ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
מבואנוס איירס לירושלים

חוצה מגזרים: כך התקבל הרב מארגנטינה בבתי גדולי ישראל ובציונות הדתית

הגאון רבי יצחק ענתבי סקה, הרב הראשי לעדה הספרדית בבואנוס איירס, הגיע לביקור בן שבועיים בישראל, במהלכו התקבל בבתי גדולי ישראל, בשורה של ישיבות גדולות ומפורסמות, במוסדות הציונות הדתית וגם בלשכותיהם של פוליטיקאים ואישי ציבור. בביקורו נדונו האפשרויות להרחבת פעולות הקירוב חוצות היבשות של הארגון המתנהלת תחת נשיאותו

חוצה מגזרים: כך התקבל הרב מארגנטינה בבתי גדולי ישראל ובציונות הדתית
הגר"י סקה בביקור בארץ צילום: באדיבות המצלם

הגאון רבי יצחק ענתבי סקה, הרב הראשי לעדה הספרדית בבואנוס איירס בארגנטינה ונשיא ארגון 'מנורה' לנוער יהודי, ערך ביקור ממושך בישראל, במהלכו ביקר בבתי גדולי ישראל, סייר בשורה של מוסדות יהודיים ונפגש עם פוליטיקאים ואנשי ציבור. הרב סקה הגיע ישראל לביקור בן שבועיים, יחד עם משלחת גדולה מהקהילה הספרדית בארגנטינה, לצד נשיא הקהילה היהודית הספרדית מר מרקוס מאיו.

למחרת נחיתתו בישראל, המשלחת הגיעה לביקור אצל הראשון לציון הרב הראשי הגאון רבי יצחק יוסף, במהלכו הציג הרב סקה את המהדורה המחודשת של ספר 'שפת הים' שנכתב על ידי הגאון רבי יצחק מאיו זצ"ל, ונתרם נשיא הקהילה מר מרקוס מאיו. הרב מאיו זצ"ל שימש כרבה של הקהילה היהודית באיזמיר בטורקיה, שעל יסודותיה נבנתה הקהילה הספרדית בארגנטינה. הגר"י יוסף עיין בספר, הביע את התפעלותו מהעבודה המשובחת ועודד את חברי המשלחת להמשיך בפעילות הברוכה. כך גם עלו לביקור בלשכתו של הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו, שבינו לבין הרב סקה קיים ערוץ ישיר במהלך השנה, במסגרתו מייעץ הרב לאו לקהילה הארגנטינאית בעניינים הלכתיים שונים.

לצד ביקוריו הרשמיים אצל הרבנים הראשיים לישראל, הרב סקה עלה גם לביקור במעונם של גדולי ישראל, ובראשם ראש הישיבה חכם שלום כהן. הביקור אצל חכם שלום כהן, ראש ישיבת פורת יוסף, נמשך מעבר למצופה כאשר הרב סקה, בוגר ישיבת פורת יוסף, קיבל יחס מיוחד ממורו ורבו שאף ביטא את הערכתו לפעילות הקירוב המסועפות שלו ברחבי העולם.

הביקור המיוחד כלל גם, כאמור, מפגשים עם פוליטיקאים רמי דרג, דיונים עם ראשי ערים וסיורים עם אישי ציבור מוכרים. בין שלל המפגשים והביקורים, חברי המשלחת בראשות הרב סקה נפגשו עם ראש העיר ירושלים משה ליאון, שהבטיח להעניק סיוע למאות תלמידי הקהילה הספרדית מארגנטינה המגיעים מדי שנה ללמוד בירושלים. הרב סקה הודה לו מאוד וסיפר כי תלמידי הקהילה אסירי תודה על ההירתמות של עיריית ירושלים למענם.

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג אירח את הרב וחברי המשלחת במעון הנשיא, למפגש מיוחד. לאחר מכן המשיכו למשרדי קק"ל, שם נפגשו עם היו"ר אברהם דובדבני. בין השניים קיימת ידידות רבת שנים ודובדבני אף הציג בפני הרב את ספר הזהב של הקרן הקיימת לישראל, ספר שבו אוסף שמות של אישים וארגונים שתרמו תרומה נכבדה לתנועה הציונית.

כמו כן, הרב סקה הגיע למפגש בלשכתו של יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית. במפגש נכח גם חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, ינקי דרעי, שביקר בארגנטינה לפני כחודשיים במהלכו קיים דיונים על שיתוף פעולה בין ההסתדרות לארגון 'מנורה'. בפגישה דנו באתגרים איתם מתמודדת הקהילה היהודית, בעתידה ובהעמקת הקשר בינה לבין מדינת ישראל.

בליל שבת, גם בשבת הראשונה של הביקור וגם בשנייה, הרב סקה הגיע לתפילה ברחבת הכותל המערבי ולאחר מכן מסר שיעור תורני מיוחד, בפני הקהל הגדול שביקש לשמוע את דבריו. במוצאי שבת הראשון לביקור, הרב סקה כובד למסור שיעור בבית הכנסת 'היזדים', לצידו של הרב הראשי הגאון רבי יצחק יוסף. במשך דקות ארוכות ריתק הרב את המוני המשתתפים ואף הרחיב על המהדורה החדשה של ספר 'שפת הים'. גם הגר"י יוסף הרחיב בשיעורו על הספר וסיפר על פעולות הקירוב של הקהילה הספרדית בארגנטינה. כמו כן, הגר"י יוסף שיבח את הרב סקה וסיפר כי היה מתלמידיו הקרובים של אביו מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל ושזכה לשמש אותו במשך שנים רבות, בתקופת לימודיו בישראל.

הרב סקה הגיע גם לביקורים בישיבות בהן לומדים בוגרי הקהילה הספרדית בארגנטינה, שחלקם גדלו במוסדותיו ונשלחו בעידודו ללמוד בישראל. בביקורו בישיבת 'בנין אב', שבה קיימת מסגרת מיוחדת לתלמידים דוברי ספרדית מכל העולם, חלק מכובד מארגנטינה, סיפר הרב כי הישיבה החלה את דרכה עם תלמידים ארגנטינאים בלבד ורק במרוצת השנים הפכה לישיבה מוכרת עם מספר עצום של תלמידים מכל שכבות הציבור. כמו כן, הרב מסר שיעור לכל בני דרום אמריקה הלומדים בישיבת פורת יוסף וכך גם מסר שיעור בישיבת אש התורה, בבניין החדש מול הכותל המערבי, שגם בה לומדים קבוצת תלמידים שגדלה והתחנכה בארגנטינה.

לצד הביקורים בישיבות החרדיות, הרב סקה הגיע גם לביקורים בשורה של מוסדות חינוכיים, בהם: מכללת הרצוג, מדרשת אותות, ישיבת דרישה לנשים. בכל אותם ביקורים, הרב נפגש עם ראשי המוסדות, קיבל סקירה מפורטת על הפעילות ובירך את העוסקים במלאכה.

ארגנטינה הרב יצחק סקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד