כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

פרשת 'שובו בנים': הוארך מעצרם של נחמן ונתן ברלנד • "רוצים לנקום בהם"

הוארך מעצרם של אנשי קהילת 'שובו בנים' החשודים בזיוף והלבנת הון, בהם נחמן ונתן ברלנד • רק אחד מהם, ערן הוכברג, שוחרר למעצר בית, וקיימות שמועות כי ישמש כעד מדינה בתיק • עורך דינו מכחיש • פרקליטו של נחמן ברלנד מאשים גורמים בתוך הקהילה • פרטים מתוך החקירה

מנחם ישורון מובל לדיון בעניינו. ארכיון. צילום: פלאש 90
מנחם ישורון מובל לדיון בעניינו. ארכיון. צילום: פלאש 90

בית משפט השלום בירושלים האריך היום (ה') את מעצרם של נחמן ונתן ברלנד, ושל מנחם ישורון ואהרן תפילינסקי, החשודים בעבירות חמורות של זיוף, הלבנת הון ועוד. ערן הוכברג, שוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים.

ביום שני בשבוע שעבר שוטרי ובלשי היחידה המרכזית של משטרת י-ם עצרו שבעה גברים, החשודים כי במהלך החודשים האחרונים עסקו בהלבנת הון במאות אלפי שקלים, ובמרמה הקשורה לנכסים וכספים של מוסד בעיר.

ארבעה מתוך שבעת העצורים הובאו עוד באותו היום לבית המשפט המחוזי בירושלים, ומעצרם הוארך בחמישה ימים עד ליום שישי. שלושת העצורים האחרים, בהם רואת חשבון, שוחררו בתנאים מגבילים.

עוד בנושא:
פרשת 'שובו בנים': הארכת מעצר לחשוד חמישי
"ברלנד שכר מתנקשים לרצוח את הוכברג תמורת 60,000 $"
אומן מתרחקת • שבוע נוסף בכלא לנחמן ונתן ברלנד
הרב ברלנד ממרוקו: "לא יצא מהחקירה כלום"
מעצר נחמן ברלנד הוארך • אמו הרבנית - תיחקר
דרמה ב'שובו בנים': שבעה עצורים - בהם בכירים בקהילה

באותו השבוע ביום רביעי נעצר חשוד נוסף בשם מנחם ישורון, נהג וגבאי של הרבנית ברלנד, ומעצרו הוארך עד ליום שני, אז הוארך פעם נוספת עד היום.

ביום שישי הובאו הארבעה בפעם השנייה לדיון בהארכת מעצרם, לאחר דיון ארוך קבעה השופטת כי יש מקום להיענות לדרישת המשטרה, והאריכה את מעצרם ב-7 ימים.

עו"ד שמשון חן, פרקליטו של ערן הוכברג מאוכזב מהחלטה לשחרר את ערן למעצר בית בתנאים מגבילים למשך שבעה ימים, ואומר ל'בחדרי חרדים' כי "הצגנו במהלך הדיון הוכחות חותכות כי הקשר של מרשי לזיוף והלבנת הון הן מינוריות ביותר, והשופט קיבל את עמדתי. אולם למרות זאת החליט לשחררו בתנאים מגבילים תוך הפקדות כספיות גדולות".

לגבי השמועות בעניין שערן הוכברג ישמש כעד מדינה בתיק זה, נמסר ל'בחדרי חרדים' ממשרד המשפטים בשם פרקליטות מחוז ירושלים-פלילי "אנחנו לא מתייחסים לעניין זה ואין בכך בכדי לאשר או להכחיש את הנטען". פרקליטו של ערן אמר ל'בחדרי חרדים' כי "אני מכחיש בכל תוקף כי הוא עומד להיות עד מדינה".

נתן ברלנד בחקירה הראשונה ענה על שאלות שהיו כלליות, בחקירה השניה הוא שמר על זכות השתיקה. רס"ר אלון חבר נציג המשטרה בדיון אמר כי "למשיב יש את אחד התפקידים העיקריים בישיבה ופעולות של הלבנת הון, קבלת דבר במרמה וזיוף". השופטת ציינה בתום הדיון כי עילת הארכת מעצרו היא שיבוש הליכי חקירה "לא מצאתי בחומר החקירה בסיס לעילת המעצר של מסוכנות".

לגבי נחמן ברלנד, נציג המשטרה רס"ר אלון חבר ציין כי "למשיבים האחרים אמנם היה תפקיד עיקרי בפרשה, במשיב בפנינו, הוא החשוד הכי עיקרי בפרשיה, והוא מנהל את העמותות והישיבה וידו בכל ויד כל בו. הוא מעורב בכל שיטות ההונאה שגילינו בפרשיה זו". עוד הוסיף "הוא הביצועיסט, הוא בפועל מנחה איך לגנוב ומתווה את שיטות ההונאה, בית המשפט יכול להתרשם מהחומר שהגשתי בשיטות שבהן השתמש המשיב". לשאלת הפרקליט, האם מדובר בגניבה מקופת המדינה או מהתורמים, ענה נציג המשטרה כי גניבת הכספים היא מהתורמים של העמותות בסכומים של מליוני שקלים, ששימשו את החשוד ובני משפחתו.

עו"ד ששי גז המייצג את החשוד, אמר כי "אין זה סוד שבחסידות ברסלב מתנהלת מלחמה קשה, וזה עצוב וכואב. התיק בא בגלל מלחמת אחים. בתיק זה כל עד שיכול למסור ראיה, צריך להיות חשוד בעיני המשטרה אם הוא רוצה לומר את האמת או לנקום נקמה. אומר שהענין שהוא לא מוסר גרסה, זה ענין של חיים ומוות. אם משטרת ישראל תבטיח שאת העדות אף אחד לא יראה, הוא ימסור גרסה. אבל לגרסתו יש סכנת חיים אמיתית.

השופטת מרים ליפשיץ פריבס סיכמה את הדיון ואמרה כי "מחומר החקירה, אשר חלק מאותן הודעות נגבו לאחר הארכת המעצר הקודמת עולה כי קיים חשד סביר למעורבות של המשיב בעבירות המיוחסות לו, או איזו מהן". עוד הוסיפה ואמרה כי "עסקינן במספר רב של פעולות חקירה מתוכננות, כאשר מחומר החקירה המצוי בפני עולה כי קיים חשד סביר למעורבות פרטנית של המשיב באירועים המיוחסים לו הטעונים מטבע הדברים ולאור מורכבות החקירה פרק זמן נוסף של מעצרו, זאת על מנת למנוע חשש לשיבוש הליכי חקירה בשל אופיין של הפעולות המתוכננות והיכרותו לכאורה של המשיב מעורבים אחרים ועדים אחרים אשר מתוכננות פעולות חקירה בנוגע אליהן".

החשוד אהרן תפילינסקי שמר על זכות השתיקה בשתי חקירותיו ולא השיב על השאלות,

נציג המשטרה אמר עם פתיחת הדיון כי כנגד החשוד הצטברו ראיות מאז הארכת המעצר האחרונה ובוצעו מספר רב של פעולות חקירה בפרשיה הזאת. "למשיב חלק לא קטן בביצוע העבירות. הוא היה יד ימינו של נחמן".

פרקליטו אמר כי בבקשה הראשונה שהוגשה, בעילת המעצר היה כתוב 'חשש לשיבוש הליכי חקירה, השפעה על עדים ומסוכנות לציבור'. בבקשה השניה בעילות המעצר נכתב 'מסוכנות לציבור וחשש לשיבוש הליכי חקירה'. "היום אנו בבקשה השלישית, אני מאמין שמה שבית המשפט אמר בדיונים קודמים, בית המשפט אמר היום שלא רואה מסוכנות. ז"א שנשארנו עם חשש לשיבוש הליכי חקירה ופה אעשה אבחנה נוספת, בעוד שבבקשה הראשונה היה כתוב בין השאר בעילות 15 "השפעה על עדים" היום בבקשה השלישית, אין השפעה על עדים. אמר היום נציג המבקשת מספר דברים, בפרוטוקול של הדיון בתיק של מנחם ישורון שהוא מאמין שגם בימים אלו לא יספיקו לבצע את כל הפעולות".

קובי גולדמן פרקליטו של אהרן תפילינסקי, אמר ל'בחדרי חרדים': "השופטת לא דנה בחלופת המעצר כפי שמחייב הדין, לפיכך אנו שוקלים מה לעשות עם ההחלטה שלנו, ונלמד את המהלכים".
שובו בנים ברסלב נחמן ברלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד