כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
נסתם הגולל על ריצה לנשיאות?

חקירות ובדיקות, משפטים ואישומים: רשימת הצרות של טראמפ

החיפוש של ה-FBI במעונו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפלורידה בתחילת השבוע, העלה את השאלה האם החקירה הפלילית עלולה לגרור חסימה משפטית מלהתמודד שוב לנשיאות ארצות הברית, אם יחליט להתמודד שוב בבחירות 2024. דבר שעדיין לא נשמע במפורש מטראמפ

חקירות ובדיקות, משפטים ואישומים: רשימת הצרות של טראמפ
מגדלי טראמפ: אילוסטרציה צילום: Pixabay

רשימת הצרות של טראמפ לא נגמרת. החיפוש של ה-FBI בביתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ביום שני כדי להשיג מידע הקשור למידע מסווג שאולי נלקח מהבית הלבן, לא שייך לחקירה נפרדת של משרד המשפטים על התקפת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. נראה שהחיפוש מתמקד בטיפולו של טראמפ בחומרים שלקח ממעון הבית הלבן בסוף כהונתו, כולל דפים רבים של מסמכים מסווגים.

בנוסף בית משפט פדרלי לערעורים קבע ביום שלישי כי בית הנבחרים יוכל לקבל גישה להחזרי המס של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ואישר את החלטתו של שופט בית המשפט המחוזי בשנה שעברה לחקור את החזרי המס.

בניו יורק, התובעת הכללית לטיטיה ג'יימס מנהלת חקירה אזרחית נגד טראמפ והעסק המשפחתי שלו, שתוצאתה עלולה להוביל לתביעה משפטית או קנסות. הנשיא לשעבר ובתו הבכורה, איוונקה טראמפ, צפויים להיחקר על ידי משרדה של גב' ג'יימס, האם ארגון טראמפ ניפח במרמה את ערך נכסיו של טראמפ. ההצהרה של טראמפ צפויה להינתן השבוע.

בתוך כך, התובע המחוזי של מנהטן, אלווין בראג, אמר שהוא ממשיך לנהל חקירה פלילית על שיטות העבודה העסקיות של טראמפ, למרות התפטרותם בפברואר של שני תובעים בכירים.

בג'ורג'יה, פאני טי וויליס, התובעת המחוזית באזור אטלנטה, מובילה חקירה פלילית רחבת היקף על המאמצים של טראמפ ובעלי בריתו לבטל את ההפסד שלו בבחירות ב-2020 בג'ורג'יה. נראה כי החקירה מכוונת למספר נאשמים באשמת קשירת קשר לביצוע הונאת בחירות או אישומים הקשורים לסחטנות בגין מעורבות בתוכנית מתואמת כדי לערער את הבחירות.

בוושינגטון, ועדת בית הנבחרים החוקרת את מתקפת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, קיימה שמונה דיונים פומביים כדי להציג נרטיב מקיף של מאמציו של טראמפ לבטל את הבחירות ב-2020. הוועדה מבטיחה ראיות נוספות ודיונים נוספים, אך אין לה סמכות להעמיד לדין, אבל היא יכולה להוביל לחקירה פלילית של משרד המשפטים. למרות שיש מכשולים משפטיים גדולים להאשמות פוטנציאליות, חברי ועדה ומומחים משפטיים אמרו כי טראמפ עלול להיחקר בשל שיבוש הליך רשמי של הקונגרס, הונאת ארצות הברית וקנוניה מעוררת מרדנות. הם גם העלו שוב ושוב חששות לגבי שיבוש הליכי חקירה.

בנוסף, משרד המשפטים מנהל חקירה על המאמץ של טראמפ להישאר בתפקיד למרות תבוסתו בבחירות ב-2020, כאשר עורכי דין חוקרים עדים בפני חבר מושבעים גדול על מעשיו של טראמפ וכמה מיועציו הבכירים. לאחרונה, התובעים הפדרליים שאלו ישירות עדים על מעורבותו במאמצים לבטל את ההפסד שלו בבחירות. התובעים התעניינו במיוחד במה שנקרא תוכנית האלקטורים המזויפים שהופעלו על ידי טראמפ ובעלי בריתו, שבה תומכיו במדינות מפתח הציגו את עצמם כאלקטורים חלופיים, בתקווה לעכב או לחסום את הניצחון של ביידן.

חקירות ותביעות נגד ראשי נשיאים לשעבר נדירות ביותר בארצות הברית, מה שמגביר את ההלם הציבורי לנוכח ההתפתחות האחרונה בחקירות הפדרליות המתגברות על הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. אבל בדמוקרטיות רבות ברחבי העולם, זה לא כל כך נדיר שמנהיג לשעבר עומד בפני חקירות פליליות או אפילו עונש מאסר.

שני נשיאי צרפת האחרונים, ז'אק שיראק המנוח וניקולא סרקוזי , נמצאו אשמים בשחיתות, כאשר סרקוזי צפוי לעונש מאסר של שנה אם יפסיד בערעור שלו.

בנימין נתניהו, ראש הממשלה לשעבר מסובך במשפט, כך גם ג'ייקוב זומה, נשיא דרום אפריקה לשעבר. בברזיל, הנשיא לשעבר, לואיז לולה דה סילבה, נידון ל-12 שנות מאסר בגין שחיתות ונאסר עליו להתמודד שוב על תפקידו. אך בית המשפט העליון במדינה הפך את פסק הדין ושחרר את דה סילבה, שמוביל כעת בסקרים לקראת הבחירות לנשיאות בברזיל. הנשיא הנוכחי.

בדרום קוריאה, שניים משלושת הנשיאים האחרונים של המדינה לשעבר נמצאים כעת בכלא, כאשר הרביעי נמצא ללא רוח חיים במהלך חקירת שחיתות.

דונלד טראמפ איוונקה טראמפ חקירות חוקרי FBI פלורידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד