ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
בברכת ובהכוונת מרנן ורבנן גדולי ישראל

ראש הישיבה בפני מנהלי הסמינרים: "אין לנו במה להתבייש"

מנהלי הסמינרים חברי איגוד הסמינרים התכנסו ליום עיון בדרכה של "בית יעקב".  במרכז יום העיון הועלה הנושא של חשיבות המשך לימודי הבנות בכתות ה'-ו' במסגרת הסמינרים המהווים חממה חינוכית ורוחנית, בניגוד למסגרות המציעים כביכול תחליף לסמינרים. את המשא המרכזי נשא ראש הישיבה הגאון רבי מאיר צבי ברגמן חבר מועצת גדולי התורה

ראש הישיבה בפני מנהלי הסמינרים: "אין לנו במה להתבייש"
יום עיון לאיגוד הסמינרים בית יעקב צילום: שוקי לרר

כמאה וחמישים מנהלים ומנהלות הסמינרים חברי איגוד הסמינרים מכל רחבי הארץ, המייצגים יחד עשרות אלפי תלמידות סמינרי "בית יעקב" ברחבי הארץ כ"י מכל חוגי המגזר החרדי, התכנסו יחד ליום העיון של איגוד מנהלי הסמינרים במטרה לעסוק באתגרי הזמן והשעה. מטריית החינוך של איגוד הסמינרים "בית יעקב" בארץ ישראל מקיפה את כל המוסדות המובילים יחד את מערכת החינוך לבנות, תוך התמודדות משותפת וזהה עם קשת של נושאים אשר נדונו בכובד ראש ביום העיון אשר התקיים ביום שני בשבוע שעבר במלון גלי צאנז בנתניה, בברכת מרנן ורבנן גדולי ישראל, שאף פיארו את במת הועידה ודבריהם נשמעו במרכזה.

בפתח יום העיון נשא דברים יו"ר האיגוד הרב זאב וולף מנהל סמינר הרב וולף בני ברק, ועיקר דבריו עסקו במסר נרגש בדבר חשיבות העמידה האחידה בנושאי חינוך. במרכז יום העיון הועלה הנושא של חשיבות המשך לימודי הבנות בכתות ה'-ו' במסגרת הסמינרים המהווים חממה חינוכית ורוחנית, בניגוד למסגרות המציעים כביכול תחליף לסמינרים. חנוך זייברט מ"מ ראש עיריית בני ברק וחבר הנהלת האיגוד אמר ביום העיון: כי בתי החינוך, הסמינרים, נותנים לבנות את עקרונות החינוך והכלים לחיים רוחניים. החלק המשמעותי של הסמינר זה החממה הייחודית עבור הבנות, מקום בו הבנות מקבלות את כל הנצרך להם, לימודי יהדות והלכה, לימודי הוראה או מקצוע במסגרת שמורה ובטוחה.

במושב הראשון של הועידה נשמעו דבריו של ראש הישיבה הגאון רבי מאיר צבי ברגמן מזקני חברי מועצת גדולי התורה, אשר טרח במיוחד להגיע לכינוס חשוב זה ואמר בפתח דבריו "בשביל נחיצות הענין לקחתי עצמי ובאתי". לצד ענייני חינוך הרחיב בדבריו על העמידה על משמר הדרך: "דבר שצריכים לדעת מנהלי הסמינרים שחינוך הדור כולו תלוי בהם, שרק לתת אהבה למתחנכות זה יכול להציל, ובהזדמנות זו יש להעיר כיון שבידכם מוטל החינוך של הדור כולו, אנא לא לשנות מהחינוך הקודם, מהחינוך שיסדה האשה הגדולה מרת שרה שנירר עליה השלום, בהסכמת גדולי הדור, אין לנו להתבייש בזה! וכל מה שלומדים יותר מקצועות זה גורם לחפש עבודה במקומות האסורים. וכבר דיברתי מזה שאע"פ שבחדר העבודה נמצאים רק בנות אבל האוירה צריכה להיות אוירה של תורה ויראת שמים, כי אחרת זה משפיע על הבית שלא יהיה בית של תורה".

דברי ברכה מיוחדים למושב נכבד זה נשא האדמו"ר ממודז'יץ,  שהרחיב בדבר דרך החינוך המסורה לבית יעקב, ואמר בדבריו: "ברשות מנהלי הסמינרים שזכו להיות המחנכים של הדור, התכנסו כאן כולם לימי עיון, מעין 'בורסה' של חינוך,  ומה טוב מהחודש הזה להתאסף בענייני חינוך. התורה מציינת שפטירת אהרן היתה בחודש אב, אהרן היה אוהב שלום ורודף שלום. אהרן נפטר בראש חודש, ובראש חודש כלול כל החודש הזה. בפטירת אהרן נחלשו העניינים של אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה, וכמובן חורבן בית המקדש שהיה על שנאת חינם. אז זהו חודש שמסמל חסרון בתורה וחסרון באהבת שלום, וצריכים להתחזק בדברים הללו".  האדמו"ר הרחיב בדבריו בדברי הנחיה למנהלי הסמינרים בדבר צורת הנחלת החינוך בדורנו, ובירך: "שהקב"ה יעזור שמיום העיון הזה ייצאו כל מנהלי הסמינרים באחדות, ושמהאסיפה כאן ייצא כבוד שמים". את מושב גדולי ישראל הנחה מנכ"ל האיגוד הרב יצחק אוסטרליץ שעמד בראש הועידה.

פאנל נרחב שעורר שיח רב מצד המנהלים עסק בנושא משמעת וסמכות בהנחיית מנהל סמינר ויז'ניץ בירושלים ובית שמש הרב מנחם מנדל גרינבוים, ובו השתתפו אנשי החינוך הרב משה בלוי והרב שמואל זלמן איידנסון, אשר השיבו לשאלות בנושא.

במרכזו של יום העיון הוקרא ע"י יו"ר האיגוד הרב זאב וולף מכתבו המיוחד של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין "למע"כ מנהלי הסמינרים שליט"א, הנאספים יחדיו בכנסיה לשם שמים, של' ורב ברכה. אשריכם ומה טוב חלקכם שזכיתם להיות עוסקים בעבודת הקודש של חינוך בנות ישראל, להחדיר בליבותיהם אהבת תורה ויראת שמים ומדות טובות, וידוע שמי שמשפיע על אחרים לעשות מעשים טובים, הזכויות של המושפעים וכל הדורות הבאים עומדים לזכותו, וא"כ כל הזכויות של התלמידות וכל הדורות הבאים נזקף לזכות המשפיעים. וכבר אחז"ל הבא ליטהר מסייעין אותו, וכל שכן הבא לטהר אחרים, יהי רצון שחפץ השם בידכם יצלח להרבות כבוד שמים בעבודת הקודש".

הרב דניאל ויצמן מנהל סמינר איילת השחר ירושלים הקריא את מכתבו המיוחד של ראש הישיבה הגאון רבי שלום כהן נשיא מועצת חכמי התורה:"לכבוד מנהלי הסמינרים המתכנסים מטעם איגוד המנהלים בארץ ישראל כבר אמרו רבותינו כל כנסיה שהיא לשם שמים סופה להתקיים ואתם אשר מופקדים על החינוך הטהור של בנות ישראל חפץ ה' בידכם יצלח, להגדיל תורה ולהאדירה, ותמשיכו ביתר שאת וביתר עוז לשמור על המסורת שקיבלנו מרבותינו שלא לשנות מאומה. והנני בברכת כהן שתראו פרי בעמלכם, ותרוו נחת מכל צאצאיכם, מתוך בריאות ושמחה, ויתמלאו משאלות לבכם לטובה לעבודתו יתברך". כן הקריא הרב עזריה הילדסהיימר מנהל סמינר בית יעקב פתח תקוה את מכתבו של הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי ראש ישיבת עטרת ישראל.

בפאנל מיוחד שעסק בהיבטים שונים של תקצוב הסמינרים בהנחיית מנהל סמינר מעלות בית יעקב ירושלים הרב אריה רוב, התארחו חברי הכנסת מאיר פרוש ומיכאל מלכיאלי. יו"ר סיעת יהדות התורה מאיר פרוש השיב לשאלות בנושאי עוולות הממשלה היוצאת והדרכים לתיקונן,  ודן יחד עם הנוכחים באתגרים אל מול הרשויות וגופי הממשלה השונים. במהלך הדיון עלתה ביתר שאת שאלת העצמאות החינוכית של מוסדות הסמינרים לנוכח ניסיונות שינויים כאלו ואחרים לצד פגיעה בתקצוב, ובמסגרתו גובשו דרכי דיון ובירור כל הנצרך להשגה ע"י פעילות חברי הכנסת של יהדות התורה. בנוסף ביקש פרוש כי איגוד הסמינרים ישקוד על גיבוש נייר עמדה לדברים הנצרכים עבור המו"מ הקואליציוני הקרב ובא. לאחר מכן נאם יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני, ובו התייחס למחויבות העקבית לפעול ולעמוד לימין הסמינרים והטמעת תקצובם בבסיס התקציב.

בנוסף, במסגרת יום העיון התקיימו דיונים ופאנלים שונים שעסקו בהיבטים ניהוליים שונים של סמינרי בית יעקב, אשר הונחו על ידי הרב משה איינהורן מנהל סמינר בית בינה בירושלים, הרב ישראל ארנטרוי מנהל סמינר לדעת חכמה באלעד, והרב מרדכי בן שלום מנהל סמינר בית יעקב ברכסים. מנהלי הסמינרים הביעו הוקרה וברכה להנהלת איגוד הסמינרים ולמנכ"ל הרב יצחק אוסטרליץ, על יום חיזוק מעשיר בדרכו של "בית יעקב" ושמירת צביונו.

 

איגוד הסמינרים הרב מאיר צבי ברגמן הרבי ממודזיץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד