנו ודורש הערכות מצב דחופות לאתגרים השונים.

"במצרים ובסיני יש התקפות טרור של ג'יהאד עולמי כולל רצח 25 אנשי הביטחון בשבוע אחרון. אנחנו עוקבים אחרי התפתחויות שם. גבול סיני הוא הגבול החם ביותר ומחייב אותנו בהערכות חדשה".

לפי נתונים של כוחות המורדים בסוריה, מספר ההרוגים במתקפת הגז הכימי בפרברי דמשק הוא למעלה מ-1,300, בהם נשים וילדים.

לטענת המורדים, מדובר בטבח של אזרחים שנפגעו מגז רעיל באזור גוטה, מחנה הנמצא בשליטת כוחות האופוזיציה מחוץ לדמשק.

אך מומחים מעריכים שלא נעשה שימוש בנשק כימי צבאי, וההרוגים מתו מגז מדמיע וחנק.

דובר השלטון אמר בתגובה כי הטענות לא מבוססות. וכי נועדו לפגוע בפעולת פחקי האו"ם שהגיעו לסוריה על מנת לחקור דיווחים על שימשו בנשק כימי על ידי כוחות אסד. אייק סלטרום, העומד בראש המשלחת, אמר כי צפה בתיעוד התקיפה באמצעי התקשורת. לדבריו לא ניתן לאמת את הדיווחים, אך הגדיר את מספר ההרוגים והנפגעים כ"חשוד".

בתוך כך, הליגה הערבית קראה לפקחים מטעם האו"ם, להגיע מיד למקום ולחקור את השימוש בנשק כימי. המזכיר הכללי של הליגה, נאביל אל-ערבי, קורא לפקחים בהצהרה שפרסם – "להגיע מיידית לצפון גוטה, כדי לראות את המציאות בשטח ולחקור את נסיבות הפשע".
סוריה דמשק נשק כימי אסאד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד