י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
סיכום מבצע "עלות השחר"

בחסדי שמיים: הסיכול הממוקד וההצלחה הגדולה של כוחות הביטחון

שלושה ימים לאחר שהחל, הגיע לסיומו מבצע "עלות השחר", במסגרתו צה"ל יצא לפעילות יזומה וממוקדת נגד ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי, במטרה להשיב את השקט והביטחון למדינת ישראל ולסכל איומים ישירים על תושבי העוטף. סיכום ההצלחה הגדולה של המבצע בחסדי שמיים

בחסדי שמיים: הסיכול הממוקד וההצלחה הגדולה של כוחות הביטחון
מבצע עלות השחר צילום: דובר צה"ל

במהלך שלושת ימי מבצע 'עלות השחר' פגע צה"ל בארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בצורה משמעותית, תוך פגיעה ביעדים אסטרטגיים וחיסול צמרת הפיקוד של הארגון. המבצע החל במתקפה משולבת ויזומה אל מול איומי הג'יהאד האסלאמי לבצע פיגועים, כאשר בוצעה תקיפה של עמדות הג'יהאד וסיכול של מפקד המרחב הצפוני של רצועת עזה, תייסיר ג'עברי.

ההישגים המבצעיים של צה"ל במבצע

סיכול צמרת הפיקוד העליון של ארגון הטרור הג'יהאד הפלסטיני: במהלך המבצע צה"ל בסיוע של השב"כ סיכלו שני בכירים בג'יהאד האסלאמי הפלסטיני. החיסולים היוו מכה קשה לארגון. שני הפעילים, מפקדי המרחבים, היו אחראים לניהול המתרחש בארגון ברצועה והיו אנשי קשר למפקדה הבכירה מחוצה לה. ג'עברי וח'אלד שניהם תכננו טרם המבצע פיגועים שסוכלו על ידי צה"ל ובין היתר היו אחראיים על התרעת פיגוע הנ"ט שקדמה ליציאה למבצע.

ח'לאס מנצור

היה מעורב לאורך השנים בהוצאת פיגועים רבים, ביניהם הפיגוע ביולי 2004, בו נפצע באורח בינוני מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, אלוף-משנה פינקי זוארץ ז"ל. כמו כן, נטל ח'אלד מנצור אחריות על הפיגוע בו נהרגו רב-סרן אלירז פרץ ז"ל וסמל-ראשון אילן סביאטקובסקי ז"ל.

ח'אלד, ששימש כראש היחידה הרקטית של ארגון הטרור והוביל מאות פיגועי ירי רקטי לעבר שטח מדינת ישראל, החל משיגורי פצצות מרגמה ועד לירי אמצעי לחימה רקטיים מתקדמים.

נוסף לכך, היה אחראי בין היתר על תיק המנהרות ופיקד על היחידה הרקטית של ארגון הטרור גא"פ. במהלך מבצע 'שומר החומות' (מאי 2021) ח'אלד מנצור ביצע ירי רקטי כבד לעבר העורף הישראלי, בעיקר לעבר הערים אשדוד ואשקלון ופעל לממש מתווים התקפיים נגד כוחות צה"ל ואזרחי ישראל.

תייסיר אל-ג'עברי

מפקד מרחב הצפון של רצועת עזה בארגון הג'יהאד האיסלמי פלסטיני שעלה והתקדם בשרשרת הפיקוד בארגון בשנים האחרונות, הכווין מספר רב של שיגורי רקטות אל עבר שטח ישראל. במבצע "שומר החומות" בין היתר לפגיעת נ"ט בג'יפ אזרחי, אשר הוביל לפציעתו של אחד האזרחים.

תקיפות צה"ל במסגרת המבצע

במהלך המבצע הותקפו על ידי טילי 'גיל', כטמ"מים, מסק"רים, טנקים וכלים נוספים: 17 עמדות תצפית – מתוכן 6 מאוישות, 45 מטרות תמ"ס, 8 מוצבים, 8 מחסני אמל"ח, 6 אתרי ייצור אמל"ח, 3 מטרות מערך ימי, 2 בכירים ומנהרה התקפית.

יותר מ-%97 יירוטים בוצעו בהצלחה (על פי מדיניות היירוט). אחוזי יירוט מוצלחים לעומת מבצעים קודמים: עמוד ענן 86 %. צוק איתן 89%. שומר חומות 94%.

פגיעה ביכולות ההתעצמות של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני: במהלך המבצע, צה"ל מיקד מאמצים בתקיפות מטרות ספציפיות שכללו סדנאות ייצור אמל"ח ופיתוח יכולות צבאיות. תקיפת מטרות אלו, שמאופיינת בשימוש בחימושים כבדים, תקשה באופן משמעותי על הג'יהאד האסלאמי להגדיל את יכולתו הצבאיות ולייצר אמל"ח חדש.

סוגיית 'השיגורים הכושלים' של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני: מתוך כ-1,175 שיגורים מרצועת עזה לשטח מדינת ישראל כ-200 שיגורים כושלים נפלו בשטח הרצועה. (1 מתוך 5 שיגורים נפלו בשטח הרצועה). שיגור כושל של רקטות ע"י גא"פ, אשר נפלו בשכונת ג'באליא וגרמו להרג של כ-7 בני אדם ומתוכם 4 ילדים וכן לפצועים. בנוסף שיגור כושל שנחת בשכונת אל בורייג' – 4 הרוגים, מתוכם 3 ילדים.

סיכול פעילי גא"פ החיסולים במבצע: שני מפקדי המרחבים של ארגון הטרור הג'יהאד איסלאמי פלסטיני ברצועת עזה: תייסיר ג'עברי, מפקד מרחב צפון של ארגון הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה. ח'אלד מנצור, מפקד מרחב דרום של ארגון הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה.

דרג ביניים: סלאמה עאבד-ראש הלשכה של ג'עברי. זיאד אחמד אלמדלל-יד ימינו של מפקד מרחב דרום, ח’אלד מנצור. רפעת סלאח אברהים אלזאמילי- בכיר ביחידה הרקטית.

דרג זוטר

אחמד עזאם- פעיל בגא"פ
מחמד נצראללה- פעיל גא"פ
פצ'אל זערב- פעיל גא"פ.
מחמד אלביוכ- פעיל גא"פ.
אסאמה אלצורי- פעיל גא"פ, מפקד חולייה לירי פצמ"רים.
תמים חג'אזי- פעיל גא"פ בחטיבת חאן יונס. יוסף קדום-פעיל בכוח הימי של הגא"פ.

הגא"פ מוגדר כארגון טרור ע"י ארה"ב, בריטניה, האיחוד האירופי ומדינות נוספות. הכוח הצבאי של הארגון יושב ברצועת עזה ובכירי הנהגתו נמצאים בסוריה ובלבנון ומכווינים משם את פעילות הטרור של הארגון. כמו כן, הגא"פ הביע תמיכה במהפכה האסלאמית באיראן והקשר לאיראן הפך לסימן הכר של הארגון.

מבצע עלות השחר הג'יהאד האיסלאמי צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד