י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
כל רכב שמיני

הישראלי המכוער: הקומבינות להוצאת תג נכה פוגעות בנכים

מאז 2006 מספר הישראלים בעלי תו נכה לרכב גדל ב־262%, זאת כאשר האוכלוסייה גדלה ב־30.6% בלבד בתקופה זו. הזינוק במספר תווי הנכה גורם למחסור במקומות חניה לנכים | יו"ר נגישות ישראל: "מחלקים תווים גם למי שלא צריך וזה פוגע במי שבאמת זקוק לחניית נכים"

הישראלי המכוער: הקומבינות להוצאת תג נכה פוגעות בנכים
חניית נכה צילום: unsplash

זינוק עצום במספר תווי הנכה: בשנת 2021 הונפקו 71 אלף תווי נכה חדשים, ומתחילת השנה – 50 אלף, כשבסך הכללי מספר כלי הרכב עם תו נכה הגיע ל־471 אלף, כך פורסם היום (שני) ב"כלכליסט".

יש לציין כי מאז 2006 מספר הישראלים בעלי תו נכה לרכב גדל ב־262%, זאת כאשר האוכלוסייה גדלה ב־30.6% בלבד בתקופה זו.

המציאות כיום בישראל היא שכל מכונית שמינית בישראל נושאת תו נכה, עובדה שגורת למחסור במקומות חניה לנכים.

התג נכה מעניק הרשאה לאנשים עם מוגבלות לחנות בחניית נכים שאמורות לאפשר נגישות טובה יותר ליעדים שונים. בנוסף, תג הנכה מעניק גם זכויות חנייה נוספות כמו פטור מתשלום בחנייה ציבורית, זכות לחנות באדום לבן במקרים מסוימים והנחה משמעותית באגרת הרישוי.

על פי דו"ח של מכון המחקר של הכנסת מפברואר האחרון, בתחילת 2022 מספר האנשים בעלי תג נכה גדל בשיעור של 262% ביחס לשנת 2006 וב־122% ביחס לשנת 2012. זאת למרות שהאוכלוסייה בין 2006־2022 גדלה ב־30.6% בלבד. מספר מקבלי גמלת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי גדל באותן שנים ב־51.1% ומספר הזכאים לגמלת ניידות מהמוסד לביטוח לאומי גדלה ב־77%. האינפלציה במספר תגי הנכה שהונפקו ובמספר כלי הרכב שרשומים כבעלי תג נכה, כמו גם בעיות באכיפה כלפי החונים בחניות נכה ללא תג מתאים, גורמות למצוקת חניה גוברת והולכת לנכים בחניות המסומנות לנכים, נכתב בדו"ח.

לבקשת "כלכליסט", משרד התחבורה שיתף את הנתונים העדכניים של מספר כלי הרכב המשויכים לתג נכה, מהם עולה כי נכון לתחילת אוגוסט יש בישראל 339,461 זכאים לתג נכה (גידול של 359% לעומת 2006). מתוכם 34,595 אינם פעילים, 137,283 משויכים לרכב אחד ו־167,219 משויכים לשני רכבים. המשמעות היא שכיום בישראל ישנם 471,721 כלי רכב שונים שאליהם משויך תג נכה.

"נוצר מצב שכאשר נכים מגיעים לחניות נכה הם מוצאים שהחניות כבר מלאות", אמר ל"כלכליסט" יובל וגנר, מייסד ויו"ר עמותת נגישות ישראל. "בגלל העלייה במספר תווי נכה שניתנים למי שלא באמת זקוקים להם, האנשים שבאמת צריכים חניות נכים נפגעים בעצמם. משרד התחבורה חייב להקפיד לחלק תג נכה רק למי שבאמת צריך את זה".

הזינוק בקבלת תגי נכה: נכון לינואר 2022, 12.8% מהרכבים הפרטיים בישראל היו בעלי תג נכה, ושיעור זה רק עולה ועולה. נכון לסוף שנת 2021, 17% מכלל תושבי ישראל, שהם 1.6 מיליון איש, מוגדרים כאנשים עם מוגבלות. מתוכם שיעור הנכים עם תג חניה הוא 21.2% שהם 3.57% מהאוכלוסייה הכללית.

בשנת 2017 הונפקו כ־22 אלף תגי נכה, בשנת 2018 המספר עלה לכ־26 אלף, ב־2019 הונפקו 31 אלף וב־2021 הונפקו 32 אלף תגי נכה. למרות שבין 2017 ל־2020 התרחש גידול של כ־45% במספר התגים המונפקים, הזינוק הגדול במספרים התרחש בשנתיים האחרונות: בשנת 2021 הנפיק משרד התחבורה כ־71 אלף תגי נכה חדשים, ועד אוגוסט 2022 השנה הונפקו כ־50 אלף תגי חניה חדשים.

לטענת משרד התחבורה, אין בידיהם נתונים היסטוריים לגבי מספר הזכאים לתג נכה בכל שנה, אלא רק את מספר התגים החדשים שהונפקו.

לפי משרד התחבורה, "היסטוריית הנתונים אודות תגי נכה, נשמרת במשרד התחבורה לפי מספר הזכאים החדשים שהתווספו בכל שנה, ולא לפי מספר הרכבים הפעילים המשויכים לתג נכה. חלק מתגי הנכה מוגבלים בתוקפם, ולכן לא ניתן לגזור אחורה, מסך הזכאים החדשים בכל שנה, את סך הזכאים הכולל של אותה שנה".

למעשה, רשות הרישוי במשרד התחבורה היא זו שבוחנת את הבקשות לתג נכה בהתאם לזכאות שנקבעת על ידי משרדים האחרים.

הזכאות לתג נכה כאמור, ניתנת על ידי משרד הבריאות, משרד הביטחון, משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי. 

במשרד התחבורה אומרים כי הם לא יודעים להסביר בוודאות את העלייה החדה במספר תגי הנכה שמתרחשת בשנתיים האחרונות, וטוענים כי בימים אלו הם בוחנים אם הדבר נובע ממדיניות עבר של המשרד או משינוי במדיניות של המשרדים האחרים שמעניקים את הזכאות. עם זאת, במשרד התחבורה מעריכים כי יש קשר לעובדה שבשנת 2021 הושקה האפשרות להגשת בקשה לתג נכה באופן מקוון. לפי המשרד, בעקבות השינוי חלה הקלה משמעותית בהליך ההגשה, כמו גם אפשרות להגשה חוזרת בלתי מוגבלת. נכון להיום, יותר מ־70% מהבקשות המוגשות למשרד התחבורה, נעשות בפנייה מקוונת.

למעשה, חברת פמי פרימיום, ספקית ותיקה של שירותי רפואה שונים למשרדים ממשלתיים, היא זאת שמספקת את שירות בחינת הבקשות לתגי נכה, ב"כלכליסט" מציינים כי עומדת נגד החברה תביעה של 47 מיליון שקל מצד משרד החינוך בטענה לתמחור יתר של שירותים רפואיים בבתי ספר. במכרז המקורי שבו זכתה החברה ב־2016, תומחרה בדיקה רפואית ובקשה לתג חניה לנכה ב־9.91 שקל לא כולל מע"מ. החברה מקבלת על שירותים אלו כ־2.7 מיליון ממשרד התחבורה מדי שנה. ל"כלכליסט" נודע כי במשרד התחבורה שקלו בתקופה האחרונה לוותר על הסמכות לבחון את הבקשות ולהעביר אותה לביטוח לאומי.

ייתכן מאוד שאחד הפתרונות להצפת התגים בשנים האחרונות נמצא בשירותי הוצאת תג נכה שמציעים בשוק הפרטי, למעשה אדם שיחפש באינטרנט את המילים "תג/תו נכה" יזכה למבול של פרסומות שמבטיחות "כך ידאגו לכם לבדיקת זכאות לתו נכה לכל החיים" או "החברה המקצועית בישראל לטיפול בזכאות לתו נכה לרכב". לדברי יובל וגנר, "בחברות האלה אומרים לך מה להגיש, ואם לא אישרו לך הם מוציאים מכתב מעורך דין — ואז במשרד התחבורה מתקפלים כי הם לא רוצים ללכת לבתי משפט". לא מן הנמנע כי העובדה שההגשה מקוונת וניתן לשלוח אותה שוב ושוב ללא הגבלה תרמה להצלחתם של שירותים אלו.

ממשרד התחבורה נמסר ל'כלכליסט" כי ״הנושא מצוי בבחינה מקצועית בימים אלה״.

 

נכים חניית נכים משרד התחבורה תג נכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד