כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

כאב הראש של דרעי • הבלתי-מרוצים מאיימים: נקים אלטרנטיבות

זו כבר תופעה: פעילים שנפגעו מהחלטות יו"ר ש"ס מאיימים בהתארגנות אופוזיציונית • האם בבאר-שבע תקום רשימה בחסות הרב בצרי? • ומה בבני-ברק? • והאם ה'בטן מלאה' שיש ל'כסא רחמים' תוביל לתמיכה במועמד אשכנזי באלעד?

כיסי התנגדות. צילום: פלאש90
כיסי התנגדות. צילום: פלאש90



חיים לא קלים צפויים ליו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי בשבועות הקרובים, עד שיראה את הבחירות המקומיות מאחוריו. בינתיים הוא נאלץ להתמודד עם כיסי התנגדות בערים שונות, כאשר כל פעיל שאינו מרוצה מתוצאות ההחלטה של היו"ר על מיקומו ברשימה - משמיע איומים על מפלגה אלטרנטיבית.

עם הזמן הפכה התופעה לכמעט לגיטימית, והיא עלולה לחבל קשות בתוצאות הבחירות של ש"ס.

חלק מכיסי ההתנגדות הנם קטנים ובלתי משמעותיים. אולי שריטה בבשרה של ש"ס. אך יש מקומות שבהם ההתנגדות אמורה להדאיג.

התארגנות אחת צפה לפני מספר שבועות עם פרסום מכתב הרבנים לבית משפחת בן שמעון, נגד ההחלטה שלא להציב את מועמדם - גדליה בן שמעון, ברשימת ש"ס בבני-ברק. המכתב עשה את שלו והשפיע על הרשימה: בן שמעון הוצב במקום השלישי - והאיום הוסר.

במקומות אחרים ניצבים איומים מסוג זה בקנה, כאשר ש"ס טרם הודיעה על החלטה סופית, ולכן משתהה ההחלטה על התארגנות אופוזיציונית. אלא שבמהלך השבועות הקרובים דרעי יהיה חייב להכריע, וכפי שהדברים נראים כרגע הוא יאלץ לספוג אופוזיציות - חלקן משפיעות יותר, וחלקן לא יהוו איום משמעותי.

מה יקרה בבני ברק?

הנה, לדוגמא, כמה איומים:

• באר שבע - הצבתו של שמעון טובול, נציגו של הרב בנימין בצרי, במקום השני ברשימה, עלולה להצמיח רשימה אלטרנטיבית בחסות הרב בצרי. עד כה עדיין לא התקבלה הודעה רשמית, אבל קשה לשלול את האפשרות.

• צפת – בעוד יו"ר ש"ס בצפת, רונן גנון, כבר קיבל החלטה עקרונית על תמיכתו בראש העיר אילן שוחט, כאשר ש"ס, כך נראה, תתמוך בהחלטתו וממתינה רק למכתבו של הגר"ע יוסף, כדי לצאת בפומבי עם פרסום ההחלטה, הרי שהרב רפאל כהן, ראש מוסדות 'יתד התשובה' ואיש 'כסא רחמים' בראשות הרב מאיר מאזוז, בהחלט לא מתלהב מהעובדה שקיבלו את ההחלטה מבלי להתייעץ עמו תחילה. השבוע ערך אירוע של חנוכת מוסדותיו. ראש העיר הוזמן, אך עובדה זו אין בה כדי ללמד או לרמז על תמיכה כזו או אחרת, טוען גורם בכיר ב'כסא רחמים'.

וכיצד ינהג? מתברר כי בקרב מקורביו של הרב כהן חלוקות הדעות. בעוד חלקם מתעקש על כך שהוא שוקל הקמת מפלגה אלטרנטיבית ו/או תמיכה בשלמה חדד לראשות העיר, הרי שמקורבים אחרים עמם שוחחנו טוענים: "מגוחך על גבול ההזוי לטעון שהרב מאיים או חושב על פתיחת מפלגה מתחרה לש"ס. איזכור שמו של הרב כהן בהקשר כזה, הרי הוא פגיעה של ממש בשמו הטוב, ובדרך אותה הוא מנווט בעיר צפת כבר 30 שנה, שאין לזוז כמלוא נימה מדברי מרן שליט"א". לדבריהם, "הקשר שיש בין מרן רבינו עובדיה יוסף שליט"א (שה' ישלח לו רפואה שלמה) לבין הרב רפאל כהן שליט"א, הוא קשר של הערכה ואמונת-חכמים אמיתית שלא יפרם לעולם, ורק בשבוע האחרון שלח מרן שליט"א את דברי ברכתו במיוחד לאירוע חנוכת המוסדות, תוך שהוא מרעיף ברכות ושבחים נלהבים לראשו של הרב כהן.

"ובכלל, הרי גם אם היה נכון הדבר שהרב כהן מאוכזב מהחלטת ש"ס על תמיכתה במועמד מסוים, ממתי האיום שאמור לבוא בתגובה אמור להיות פתיחת מפלגה? ועל כן ברור לגמרי, כי כמו בכל מערכת בחירות, עירונית או ארצית, הרב רפאל ימשיך לנקוט בקו של ככל אשר יורוך, ומה שיוחלט על ידי מרן שליט"א בנושא, הוא אשר יעשה, ללא סטייה ימין או שמאל, חלילה, וכל האמירות האחרות, נובעות ככל הנראה משיקולים אינטרסנטיים שאין עליהם מחילה, והקשר בינם לבין המציאות אינו בנמצא!".

רשמנו.

הגר"מ מאזוז. צילום: דוד קורןצילום: הגר"מ מאזוז. צילום: דוד קורן
הגר"מ מאזוז. צילום: דוד קורן


בטן מלאה באלעד

• בני ברק - גם בעיר התורה והחסידות צומחת אופציה למפלגה נוספת מצד 'כסא רחמים'. מלכתחילה קבעה ש"ס, כי המקום השני ברשימתה שמור לנציג 'כסא רחמים', אלא שאז התערבה גם בזהות הנציג - כך לדברי גורמים ב'כסא רחמים'. לפי אחד מהם, ש"ס 'החליטה' וכפתה את זהות הנציג - אפרים בן דרור, בעוד הרבנים לבית מאזוז, הרב מאיר ואחיו הרב צמח, מעדיפים את בנו של מנהל הישיבה - עמיאל זנזורי. זנזורי עצמו מסרב לדבר בנושא, לפני מספר ימים הודיע לי, בשם הרב צמח מאזוז, כי מועמדותו של אפרים בן דרור הוקפאה נכון לעכשיו, אך לאחר יומיים התקשר בשנית והודיע כי בסופו של דבר אכן הוא הנציג.

שמועות עקשניות טוענות שבין האחים לבית מאזוז יש חילוקי דעות על דרך הפעולה בנושא מול ש"ס - האם ללכת 'עד הסוף' או לקבל את ההכרעה ולקבל את הנציג שהוכתב להם. לשמועה אין כל אישור רשמי

• אלעד - גם בזירה האלעדית יש ל'כסא רחמים' בטן מלאה, בעיקר בגין התנהלות ש"ס כלפי מי שנחשב ל'איש שלהם', ראש העיר יצחק עידן.

"לא מן הנמנע שהם יתמכו במועמד האשכנזי", אומר גורם בכיר בקהילה. ולא צריך לחשוב הרבה כדי להבין את המשמעות: אמנם לא מדובר במצביעים רבים, המזוהים עם 'כסא רחמים', אך יתכן והדבר ישליך על תושבים נוספים, שגם כך אינם שבעי רצון מההתנהלות של ש"ס. אם הרב מאזוז יורה להצביע למועמד כלשהו, יש מצב שיתירו לעצמם לעשות כך גם הם.

נדגיש, כי 'כסא רחמים' מעולם לא הייתה ממושמעת לחלוטין להוראות ש"ס הירושלמית. אחרי הכול, פסקי הגר"מ מאזוז אינם תואמים לפסקים המופיעים בספריו של הגר"י יוסף, ולא פעם התגלעו חילוקי דעות בין החצרות.

אם נוסיף את הידידות העמוקה השוררת בין הרב מאיר מאזוז לבין הרב הראשי לשעבר, הרב שלמה עמאר, שאף ביקר לפני מספר ימים אצל ראש ישיבת 'כסא רחמים', נקבל אפשרות ריאלית של אופוזיציה משמעותית לש"ס.

בימים שקדמו להצגת מועמדות הרב יצחק יוסף, כשש"ס עדיין לא אמרה במפורש מיהו מועמדה לתפקיד רב ראשי, תמכה 'כסא רחמים' במועמדותו של הרב ציון בוארון. רק לאחר שהגר"ע יוסף הכריז על בנו הרב יצחק כמועמד - יישרה 'כסא רחמים', על אנשיה בגוף הבוחר, קו עם ההחלטה. אך, כאמור, הדבר אינו פוגע חלילה בידידות עם הרב עמאר, שנותרה בעינה, ולא בטוח שבש"ס אוהבים את זה במיוחד.


כסא רחמים ש''ס הרב מאזוז צפת אלעד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד