כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

עשרות שלדים שהוצאו מקברם בצרפת יישרפו?

החוקה בצרפת מאפשרת לעיריות לשרוף שלדים שהוצאו מקברם לאחר שחלפו השנים שנקבעו בזמן רכישתם • דרישה מהשלטונות: להקדיש מאמצים גדולים יותר לאיתור קרובי משפחה

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

'ועידת רבני אירופה' דורשת למצוא פתרון משפטי חוקתי של קבורת יהודים בצרפת. במקביל, עד למציאת הפתרון דורשת 'הועידה' לאפשר כפתרון ביניים למשפחות יהודיות לקבור מחדש את שלדי בני משפחתם שהוצאו מקברם בצרפת או להעבירם לקבורה בישראל. כמו כן עולה הדרישה כי השלטונות יקדישו מאמצים גדולים יותר לאיתור קרובי משפחה.

על פי החוק בצרפת ניתן לרכוש חלקת קבר, אך לזמן מוגבל בלבד. מספר השנים נע בין חמש למאה שנה. לאחר שנים אלו רשאים השלטונות העירוניים להוציא מקברו כל שלד אדם, אלא אם כן המשפחה רוכשת את חלקת הקבר לשנים נוספות. כמו כן רשאים השלטונות להוציא מקברו שלד שנקבר באם ישנה עזובה סביב חלקת הקבר ואיש אינו פוקד את המקום, כבר לאחר שלוש שנים.

החוק הצרפתי מונע גם הקמת בתי עלמין יהודיים, ומאפשר רק הקמת רובעים יהודיים בבתי עלמין הכלליים. על פי ההערכות של רבנים בצרפת, השלטונות החלו לפנות מקברם שלדים החל משנות ה-50 ובמחסני העירייה מצויים כיום, על פי ההערכות אלה, כעשרת אלפים שלדים. מתוכם מעריכים הרבנים מצויים כמה עשרות יהודים.

לאחרונה, בעקבות תיקון לחוקה, ניתנה האפשרות לעירייה לשרוף את השלדים.

רבני צרפת נועדו לפני כמה חודשים עם הסגנית הראשונה של ראש עיריית פאריס, בניסיון לשכנעה לאפשר קבורת יהודים שהוצאו מקברם ושהשלטונות לא מצאו את קרובי משפחתם, מאחר והללו היגרו מצרפת או עברו לכתובות אחרות בצרפת ועתה הם מבקשים לאפשר להם לרכוש מחדש את חלקת הקבר ולקבור את יקיריהם במקום.

באחד מהמקרים הוצא מקברו יהודי נכבד ממוצא איטלקי, שהשלטונות לא מצאו את קרובי משפחתו, למרות שבעת קבורתו רכש על פי החוק דאז חלקת קבר לצמיתות. חלק מבני המשפחה שהגיעו לבית העלמין וגילו שהוא הוצא, פנו לשלטונות וביקשו להעבירו לקבורה בישראל. אולם בעירייה ביקשו שכל היורשים - להערכתם כ-3000 מאחר והיו לו 11 ילדים - יחתמו שהם מוכנים שיעבירו אותו לקבורה בישראל.

"הדבר הגיע לאבסורדים נוראים ומדובר במתי מצווה שעלינו לעשות הכל בכדי להעבירם לקבורה ולב מי לא יחרד נוכח הסכנה האיומה שעל פי החוק כעת הם יכולים גם לשרוף חלילה את השלדים" – אומרים בועידת רבני אירופה.

בהודעה שפרסמה, פונה 'הועידה' בקריאה לצאצאים לפקוד את קברי יקיריהם ולדאוג לתחזוקת הקברים. כמו כן קוראת הועידה למשפחות להשאיר כתובות מעודכנות אצל שלטונות העירוניים, כדי שחלילה בבוא העת יוכלו לדעת בזמן סביר על הסכנה המרחפת על קברי יקיריהם ולמנוע את האסון.
צרפת קברים חוקה שלדים שריפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד