י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הטבח במינכן

המשפחות זועמות על הטקס: "50 שנה צעקו עלינו ואמרו לנו לבכות בבית"

יובל לאחר הטבח בי"א חברי המשלחת הישראלית במינכן, הודיעו משפחות החללים כי לא יקחו חלק בטקס הנערך בגרמניה. השגריר הגרמני הנכנס: "מקווה שיצליחו לגשר על הפערים". משפחות החללים הודיעו כי הצעת הפיצויים הגרמנית משפילה ולא ראויה

המשפחות זועמות על הטקס: "50 שנה צעקו עלינו ואמרו לנו לבכות בבית"
גרמניה צילום: Pixabay

שלושה שבועות לטקס האזכרה הרשמי בגרמניה לזכר י"א הנרצחים הישראלים באולימפיאדת מינכן: משפחות החללים החליטו כי הן אינן עומדות לקחת חלק בטקס הנערך בגרמניה, זאת על רקע הצעת הפיצויים הנמוכה שהציעו הגרמנים למשפחות, אותן הגדירה אלמנתו של מרים המשקולות יוסף רומנו שנרצח במינכן כ"מבזה, לא מקובלת ונדחית על הסף". גם השתתפותו של נשיא המדינה הרצוג מוטלת בספק.

בשלהי אוגוסט 1972 נפתחה האולימפיאדה העשרים בברלין. 36 שנים בלבד עברו מאז האולימפיאדה הקודמת שנערכה בעיר, בצילו של המשטר הנאצי, וכעת רצו מארגני התחרויות להציג תדמית חדשה ומתוקנת לגרמניה. אך ההפך הגמור קרה, באחד האירועים הטראומטיים בתולדות מדינת ישראל.

ב-5 בספטמבר חדרו שמונה טרוריסטים מזויינים לכפר האולימפי במינכן שאירח, בין היתר, את חברי המשלחת הישראלית. המחבלים, חברי ארגון הטרור "ספטמבר השחור", חדרו לדירת המשלחת, רצחו שניים מחבריה שנאבקו בהם, ולקחו בשבי תשעה אחרים. הטרוריסטים דרשו שישוחררו 236 מחבלים הכלואים בישראל, ולא - יוצאו להורג בכל שעה שני ישראלים. משטרת גרמניה ניסתה לחלץ את החטופים הישראליים, אך נכשלה. הכשלון גרם לטרוריסטים לרצוח את כל תשעת הספורטאים.

התנהלותה של גרמניה במהלך האירועים הטראומטיים הייתה לא מקצועית, והיא זו שהובילה במידה מסוימת לרצח. ראשית, מאבטחי חברי המשלחות האולימפים הגרמניים לא נערכו למצב בו יתרחש אירוע חטיפה, ולא היה בידיהם הציוד והידע הנדרשים למקרה חירום שכזה. מבצע החילוץ של המשטרה הגרמנית היא חובבני ולא נוהל נכון, והוא זה שגרם למחבלים לטבוח בישראלים. למחרת רצח הספורטאים דיווח ראש המוסד צבי זמיר לשרי הממשלה על ההתנהלות הגרמנית באירוע, ואמר בזעם כי: "הם לא עשו מאמץ מינימלי להציל חיים". גם רה"מ גולדה מאיר זעמה על המחדל, ואמרה כי: "הגרמנים עשו מאיתנו צחוק". אם כל אלה לא מספיקים, כחודשיים לאחר הטבח שוחררו מבצעיו לחופשי מהכלא הגרמני, לאחר שארגונם חטף מטוס גרמני ודרש את שחרור אנשיו.

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' עורכי דין הפועלים למען משפחות קורבנות הטבח באולימפיאדת מינכן ב-1972, אומרים שהם יכולים להוכיח שממשלת גרמניה ביצעה חטיפה יזומה כדי לשחרר את הרוצחים. 

"מצאנו מסמכים המעידים שממשלת גרמניה ביקשה מארגון הטרור הפלסטיני לזייף חטיפת מטוס גרמני כדי שיוכלו לשחרר אותם - ועל כך, חודש לאחר מתקפת הטרור הנתעבת, הפלסטינים קיבלו תשעה מיליון דולר", כך אמרה עורכת הדין ההולנדית קארי נופס-המבורגר לעיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle. עורכת הדין היא אחת מהצוות המנהל את המשא ומתן עם ממשלת גרמניה על פיצויים למשפחות הקורבנות.

במהלך השנים ניסתה גרמניה להמעיט בחלקה הבעיHתי באירועי הטרור באולימפיאדת 1972, הסתירה מידע שהיה ברשותה אודות האירוע והמעיטה בפיצויים למשפחות החללים. "במשך 50 שנה התעללו בנו, שיקרו לנו, צעקו עלינו, אמרו לנו ללכת לבכות בבית", סיפרה האלמנה אנקי שפיצר ל'מעריב'.

לפני קצת פחות מחודש פורסם כי גרמניה תאפשר גישה לעשרות אלפי מסכמים השמורים בארכיונה הקשורים לטבח, תפצה בכספים נוספים את משפחות החללים, ותודה באחריות חלקית לכשליה בטבח.

ביום חמישי האחרון אמר שגריר גרמניה בישראל הנכנס שטפן זייברט במסיבת עיתונאים, כי הוא מקווה שהמשפחות ישתתפו בטקס הנערך ב-5 בספטמבר בגרמניה, בהשתתפות נשיא גרמניה ושרי ממשלה שונים, וכי הוא מקווה שיצליחו לגשר על הפערים. עם זאת, משפחות החללים יסרבו לקחת חלק בטקס, והודיעו כי הצעת הפיצויים הגרמנית משפילה ולא ראויה. איש מעולם לא הובא למשפט בגין הפיגוע, שהסתיים בניסיון חילוץ כושל בשדה תעופה צבאי מחוץ למינכן, שבו נהרגו כל הספורטאים ושוטר גרמני.

בהשוואה להצעת הפיצוי הגרמנית, לוב שילמה כ-11 מיליון דולר עבור כל קורבן מהפצצת מטוס מעל לוקרבי בסקוטלנד ב-1988, אז טיסה 103 של פאן אמריקן התפוצצה באוויר, כל 259 האנשים במטוס, 243 נוסעים ו-16 אנשי צוות, נהרגו, ו-11 תושבי לוקרבי נהרגו על הקרקע. בסך הכל מתו 270 אנשים מ-21 מדינות, לאחר הפיגוע התברר כי המחבל שהעלה את הפצצה למטוס עם המזוודה שלו, לא עלה למטוס וכך התפוצץ המטוס מעל סקוטלנד.

גרמניה מינכן אולימפיאדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד