י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בליל תשעה באב

הפוסק רבי עמרם פריד עורר בשיחה על שנאת חינם

הפוסק הגאון רבי עמרם פריד מסר לבני קהילתו בבני ברק שיחה מיוחדת לרגל תשעה באב. במהלך השיחה דיבר ועורר הפוסק הידוע על ענין שנאת חינם. האזינו

הפוסק רבי עמרם פריד עורר בשיחה על שנאת חינם
הגר"ע פריד בשיחה בליל תשעה באב צילום: באדיבות המצלם

הגאון רבי עמרם פריד מסר הערב (מוצ"ש) ליל תשעה באב קינה מיוחדת לבני קהילתו בבית הכנסת "אהל שמשון - בני הישיבות" במערב בני ברק - מתחם דובק.

במהלך השיחה דיבר הרב פריד על חורבן בית מקדש שנגרם בגלל שנאת חינם.

"אנחנו נמצאים עכשיו ביום המר והנמהר יום חורבן בית אלוקינו יום שכבה אורו ועינו של עולם, כבר עברו אלף תשע מאות וחמישים וארבע שנה לחורבן בית מקדשנו ועדיין לא נושענו, נפלה עטרת ראשנו אוי נא לנו כי חטאנו
עם ישראל מבקש שלש פעמים ביום על בנין ירושלים ועל מלכות בית דוד ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים".

"כבר אלף תשע מאות וחמישים וארבע שנה עם ישראל מבקש שלש פעמים ביום ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים וכתוב בבראשית רבה 'כל תפילתן של ישראל אינו אלא על בית המקדש, 'מרי יתבני בי מקדשא, מרי מתי יתבני בי מקדשא' כ"כ הרבה רבבות רבבות של תפילות ותחנונים נאמרו לפניך ובכל זאת לא זכינו, ובית המקדש נשאר בחורבנו, תפילותינו אינן נשמעות...

אומרת הגמרא ביומא מקדש ראשון מפני מה חרב מפני ג דברים שהיו בו ע"ז ג"ע ושפיכות דמים אבל מקדש שני שהיו עוסקים "בתורה ובמצוות וגמילות חסדים" מפני מה חרב מפני שהיתה בו "שנאת חינם" ללמדך ששקולה "שנאת חינם כנגד שלוש עבירות" ע''ז ג''ע ושפו''ד רשעים היו אלא שתלו ביטחונם בקב"ה..."

"אנחנו צריכים לדעת ולהכיר שבגלל החטאים שלנו לא נבנה בית במקדש כמו שכתוב בירושלמי (יומא פ"א הל' א') "כל דור שלא נבנה בו בית המקדש הרי זה כאילו נחרב בימיו"

וכתב הרמב"ם (פ"ה מהל' תעניות הל' א') "יש שם ימים שכל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהן כדי לעורר הלבבות ולפתוח דרכי התשובה ויהיה זה זכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה עד שגרם להם ולנו אותן הצרות, שבזכרון דברים אלו נשוב להיטיב שנאמר [ויקרא כ"ו] והתוודו את עוונם ואת עוון אבותם וגו'. (ובהל' ג') "ותשעה באב וחמשה דברים אירעו בו".

מבואר ברמב"ם שעיקר התענית הוא כדי לחזור בתשובה ולתקן מעשינו הרעים שגרמו לנו לחורבן בית המקדש וכן כל אחד צריך להכיר מה הוא צריך לתקן בעיקר בנושא של מידות רעות שזה הגורם לחורבן בית המקדש השני...".

הרב עמרם פריד תשעה באב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד