ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

לראשונה: בדיקת נשיפה פשוטה תנבא מחלת לב טרשתית

מחקר ראשון מסוגו וחדשני בישראל של מערך הקרדיולוגיה בבילינסון בשיתוף עם הטכניון בחן האם ניתן לנבא מחלת לב טרשתית בבדיקת נשיפה פשוטה ומהירה. המחקר השתמש בטכנולוגיית eNose אשר פותחה בטכניון ע"י פרופ' חוסאם חאיק מהפקולטה להנדסה כימית ע"ש וולפסון, ויעילותה אומתה באבחון טרשת עורקים חסימתית, סרטן ומחלות נוספות

לראשונה: בדיקת נשיפה פשוטה תנבא מחלת לב טרשתית
מחלקת קורונה בבלינסון צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

מחקר ראשון וחדשני של חוקרים מבית החולים בילינסון בפתח תקווה ומהטכניון בדק האם ניתן לנבא מחלת לב טרשתית בבדיקת נשיפה ע"י שימוש במערכת האף האלקטרוני (eNose) שפיתח פרופ' חוסאם חאיק. את המחקר שהתפרסם בכתב העת Cardiology יזמה ד"ר ענבר נרדי מהמערך לקרדיולוגיה בבילינסון מקבוצת הכללית והוא נערך עם פרופ' חוסאם חאיק וד"ר יואב ברוזה מהפקולטה להנדסה כימית ע"ש וולפסון בטכניון. 

מדובר במחקר ראשון מסוגו בתחום הקרדיולוגיה, שבחן את האף האלקטרוני באבחון מחלת לב טרשתית. בחלקו הראשון של המחקר נבדקו כ-60 מטופלים בגילאי 80-30 שנים ללא מחלה לבבית ידועה, אשר פנו למיון בילינסון בעקבות כאבים בחזה. הנבדקים נשפו באף האלקטרוני, ותוצאות בדיקות הנשיפה סווגו בהתאם למצב טרשת העורקים האמיתית של המטופלים כפי שהודגמה בצנתור כלילי מלעורי או וירטואלי. על פי תוצאות חלקו הראשון של המחקר נבנו מודלים של השוואה בין שלוש דרגות חומרה של טרשת עורקים: היעדר מחלה טרשתית, נוכחות מחלה טרשתית לא חסימתית ונוכחות מחלה טרשתית חסימתית. בשלב השני של המחקר שימשו המודלים שנבנו לצורך בחינת יכולת האבחנה בין שלושת מצבי טרשת העורקים ב-25 מטופלים נוספים. 

תוצאות המחקר הראו שבדיקת הנשיפה הצליחה להפריד נכונה בין מטופלים עם עורקים תקינים לבין מטופלים עם טרשת עורקים ברגישות של 69% ובספציפיות של 67%. מדובר בנתונים ראשוניים מעודדים לגבי יכולת האבחנה והדיוק של המערכת. המחקר מהווה הוכחה ראשונה לכך שבדיקת נשיפה באף האלקטרוני עשוי להוות כלי עזר פשוט, מהיר ולא פולשני באבחון מחלת עורקים כלילית טרשתית. 

לדברי ד"ר נרדי, ממערך הקרדיולוגיה בבילינסון, "המחקר מהווה הוכחה ראשונה לכך שבדיקת נשיפה באף אלקטרוני עשויה להיות יעילה באבחון מחלת עורקים כלילית טרשתית. זהו מחקר ראשוני ויוצא דופן שנותן מוטיבציה והצדקה להמשך פיתוחה של טכנולוגיית eNose ככלי עזר אבחנתי פשוט, מהיר ולא פולשני לאבחון גם בתחום הקרדיולוגי."

מחלת לב טרשת בדיקה גנטית בית החולים בלינסון מחקר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד