כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מבוכה ל'אתרא': השליח לא נשלח והגר"ח לא מתערב • וידאו בלעדי

משלחת רבנים סיירה במתחם המריבה בבית שמש - והצהירה כי אינה מבינה כלל בנושא • מדוע סירבו הרבנים להתחייב על מכתב באם יימצאו אנשי 'אתרא' שקרנים? • מי באמת שלח את הרב משה בויאר, ומדוע נמנעה כניסתו בשנית לגר"ח קנייבסקי? • צפו בוידאו בלעדי מהסיור והדיונים החריפים במקום

מבוכה ל'אתרא': השליח לא נשלח והגר"ח לא מתערב • וידאו בלעדי



המאבק המכוער והאלים של 'אתרא קדישא' בבניה במתחם גולובנציץ נמשך: הגאון רבי משה בויאר, המשמש כראש כולל חשוב בבני ברק, נתבקש על ידי אנשי 'אתרא קדישא' לעלות לביתו של הגר"ח קנייבסקי ולקבל את חוות דעתו. משנכנס לגר"ח, שח לו הרב בויאר כי בד"צ העדה החרדית הוציא איסור לחפור במקום. הגר"ח האזין בקשב ואמר, כי יש לבדוק מה קורה בשטח, לפני שיביע דעתו בנידון. הגר"ח הציע כי הגר"מ לובין, חתנו של הגר"נ קרליץ, יגיע למתחם וינסה לתהות על המתרחש בו.

הרב בויאר הגיע לשטח יחד עם הרבנים שמואל הלפרין ומנחם מענדל לובין. טרם נכנסו למתחם, שוחח הרב בויאר עם הסיקריק גרשון טעפ, זה שלפני מספר שבועות ניצב בחוצפתו מול ביתו של הגראי"ל שטיינמן והפגין נגדו בסוגיית הגיוס. לאחר שנכנסו הרבנים לשטח, סרקו את אזור הפירים אך לא הביעו דעתם באשר להימצאות הקברים, שכן אינם מתמחים בתחום זה.

"אנו מבקשים להזמין לכאן נציג של אתרא קדישא, כדי שיבדוק זאת", אמרו הרבנים בויאר והלפרין ליענקי פלאי מראשי האגודה למניעת חילול קברי ישראל, שפורשת חסותה על העבודות תחת אגודה חדשה בשם 'ארץ החיים' הפועלת בפיקוחו של הגר"מ שטרנבוך. פלאי שאל את הרב בויאר, כיצד הוציא בשעתו מכתב, כי ישנם קברים בשטחי הבניה בעיר 'חריש', אם איננו מבין בקברים. "הסתובבתי בחריש שלוש שנים ולא ראיתי מאומה. אם התיימרת להוציא מכתב בשעתו, כיצד אתה מתנער כעת וטוען ש'איני מבין'?" תמה פלאי.



חרף ההתנגדות הקולקטיבית לפעילות ארגון אתרא קדישא בשטח, הודיע פלאי לרבנים כי הוא מוכן לאפשר לפקחים של 'אתרא קדישא' להיכנס ולפקח על החפירות באזור הפירים, אולם הדבר מותנה בכך כי במידה ולא ימצאו עצמות, הרבנים יוציאו מכתב הבהרה ויצהירו כי אנשי אתרא קדישא הוליכו אותם שולל. הרבנים שמצאו עצמם בפוזיציה מביכה נוכח התביעה הזו, לא הסכימו להסתייגות האמורה ועזבו את המקום, בינתיים בחוסר וודאות לגבי ההמשך.

"לא ברור, מדוע הרבנים התעקשו להכניס דווקא פקחים של אתרא קדישא למקום ולא הסתפקו בניסיונם העשיר של הפקחים של 'ארץ החיים'", תוהים גורמים המעורים בנעשה ורומזים לכך, כי אנשי אתרא קדישא הפעילו על הרבנים מנופי לחץ אדירים שהיו מלווים באיומי טרור. "אי לכך, אין להם מנוס והם מנסים להכניס בחזרה, דרך הדלת הקדמית, את פקחי 'אתרא קדישא'".

הרב בויאר מודה: לא נשלחתי על ידי הגר"ח

בוידאו בלעדי שהגיע ל'בחדרי חרדים', נשאל הרב בויאר על ידי האחראים במקום, האם הוא נשלח באופן אישי על ידי הגר"ח קנייבסקי - והוא מודה כי איננו שליחו כלל. "אם אתם רוצים שאצא מהשטח, אני מוכן לצאת", הוא אומר. חרף זאת פלאי מזמין אותו לבדוק את הפירים, אבל הוא מסרב. "אינני מבין בנושא". אז לשם מה נועד הביקור? לא ברור. "הרב בויאר הינו מטריה מאבנים", הגדיר אותו הגר"מ לובין.

מששב הרב בויאר למעונו של הגר"ח, קידם את פניו, בנו הרה"ג רבי שאול קנייבסקי. הגר"ש שאל את הרב בויאר: "האם ראיתם את תשובתו של הגר"מ שטרנבוך ראב"ד העדה החרדית על כל הנושא?"

"לא ראיתי. אבל אני סומך על 'אתרא קדישא", גילה הרב בויאר את זהות 'מפעיליו'.

"אם אינכם מבינים בתחום הקברים, אם לא ראיתם את תשובתו של הגר"מ שטרנבוך, אז מה הטעם שתכנסו שוב לבית אבא, לפני שעשיתם 'שיעורי בית'? מה יש לכם לחדש באוזני הגר"ח?" תהה הגר"ש. בסופו של דבר סב הרב בויאר על עקבותיו ולא נכנס לחדר.

מי שכן חזר היה הגר"מ לובין, שהתבקש על ידי הגר"ח לסקור את השטח. הרב לובין סיפר לגר"ח, כי ראה כמה פירים הפרושים על פני השטח, אך העניינים אינם ברורים, מכיוון שאי אפשר לתת מה טיבם ואין להכריע בנידון על פי מה שראו עיניו.

הגר"ח פסק את פסוקו וקבע, כי "כל עוד אינני שומע מפי תלמיד חכם שיודע לקבוע בוודאות שישנם קברים במקום, אינני רוצה להתערב". נכון לשלב זה, עדות מוצקת כזו איננה בנמצא ולא הגיעה עד כה לבית הגר"ח.
הגר''ח קברים לובין סיור בויאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד