ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
צדק היסטורי

אדמות במזרח י-ם שניקנו ע"י יהודים לפני כמאה שנה, הוחזרו למדינה

בהליך חסוי העביר לאחרונה ביהמ"ש מובלעת הממוקמת בין אבו דיס לג'בל מוכאבר לידי המדינה. עכשיו מחפשים באפוטרופוס הכללי את מי מבין הבעלים שרכשו את הקרקעות לפני עשרות שנים

 מזרח ירושלים: אילוסטרציה
מזרח ירושלים: אילוסטרציה צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מובלעת של 16 דונמים, על גבעה ירוקה במזרח ירושלים בין גדר ההפרדה של אבו דיס לבין גבולה המזרחי של שכונת ג'בל מוכאבר, עומדת להיות השטח הנפיץ הבא בבירה. במסגרת הליך חסוי השלים משרד המשפטים את העברת השטח לבעלות זמנית של מדינת ישראל.

חוקרים אזרחיים שנשכרו על ידי האפוטרופוס הכללי השיגו ראיות כי השטח נרכש על ידי יהודים עוד בראשית המאה הקודמת ובאחרונה קיבלו את אישורו של בית המשפט לכך. כך מדווח נטעאל בנדל ב'ישראל היום'.

סיפור המעשה: בשנת 1924 האמירו מחירי השכירות בירושלים, מה שהקשה מאוד על תושביה היהודים, שהיו אז בעיקר מהמעמד הבינוני הנמוך. בשל כך הוקמה קבוצה בשם "ועד השכנים" אשר בכוונתה היה לקנות שטח ועליו להקים שכונה חדשה ובה בתים עם מחירי דיור נמוכים יותר. הם פנו אל אזור העיירה הערבית אבו דיס והתעניינו ברכישה של כ־400 דונמים.

לשם כך הקימו אגודה בשם "אגודת הדיירים", שהיו"ר שלה היה יהושע אביזוהר סינגלובסקי (אחיו הוא מייסד רשת אורט), ומזכיר האגודה היה יעקב יהושע דימנד. בין כמאתיים חברי האגודה הרוכשים היה הרב צבי פסח פרנק, פוסק גדול ולימים רבה הראשי של ירושלים. ב־1927 הם השלימו את רכישתם של 453 דונמים. ב־1930 עמדה להתחיל בניית השכונה, אלא שאז פרצו מאורעות תרפ"ט והתוכנית לבניית שכונה יהודית במקום נגוזה ומעולם לא הושלמה.

ירושלים בית המשפט מזרח ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד