כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
חשש בישראל

הרוסים שיגרו לוויין ריגול מתוצרת איראנית

רוסיה שיגרה הבוקר בהצלחה לוויין תצפית עבור איראן. חשש במערב ובישראל מאפשרות שהלוויין הזה ישמש לריגול אחר מטרות צבאיות במזרח התיכון. הלוויין שוגר מקזחסטן למסלול בגובה של 500 ק"מ מסביב לכדור הארץ. משקלו 600 ק"ג ומשך חייו המתוכנן עומד על 5 שנים

הרוסים שיגרו לוויין ריגול מתוצרת איראנית
אילוסטרציה צילום: Pixabay

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הסכים לעזור לאיראן לשגר לוויין ריגול איראני לחלל, ובכך להעניק לאיראן יכולות מתקדמות להקמת 'בנק מטרות' בישראל ובמדינות המפרץ.

רוסיה שיגרה הבוקר (שלישי) בהצלחה לוויין תצפית עבור איראן, כשברקע החשש במערב ובישראל מאפשרות שהלוויין ישמש לריגול אחר מטרות צבאיות במזרח התיכון. לפי סוכנות הידיעות האיראנית, הלוויין שוגר מקזחסטן למסלול בגובה של 500 ק"מ מסביב לכדור הארץ. משקלו 600 ק"ג ומשך חייו המתוכנן עומד על 5 שנים.

את הלוויין המכונה 'ח'יאם' על שמו של פילוסוף איראני מהעבר, ייצרו מומחים רוסיים בשיתוף פעולה עם איראן, ובשירותה של הרפובליקה האסלאמית. מדובר בלוויין שמצויד במערכת צילום מסוג 'קונפוס-V' והוא נחשב לבעל יכולות טובות בצילום מהחלל, למרות שהוא לא מתקרב ללווייני ריגול מתקדמים כמו אלו שמפעילות ארה"ב וישראל.

לפני יותר משנה דיווחה התקשורת האמריקאית כי נודע לה על ההסכם של רוסיה ואיראן לפיתוחו של לוויין ריגול איראני על ידי רוסיה, ובתגובה לכך אמר
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי מדובר ב"שטויות", וכי הדיווח בעניין הוא 'פייק ניוז' חסר בסיס.

על פי הודעה רשמית של רוסיה, הלוויין ישוגר היום, אבל מהדיווחים עולה כי רוסיה לא תמהר להעניק לאיראנים את יכולת השימוש בו, משום שכרגע הוא יכול לשרת אותה במערכה נגד אוקראינה, ולכן הלוויין יפעל בחודשים הקרובים עבור רוסיה באופן בלעדי, ורק בהמשך היא תעביר אותו לאיראן, אם וכאשר רוסיה לא תזדקק עוד לשירותי הצילום שלו באופן דחוף.

מומחים צבאיים העוקבים אחרי המתחולל באוקראינה הביעו חשש שהלוויין החדש עלול להביא לשיפור היכולות של רוסיה באוקראינה, לאחר שעד כה נהנתה רוסיה ממודיעין לקוי למדי, ולא הצליחה להוכיח יכולות מודיעיניות משמעותיות בניסיונותיה להשמיד את חיל האויר האוקראיני.

איראן מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין שיגור לוויין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד