ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הנכד של מרן שר התורה

האברך ה- 100 נכנס ל'ש"ס אידן': וגם המבחנים החדשים

רשת הכוללים 'ש"ס אידן' קיבלה השבוע את האברך ה-100 לשורותיה - נכד מרן שר התורה ונשיא הכוללים הגר"ח קנייבסקי זצ"ל. בנוסף: מבחנים חדשים עם מלגות גבוהות של עד 6000 $ נוספו כעת לאברכים גאוני ש"ס איד'ן. צפו בסיקור וגלריה

האברך ה- 100 נכנס ל'ש"ס אידן': וגם המבחנים החדשים
מבחני באר יעקב בכולל ש"ס אידן' צילום: באדיבות המצלם

14 שנים חלפו מאז קרם הרעיון עור וגידים, ועשתה מהפכה של ממש בעולם התורה, שבמהלכן הכניסה רשת הכוללים ש"ס אידן, מושגים חדשים בעולם התורה אודות היכולות העצומות והפוטנציאל האישי הגלום בכל אברך שיכול להגיע לרמות כאלו של ידיעת התורה, ולימוד כל הש"ס שנה בשנה שעד לא מכבר היו שייכות ליחידי סגולה בלבד.

האברך המאה

מאז הקמתה ועד לפטירתו, ליווה מרן שר התורה, הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל את הרשת ההולכת ומתרחבת וטיפח אותה באהבה יתירה. עם קבלתו של האברך ה-100 לאחר שנבחן ונמצא מתאים לכולל אשר שמו יוצא לפניו בכל העולם היהודי, התברר להנהלת רשת הכוללים כי האברך ה-100 הוא לא אחר מאשר נכדו של מרן שר התורה, חתן אצל בנו חביבו הגאון רבי יצחק שאול קנייבסקי.

רשת הכוללים מורכבת משישה סניפים, חמישה מהם פזורים ברחבי הארץ, בירושלים עיה"ק, בבני ברק, בית שמש, ביתר עילית ומודיעין עילית, ואחד נוסף בלונדון בירת הממלכה הבריטית.

תחילה הוקם הכולל הראשון בבית שמש, וקבוצת האברכים שהתקבלו אליו זכו לסיים את הש"ס כולו מדי שנה, כשהם חוזרים על כל דף חמש פעמים לכל הפחות. בשנים הראשונות הם למדו גמרא עם רש"י, ובהמשך החלו ללמוד גם עם תוס'. הלימוד האינטנסיבי ייצר קבוצה מדהימה של אברכים היודעים את הש"ס על בוריו.

גאב"ד פוזנא, הגאון רבי אברהם הלוי אייזען, שהגה את רעיון הקדוש 'ש"ס אידן' וייסד את הכולל, דאג לספק לאברכים מלגות מכובדות דבר חודש בחודשו, מבלי לאחר אפילו פעם אחת בודדת את המלגה החודשית, הגיע עם האברכים הגאונים לביתו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, שנדהם לנוכח הבקיאות העצומה שהפגינו האברכים הגאונים, והשתעשע עימם ארוכות בכל רחבי הש"ס כשפניו מפיקות קורת רוח עילאית.

מאז הפך הביקור בבית מרן לביקור קבוע מדי שנה, ומרן זצ"ל, היה שמח מאוד לקבל את האברכים שהיו חביבים עליו במיוחד. באחת הפעמים אף יצא מרן מגדרו כדי להפגין את ההערכה העצומה שלו למפעל העצום של כוללי 'ש"ס אידן', וקם לכבודו של אב"ד פוזנא כשנכנס למעונו, בהפטירו כי יש לחלוק כבוד לתורה. ולא נחה דעתו של מרן שר התורה עד שבירכו במעין ציווי, שיזכה להקים עוד עשרה כוללים של ש"ס אידן.

מבחנים חדשים במלגות גבוהות

בבשורה טובה התקבלה כשהוחלט לצאת עם תוכנית להרחבת המלגות המוענקות לאברכים הגאונים עמלי התורה. להוסיף על המלגה החודשית בבונוסים נדיבים במיוחד, כדי להקל על האברכים את משא עול הפרנסה, ולהגביר חיילים לתורה הקדושה.

במסגרת התוכנית החדשה נבחנים אברכי הכוללים המשתייכים לרשת, על רבע ש"ס מדי שלושה חודשים, וזוכים במלגות נכבדות, כתוספת על המלגה החודשית הקבועה, שגם היא גבוהה מאוד ביחס למקובל בכוללים.

הפרויקט מכונה 'מפעל באר יעקב', על שמו ולזכרו הטהור של הגאון רבי יעקב בן רבי שלום הלוי אייזען, אביו של אב"ד פוזנא יבלחט"א.

עד כה קיימה רשת הכוללים מבחנים שבועיים וחודשיים, כשמדי שבוע נבחנו האברכים על כ-50 דפי גמרא, ובסיכומו של חודש נערך מבחן על כ-250 דפים. אחת לשנה נערך מבחן כולל על הש"ס כולו, תחילה בכתב ולאחר מכן מבחן פומבי בעל פה בהשתתפות גדולי וגאוני הדור.

היוזמה החדשה מהווה נדבך נוסף לתוספת הבקיאות השינון והחזרה, כשהיא מחלקת את הש"ס כולו בחלוקה לארבעה רבעים, והאברכים הגאונים נבחנים בכל פעם על כ-700 דפי גמרא, באופן פרטני וממוקד יותר מהמבחן השנתי הכולל את הש"ס כולו.

התוכנית כוללת גם הרחבה משמעותית של המלגות המחולקות לאברכים, כשעל המבחן התקופתי הנערך מדי שלושה חודשים, יקבלו האברכים תוספות משמעותיות כ'בונוס', כשכל אברך יכול להגיע לתוספת של עד 6,000 דולרים בשנה, על המבחנים הרבעוניים בלבד, נוסף למלגות המכובדות הניתנות לאברכים על עצם הלימוד וההשתתפות במבחני 'ש"ס אידן'.

השיטה הייחודית שפותחה ברשת 'ש"ס אידן', מציתה את הדמיון בכל עולם התורה, שמבקשים גם הם לייצר תוכניות הכרוכות בתמריצים משמעותיים, על מנת להביא את תלמידיהם להרחבת גבולות היכולת, ולאפשר להם להגיע למדרגות גבוהות ונעלות של ידיעת התורה בסייעתא דשמיא.

14 משכורות ובונוסים מיוחדים בעתו ובזמנו

יצויין כי הרשת מעניקה לאברכים הלומדים בשורותיה 14 משכורות הכוללת משכורות מלאות לחגי תשרי ולחג הפסח, וכן בעתות שמחה, ותשורה המיוחדת לאשת חיל הנכבדה המחולקת במעמד סיומי הש"ס.

הוותיקים מבין האברכים גאונים, חוץ מהשלמת הש"ס במלואו, עם כל הרש"י והתוספות, גם מסיימים חלקים גדולים של הירושלמי, ד' חלקי השולחן ערוך, סיפרא וסִפרי, רמב"ם ומדרש וכן שאר חלקי התורה הקדושה, במסגרת יוזמה חדשה המהווה נדבך נוסף לתוספת הבקיאות השינון והחזרה.

בעולם התורה מציינים בהערכה רבה את העובדה שמאז הקמתה של רשת הכוללים על ידי גאב"ד פוזנא הגר"א הלוי אייזען, לא אירע אפילו פעם אחת שהמלגה החודשית לא ניתנה לאברכים בעתה ובזמנה.

 

 

 

 

שס אידן הרב חיים קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד