ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"אחריות על שני מיליון איש"

ראש אמ"ן לשעבר: ישראל מכירה בשלטון חמאס באופן מעשי

ראש אמ"ן לשעבר מסביר כי ארגון חמאס לא שש להיכנס לעימות עם ישראל בגלל "שיש לו אחריות מדינתית ברצועת עזה על שני מיליון איש". 

ראש אמ"ן לשעבר: ישראל מכירה בשלטון חמאס באופן מעשי
כרם שלום, אילוסטרציה צילום: פלאש 90

"חמאס מגלה את מה שמגלים הרבה ארגוני טרור, שיש לו אחריות מדינתית ברצועת עזה על שני מיליון איש". כך אומר היום (שני) אלוף (מיל') עמוס ידלין, לשעבר ראש אמ"ן, עמית מחקר אוניברסיטת הרווארד, בשיחתו עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103fm על מבצע "עלות השחר".

ידלין מסביר את חוסר ההתערבות של חמאס בעימות בין ישראל לג'יהאד האסלאמי: "אנשים צריכים לקום בבוקר עם מזון על השולחן, שתהיה להם פרנסה, שתחנת הכוח תייצר חשמל, שהביוב לא יזרום ברחובות. כאשר יש להם את האחריות של ממשלה, השיקולים שלהם אחרים לגמרי".

כשנשאל אם זה אומר שגם ישראל מכירה בחמאס כריבון השיב: "לא באופן רשמי, אבל דה פקטו בהחלט כן. אנחנו רואים גם שינוי במדיניות של ישראל בשנה האחרונה. ישראל בעצם נותנת לחמאס איזשהם גזרים בממד הכלכלי, יציאת הפועלים לעבודה היא הדוגמה הטובה ביותר, 15 אלף פועלים שהיום הם בעצם חלק בלתי נפרד מהכלכלה העזתית".  

כשנשאל אם ישראל צריכה לחשוב לסכל את סינוואר או מנהיגים צבאים נוספים ידלין הדגיש: "לא ברגע זה. ברגע זה, זה אינטרס של ישראל והחמאס שיהיה שקט. זה היה סבב מאוד מוצלח. הוא היה באמת נקי, כמעט לא פגענו בחפים מפשע ובבלתי מעורבים, אין אף ישראלי שנפגע, אני חושב שזה הישג יוצא מן הכלל. זה היה סבב מאוד מוצלח, אבל - נגד ארגון טרור קטן. אם זה היה מול חיזבאללה, זה היה עשרת מונים יותר קשה".

על התפקוד של ההנהגה הישראלית ובעיקר ראש הממשלה יאיר לפיד אמר ידלין כי "אני חושב שהיה פה צוות וזה דבר מאוד יפה בעיניי. העימות הצבאי, המעשה הצבאי, הוא המשך של המעשה המדיני, ואני חושב הממשלה תיבחן גם, איך אחרי הצלחה צבאית, היא גם ממשיכה את החלק המדיני לכיוון של הסדרים שמאפשרים לשני הצדדים לחיות, בלי שהם מוכנים להכיר אחד בשני או לחתום על איזשהו הסכם".

על תוצאות הסבב מבחינת ההרתעה הישראלית אמר: "המטרות של המבצע היו מוגבלות, אבל ההרתעה שאתה שואל עליה הייתה אחת מהן, ואני חושב שיש פה עלייה והתחזקות של ההרתעה הישראלית. כשנסראללה מסתכל ורואה את הדיוק של המודיעין הישראלי, שיודע למצוא מפקדים שהוא חיפש, ולמודיעין מדויק, מדינת ישראל יודעת לחבר גם אש מדויקת".

חמאס עזה עמוס ידלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד