י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מלא ביקורת

השר חבר הקבינט עדיין זועם על לפיד: "יש חוק"

למרות שהוא סבור כי "הקבינט היה מאשר את הפעולה", יו"ר מרצ ניצן הורוביץ עדיין כועס על היציאה למבצע 'עלות השחר' ברצועת עזה ללא אישור הקבינט לפני כן. לדבריו: "יש חוק בישראל"

השר חבר הקבינט עדיין זועם על לפיד: "יש חוק"
ניצן הורוביץ צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתחילת השבוע הסתיים מבצע עלות השחר לאחר מספר ימים של תקיפות אינטנסיביות של צה"ל ברצועה ושיגורי רקטות רבים לעבר ישראל מטעם הג'יהאד האסלאמי. שר הבריאות ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ זעם על החלטת ראש הממשלה יאיר לפיד כיוון שהוחלט על יציאה למבצע ללא כינוס הקבינט המדיני־בטחוני. בן כספית ואריה אלדד שוחחו עמו ב־103fm ושר הבריאות הגיב לדברים.

בפתח השיחה, הבהיר השר הורוביץ כי הוא אינו זועם על החלטת ראש הממשלה לפיד, וכי "אני חושב שיש חוקר במדינת ישראל ובזמנו נתניהו ניסה לשנות אותו ולקחת לעצמו את הסמכות הבלעדית - יש חוק שאומר שמי שמחליט על דברים מסוג זה זה הקבינט ולא ראש הממשלה או שר הביטחון לבדו. אני חשוב וחשבתי שזה גם היה צריך להיות הנוהל במקרה הזה, זאת החלטה חשובה, מהלך סופר חשוב וראוי להביא אותו לדיון רציני בקבינט ולהחליט עליו כפי שמחייב החוק. זה הכול, זו עמדה עקרונית ואני לא היחיד, שרים אחרים שותפים לעניין, זה מאוד הגיוני כשאתה חושב על זה".

"סביר שכן אם היו מציגים בפניניו את היעדים, המטרה, הצורך, אני בטוח שהקבינט היה מאשר את הפעולה וכנראה שגם אני הייתי תומך בה", טען הורוביץ, ואריה אלדד ביקש להזכיר לו שבירך את החלטת בין הדין הבינלאומי בהאג לדון בפשעי המלחמה של צוק איתך. שר הבריאות חידד: "לא בירכתי ובית הדין לא החליט, אתה פה מעוות לחלוטין את הדברים. היו מקרים. לא כל דבר זה אותו דבר תמיד, אני לא נגד שימוש בכוח ואני לא אומר שאף פעם אסור לעשות פעולות כולל פעולות מנע, לישראל יש זכות להגן על עצמה וזכותה אם יש מידע מהימן על כוונה לבצע פעולה נגד ישראל, פיגוע, משהו קשה, יש חובה על ישראל לנסות למנוע את זה".

עוד הדגיש כי "לא הייתי נגד צוק איתן. כל השיחה לדעתי הולכת בכיוון הלא נכון, השאלה היא איך מגיעים למצב שאנחנו לא צריכים כל שנה או שנה וחצי לצאת לסבב כזה עם שפיכות דמים, טילים וכל מיני פעולות והאשמות. זה העניין. החמאס שולט בפועל ברצועה, ישראל מכירה בזה לא באופן פורמלי".

"כשרוצים לסדר משהו מול עזה ישראל מדברת עם חמאס - זו המציאות"

בנוסף, כאשר נשאל האם לדעתו חמאס הוא פרטנר להסכם ארוך טווח, השיב השר הורוביץ: "במציאות הנוכחית הוא צריך להיות חלק מהעניין באופן כלשהו, אי אפשר להכניס את הראש בחול ולהגיד שזה לא קיים. עובדה שכשרוצים לסדר משהו מול עזה ישראל מדברת עם חמאס, זו המציאות".

"אני חושב שהשנה האחרונה הוכיחה שהאינטרס הגדול ביותר גם של חמאס זה להשיג יציבות ופיתוח כלכלי. בסופו שלד בר עזה נמצאת במצב כלכלי איום ונורא והם רוצים להתפתח, לתת רמת חיים יותר גבוהה. אני חושב שזו הייתה מוטיבציה שאפשרה את השקט. היה לנו אינטרס הדדי ברגיעה ופיתוח, זה כמובן הרבה יותר טוב מכל סבב לוחמה כזה או אחר", הכריז.

על הטענה שאם הייתה קואליציה עם רע"מ לא היה ניתן לצאת למבצע, אמר: "ממש לא, גם במהלך השנה הזו, אני חבר בממשלה, חבר קבינט, ישראל יצאה לכל מיני פעולות צבאיות כאלה ואחרות והדבר הזה נעשה. מי שהשעה את ההצבעות שלו למען הקואליציה זה חברי כנסת מסוימים מימינה".

"יש להם כל מיני טענות לרע"מ אבל זה לא מנע שום פעולה ביטחונית כזו או אחרת, וטוב שכך", טען, והוסיף: "בסוף, כן יש משמעות להסכמה פוליטית. אני חושב במקום כל פעם להתווכח על פעולה כזו או אחרת צריך לנסות, ויש אינטרס משותף לנו ולערבים להגיע לפתרון. אני לא חושב שזה דמיוני, אם נסתכל על 40 השנה האחרונות, על כל ההסכמים כולל האחרונים שנראו בדיונים, הם קורמים עור וגידים. בסוף, הסכסוך המרכזי שלנו, הבעיה המרכזית, היא הפלסטינים על הארץ הזו. הם חיים פה ואנחנו חיים פה, חייבים למצוא דרך לקבל את זה".

לדבריו, "אני חושב שאפשר לקדם נורמליזציה עם מדינות האזור, יש לזה תקרת זכוכית מאוד בולטת שזה העניין הפלסטיני. אבל אני לא אומר שצריך להשעות את זה, צריך לנסות לעשות הסכמים אזוריים וכל הדברים האלה, אני מאוד בעד והייתי בעד ההסכמים גם כשנתניהו היה ראש ממשלה, במקביל צריך לעשות מאמץ מול הפלסטינים - הם הבעיה העיקרית שלנו, הם כאן ואיתם אנחנו צריכים להתמודד, בין אם בעזה ובין אם בגדה המערבית".

"בסיטואציה נורמלית לא מחזיקים לא גופות ולא אנשים שנקלעו לשטח"

ב'ידיעות אחרונות' פורסם כי ראש הממשלה יאיר לפיד הנחה ליזום מהלך להשבת האזרחים וגופות החיילים מרצועת עזה. שר הבריאות התייחס לנושא: "צריך לעשות מאמץ להביא את האנשים האלה, שני החיילים שנהרגו ולהביא את גופותיהם לקבורה ואת שני האזרחים הישראלים שמוחזקים שם בצורה מופשעת, צריך לעשות מאמץ. בסיטואציה נורמלית לא מחזיקים בכלל לא גופות ולא אנשים שנקלעו בצורה טרגית לשטח. אנחנו יודעים את המציאות ויצטרכו לעשות פה איזשהו מאמץ כדי לסיים את הדבר הזה".

"זה דבר טראגי מבחינת האנשים שם שמוחזקים, זה פצע, אני מכיר את כל ארבעת המקרים, נפגשתי עם המשפחות וזה מאוד כואב העניין הזה", ציין, "יכול להיות שכן, שעכשיו בזכות המגעים שהיו, הדרך שבה זה מתנהל וכל השנה האחרונה שיש לנו מול עזה, אני חושה שאולי עכשיו יש מנוף לנסות לקדם את זה. לגבי מחירים ספציפיים אני לא יודע, זה עניין למשא ומתן אבל ראוי לסיים את הסיפור הזה, זה מעיק על כולם".

המשך השיחה, ביקשו צמד המגישים לדון עם שר הבריאות בנושא הקורונה ומספר הנפטרים מהשנה האחרונה. הורוביץ' הסביר כי מדיניות הממשלה היא לחיות עם הקורונה, אך הדגיש כי "כל אדם שנפטר מכל סיבה שהיא זה קשה וכואב, אבל יחד עם זאת אני חושב שגם כשאתה מסתכל על נתונים בינלאומיים המספרים אצלנו נמוכים באופן משמעותי. זה שהצלחנו לעבור שלושה גלי קורונה בלי יום אחד של סגר, בלי להשבית את התעסקים ולפטר אף עובד, תוך כדי שאנחנו נותנים את כל אמצעי ההגנה בצורה מאוד מונגשת עם מאמץ גדול, אני חושב שזו מדיניות שהצליחה היטב".

"באמת כואב לי על אנשים שנפטרו או חלו, אבל אנחנו לא יכולים לשתק את החיים, להשבית את המדינה, בכל פעם שיש גל כזה. זה בלתי אפשרי, הנזקים מזה כולל הבריאות אפילו יותר גדולים. האנשים שלא באים לקבל טיפול בגלל סגר, ההשפעה על בדידות הנפש, דברים שבמהלך הסגרים הקודמים אנחנו חווים עכשיו מאוד קשה את התוצאות שלהם. לזה לא הסכמתי לחזור, מהיום הראשון שלי כשר בריאות עשיתי מאמץ עצום לא להשבית את החיים בגלל הקורונה", אמר.

עוד הוסיף השר הורוביץ כי "התחזיות העולמיות של ארגון הבריאות העולמי הן שהקורונה תלווה אותנו עוד שנים, זה לא הולך להעלם מחיינו בקרוב. לכן, אנחנו צריכים ללמוד איך לחיות ולקיים את שגרת החיים כשהדבר הזה גם קורה. הגענו לאיזון נכון. כמובן שאם יבוא לכאן משהו מאוד קלטני, מדבק, לא כמו שבגלים האחרונים, אלא משהו מסוכן, נתאים את המדיניות לזה. אבל זה לא הצפי שלנו. צפוי עוד גל נוסף עוד כמה חודשים, אני מאוד מקווה שנוכל לעבור אותו בדיוק כמו שעברנו את האחרונים בצורה טובה מאוד".

האם ישנו עוד חיסון בדרך? שר הבריאות אישר את העניין: "עובדים עכשיו על חיסון שיהיה מותאם לאומיקרון. במהלך סוף הסתיו, משהו כזה לקראת החורף, אנחנו נוכל אולי לתת את הדבר הזה וזה יתחיל להיות סוג של חיסון שנתי. הפרקטיקה הזו של חיסון כל כמה חודשים זה לא משהו שאפשר להמשיך איתו לאורך זמן ואנחנו גם לא רוצים - אנחנו רוצים להגיע למסלול של חיסון שנתי שאז בכל שנה נמליץ לאזרחים להתחסן".

איחוד עם העבודה? "צריכים ללכת יחד כשמאל ציוני - מפלגה אחת"
לקראת סיום השיחה, שאלו אריה אלדד ובן כספית את מי שכעת מכהן בתפקיד יו"ר מרצ במי יתמוך - זהבה גלאון או יאיר גולן. השר הורוביץ הבהיר: "אני מרצ, אני לא מתמודד ליו"ר אבל אני לא עוזב. אני מקווה להיות חלק מהרשימה הבאה שלנו, ואני מבטיח לכם ש אני אעבוד היטב ואעזור לכל מיש ייבחר לראשות מרצ".

"זועבי אחת הסיבות שאמרת 'נמאס לי'?", תהה אלדד, והורוביץ הודה: "זה בוודאי לא דבר שהוסיף שמחת חיים לאף אחד, אבל זה כבר לא רלוונטי. זה מאחורינו הסיפור הזה, אנחנו לקראת בחירות, נעשה מאמץ לשחזר, לא בדיוק אולי באותו הרכב, את הממשלה, ונעשה מאמץ שמרצ תהיה בממשלה. אני חושב שזה היה ניסיון מאוד מוצלח מבחינתנו".

על האפשרות לאיחוד בין מפלגת מרצ לעבודה, הכריז: "אני תומך במהלך הזה של חיבור גם אם לא היה מצב כזה של סקרים. אני פשוט חושב בצורה הכי הגיונית וישרה ששתי מפלגות שהן מאוד קרובות אחת לשניה, שיש להן מטרות דומות וקהל בוחרים דומה, במקום לבזבז את הכוח במאבקים אחת מול השניה על המשבצת עדיף שילכו ביחד וירכזו מאמץ מול אחרים. זה נראה לי הגיון של משאבים, אנרגיה, מהלך פוליטי נכון".

"בתור יו"ר מרצ במערכות הבחירות הקודמות ההתמודדות בין מרצ לעבודה הייתה לפעמים דבר שלא הועיל לאף אחד. אני חושב שכדאי להימנע ממנו. לדברים האלה צריך 2, זה רק בהסכמה ובינתיים אין כזו, אז אנחנו הולכים בגאווה. מרצ מפלגה וותיקה. מבחינה עקרונית, רעיונית, אנחנו צריכים ללכת יחד כשמאל ציוני, מפלגה אחת", סיכם.

ניצן הורוביץ יאיר לפיד מבצע עלות השחר הקבינט הביטחוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד