י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חלון הזמנים הסתיים

צו הפיקוח יתעדכן בקרוב: זו העלייה הצפויה במחירי החלב

אתמול הסתיים חלון הזמנים להערות הציבור על טיוטת צו עדכון מחירי החלב בשיעור של 4.9% שפורסמה לפני שבוע וככל הנראה הוא יחתם בקרוב | מדובר בחלק מסיכום בין משרדי החקלאות והאוצר לנציגי ענף החלב, לפיהן מחירי החלב בפיקוח יעלו ויבוטל המכס על גבינות קשות באופן מיידי ועל גבינות רכות בהדרגה

צו הפיקוח יתעדכן בקרוב: זו העלייה הצפויה במחירי החלב
שקיות חלב צילום: קובי עוזיאלי

טיוטת צו פיקוח של עדכון מחירי חלב מתקרבת לחתימה, מה שיאפשר את ייקור המחירים בכ-4.9% כך דווח באתר 'דבר'. בין מוצרי החלב בפיקוח שמחירם יעלה: חלב, חמאה, גבינה לבנה, שמנת חמוצה, שמנת מתוקה וגבינה צהובה. מעבר לעליית המחירים הקרובה, טיוטת הצו החדש כוללת גם שינוי במנגנון לקביעת המחיר המרבי של המוצרים המפוקחים, שיחליש את יכולת הפיקוח של הממשלה ויקבע אותם בהתאם לנוסחה אוטומטית.

לפי טיוטת הצו החדש, ליטר חלב טרי בשקית 3% שומן יתייקר מ-5.17 שקלים כיום ל-5.43 שקלים (התייקרות של 26 אגורות); ליטר חלב טרי 3% שומן בקרטון יתייקר מ-5.94 שקלים כיום ל-6.23 שקלים (התייקרות של 29 אגורות); גביע 250 גרם של גבינה לבנה 5% שומן יתייקר מ-4.75 שקלים כיום ל-4.98 ש"ח (התייקרות של 23 אגורות); 1 ק"ג גבינה חצי קשה עמק 28% שומן יתייקר מ-42.70 שקלים כיום ל-44.79 שקלים (עלייה של 2.09 שקלים).

טיוטת הצו החדש פורסמה להערות הציבור בראשון שעבר, והמועד להעברת הערות הסתיים ביום ראשון האחרון, מה שיאפשר את פרסום הצו בימים הקרובים. לפי הטיוטה, הרקע להעלאת המחיר ושינוי מנגנון הפיקוח הוא המלצת ועדת המחירים לייקר את המוצרים ב-6.49% וגם "סיכום שנחתם בין משרדי האוצר והחקלאות, לפיו הומלץ לקדם צו לעדכון מחיריהם של מוצרי החלב שבפיקוח מחירים בשיעור של 4.9%, ולא בשיעור של 6.49% כפי שהמליצה ועדת המחירים".

בפועל, כך על פי הדיווח ב'דבר', המחלבות הסכימו לספוג התייקרות נמוכה יותר, בתנאי שהממשלה תסלק את עצמה מהצורך לאשר את המחירים בחתימת השרים והתעריף יעודכן בעתיד באופן אוטומטי.

המנגנון שמוצע בטיוטת הצו הוא שחישוב שיעור השינוי במחירי המוצרים המפוקחים יבוצע אוטומטית בחודשים אפריל ואוקטובר של כל שנה, בהתאם לשורת מדדים הידועים בתחילת אותו החודש של תשומות ייצור החלב כמו מדד המחירים לצרכן, ערך שעת עבודה בענף התעשייה ועוד. מדדים אלו יוכנסו לנוסחה שקובעת את המחיר. לפי טיוטת הצו, מחיר המוצרים יעודכן אם חל שינוי של 3% או יותר בנוסחה שקובעת את המחיר, או אם חלפו 11 חודשים מעדכון המחיר האחרון, ושיעור השינוי הוא של 1% או יותר. כאשר שיעור השינוי המתקבל יהיה חיובי, תבוצע הוספה, וכאשר שיעור השינוי שמתקבל יהא שלילי, תבוצע הפחתה.

מחירי החלב עליית מחירים יוקר המחיה התייקרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד