ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
הסאגה החריגה מגיעה לסיומה

בעקבות עתירה לבג"ץ: צה"ל פטר מגיוס את בנותיו של יואליש קרויס

במשך שנים ריחף צו מעצר מעל ראשיהן של בנות משפחת קרויס, לאחר שנמנעו מלהסדיר את מעמדן בלשכת הגיוס. הסיבה: העובדה ששני ההורים אינם מחזיקים בתעודת זהות ממניעים אידיאולוגיים | כעת, בעקבות עתירה לבג"ץ, צה"ל הודיע כי ינפיק לבנות את הפטור המיוחל

בעקבות עתירה לבג"ץ: צה"ל פטר מגיוס את בנותיו של יואליש קרויס
קרויס על רקע לשכת הגיוס צילום: ישי ירושלמי, אוליבייה פיטוסי - פלאש 90

צה"ל הודיע בימים האחרונים כי ינפיק פטור משירות צבאי לשלוש מבנותיו של יואליש קרויס, תושב שכונת מאה שערים, המכונה "קמב"ץ העדה החרדית", זאת לאחר שהאחיות, באמצעות עורכי הדין נדב גדליהו ושמואל הורביץ, הגישו עתירה לבג"ץ נגד צה"ל ומשרד הביטחון אשר דרשו את גיוסן.

חוק שירות ביטחון קובע כי יינתן פטור משירות צבאי לכל צעירה חרדית שתגיש תצהיר דת. בכך מוסדר מעמדן של כל בנות המגזר החרדי, והן אינן מתבקשות להתגייס לצה"ל. אלא, שבנותיו של קרויס טוענות כי לא היה באפשרותן להציג תצהיר, מאחר והוריהן לא מחזיקים בתעודות זהות מתוך מניע אידיאולוגי.

בצה"ל סירבו לקבל את גרסתן של האחיות, הגדירו אותן כמשתמטות והוציאו להן צווי מעצר ועיכוב יציאה מהארץ. במהלך השנים האחרונות פנתה משפחת קרויס לשר הביטחון ולשורת גורמים בצה"ל בניסיון להסביר את המצב החריג שנוצר, אך אלו התעלמו מהפניות, מה שהסתיים בעתירה לבית המשפט העליון.

בעתירה שהוגשה לבג"ץ בשם הבנות וארגון "איחוד הישיבות" נכתב כי מדובר באחיות אשר נולדו למשפחה בת 20 נפשות שהיא אולטרה חרדית, קיצונית, אנטי-ציונית ובדלנית ביותר. המשפחה, כך צוין בעתירה, הינה חלק מהקהילה האנטי - ציונית המכונה "נטורי קרתא", אשר המדינה לא מוכנה לפטור משירות צבאי.

"כל 'חטאן' של העותרות", נכתב בעתירה, "הוא שנולדו להורים בעלי אידיאולוגיה אנטי-ציונית אשר באופן מעשי מנעה מהן להוציא תעודת זהות לפני שהגיעו לגיל 18. בשלב זה, כבר איחרו את המועד להגיש בקשתן לקבלת פטור בהתאם לחוק".

מחאה נגד גיוס בנות בירושלים/צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד נכתב כי בשל אורח חייהם והניתוק האידיאולוגי נמנעים חברי הקהילה מלהירשם כנשואים במרשם האוכלוסין, מלהנפיק לעצמם תעודות זהות, מלקבל קצבאות מביטוח לאומי וכיו"ב. "במסגרת זאת, אביהן של העותרות, יואליש קרויס, הורשע באופן תקדימי בשל אי-הנפקת תעודת זהות ואי-תשלום מיסים מסיבות אידיאולוגיות לרשות המיסים ונשיא המדינה חנן אותו נוכח נסיבותיו הייחודיות".

במסגרת העתירה הוסבר כי לאור בחירות חיים והתנהלות הוריהן וכן אופי הקהילה לה הן משתייכות - הרי שלעותרות לא היה תעודות זהות ולפיכך לא יכלו להצהיר בפני שופט או דיין בבית דין רבני בהתאם לחוק במועדים הקבועים.

בתחילה, ביקשה המדינה מבג"ץ לדחות את העתירה על הסף, בטענה כי הבנות עשו דין לעצמן בכל הנוגע להליך הוצאת הפטור. בתשובת המדינה נטען כי למרות צווי הגיוס שנשלחו לבנות המשפחה, הן נמנעו מלהגיע ללשכת הגיוס להסדיר את מעמדן. יחד עם זאת, הסבירה המדינה כי ככל שהאחיות יתייצבו בלשכת הגיוס וישלימו הליכים לבדיקת כושרן לשירות, ייבחנו בקשותיהן לפטור. בדיון שנערך בבג"ץ דחקו השופטים בנציגי המדינה לסיים את הפרשה, מאחר וברור כי בסופו של הליך הבנות לא יתגייסו לצה"ל. בשל כך, הודיע צה"ל כי ינפיק את הפטור לאחיות.


עורכי הדין שמואל הורביץ ונדב גדליהו

"יש פה צו מעצר תלוי ועומד על מישהי שבגיל 16-18 אין לה שליטה על כך שההורים לא רשמו אותה במשרד הפנים", אמרה השופטת יעל וילנר במהלך הדיון. "יש פח בעיה מה עושים עם הנערים והנערות שלא רשומים במשרד הפנים, אי אפשר לנהל את המאבק הזה על גב של 3 בנות".

עו"ד שמואל הורביץ, ממשרדו של עו"ד נדב גדליהו, אשר ייצג את בנותיו של קרויס, מסר: "לצערנו שוב נדרשנו להגיע עד לשופטי בית המשפט העליון רק כדי שיבהירו לצבא את מה שברור לכל בר דעת - הבנות של יואליש קרויס זכאיות לפטור דת משירות ביטחון מכוח קל וחומר לעומת אלפי הבנות המסורתיות והדתיות לאומיות שמקבלות פטור שכזה מידי שנה. חבל שהצבא ניסה לנהל מלחמה עקרונית על גבן של שלוש אחיות תמימות ובעיקר שהסתירו מידע שהתגלה רק שבוע לפני הדיון בבג"ץ שהעלה מחדלים חמורים בלשכת גיוס ירושלים".

גיוס בנות צה"ל עתירה לבגץ יואליש קרויס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד