כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"עשרות מיליונים חולקו''

חשד לשחיתות בארגוני הרפורמים - המיזם המושחת והקשר לח"כ קריב

משרד התפוצות והשר נחמן שי תפרו מיזם ל"התחדשות יהודית" בעשרות מיליונים לעמותה קטנה וחסרת ניסיון בניהול כספים, בלי מכרז ובלי קריטריונים כך על פי תחקיר שפורסם בעיתון מעריב | ח"כ גלעד קריב סייע לעמותה הזו, בעודו מכהן כחבר בוועד המנהל שלה | הון שלטון

חשד לשחיתות בארגוני הרפורמים - המיזם המושחת והקשר לח"כ קריב
גלעד קריב צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

העיתונאי קלמן ליבסקינד פרסם בסוף השבוע האחרון, בטורו בעיתון מעריב, תחקיר על מעורבותו של ח"כ קריב במיזם משרד התפוצות ל"התחדשות יהודית" ופגמים חמורים שנפלו באישור קיום המיזם.

הקמת המנהלת ותקצוב המיזם, הינם מימוש של סעיף בהסכם הקואליציוני, שנחתם עם כניסתה של סיעת העבודה אל הממשלה. ח"כ גלעד קריב ששימש בעבר כיו"ר התנועה הרפורמית בישראל קידם את הכנסת הסעיף להסכמים ונטל חלק פעיל בקידומו ובאישורו בתקציב המדינה לשנת 2022. אולם, מהפרסומים עולה כי בסופו של דבר הכסף הגיע לעמותת פנים שקריב שימש בה עד לפני תקופה קצרה כחבר וועד מנהל, במקביל לכהונתו בכנסת ופעילותו לאישור התקציב.

כאמור, קשריו של קריב עם העמותה לא מנעו ממנו לעסוק בתקציב, ואף לא מנעו מיו"ר העמותה להודות על כך בפומבי עם אישור המיזם בציוץ בטוויטר תחת התיאור "תודות לאלה שבלעדיהם המיזם לא היה מתרחש".

מלבד ניגוד העניינים של קריב, לרנר מציין כי ההתקשרות עם העמותה נערכה באופן בלתי תקין ובניגוד לתקנות, תוך שאנשי העמותה השתתפו בישיבות עם אנשי המשרד והיו שותפים להליך המקצועי עוד בטרם התקבלה ההחלטה לקיום המיזם המשותף. "ידה של עמותת פנים שקועה עמוק בעבודת המטה, שסופה הקצאת עשרות מיליונים אליה עצמה" כותב לרנר.

נוסף על כך, העמותה נבחרה בהליך של פטור ממכרז ופרסום תבחינים, זאת בעוד תקציבה השנתי בשנים עברו עומד על סך כ-1% בלבד מהיקף המיזם כולו, והיא אף מתחייבת לגייס עשרות מיליוני שקלים ממקורות עצמאיים. באופן תמוה, העמותה לא נדרשה לספק כל הוכחה ליכולתה לנהל ולגייס כספים בהיקף שכזה.

יו''ר עוצמה יהודית ח''כ איתמר בן גביר בתגובה לתחקיר של העיתונאי קלמן ליבסקינד אודות שחיתות בתנועה הרפורמית: "המשטרה צריכה לפתוח בחקירה נגד התנועה הרפורמית ונגד גלעד קריב עוד היום. התנועה הרפורמית שמחפשת על כל פיפס קטן אותי ואת חבריי צריכה לעמוד לדין".

ח"כ בן גביר הוסיף: "הרב" הרפורמי גלעד קריב שמשקר במצח נחושה, צריך להתפטר מהכנסת. אלו אשר שצועקים מבוקר עד ערב אודות היושר והצדק, ותיקי נתניהו, מתגלים כמושחתים ביותר, כמה לא מפתיע".

מתן פלג יו"ר תנועת אם תרצו הגיב לתחקיר: "מביש ומבזה שכספים ממשלתיים הלכו לקידום מיזם שנועד להחליש את היהדות ולהחליש את מדינת ישראל. מצופה מהיועצת המשפטית לממשלה לפתוח בחקירה נגד גלעד קריב ונגד נחמן שי כדי לבדוק את כל השאלות העולות מהתחקיר. לא מפתיע שמי שפעלו להציף את ישראל במאות אלפי מהגרים שאינם יהודים, עושים שימוש בכספים ממשלתיים כדי לקדם זרם שלא מייצג אחוז מהציבור היהודי בישראל"

תגובת ח"כ גלעד קריב: "עם היבחרי לכנסת סיימתי את פעילותי הלכה למעשה בוועד המנהל של עמותת פנים. באופן פורמלי הסתיימה הכהונה בסוף שנת 2021. המיזם המשותף של משרד התפוצות עם עמותת פנים קרם עור וגידים במהלך שנת 2022.

הבחירה בעמותת פנים וההתקשרות עמה בוצעו על ידי הדרג המקצועי של משרד התפוצות ללא כל מעורבות שלי בתהליכי העבודה."אני גאה מאוד בתרומתי להחלטת הממשלה (במסגרת דיוני התקציב) להקצות תקציב משמעותי לעידוד ההתחדשות היהודית הפלורליסטית בישראל, ובקשריי העמוקים עם ארגוני ההתחדשות לגווניהם.

במשך עשורים רבים הפלו ממשלות ישראל את היהדות החילונית והליברלית בהקצאת משאבים, במכרזים ובמיזמים משותפים. כל הגופים הממשלתיים העוסקים בתחום התרבות היהודית פועלים באוריינטציה אורתודוקסית מובהקת, ואני מברך על כך שלראשונה ניתן מענה ממשלתי גם לביטויים הנוספים של היהדות הישראלית, שרלוונטיים למיליוני ישראלים".

תגובת משרד התפוצות: "בהתאם להסכם הקואליציוני מיוני 2021 הוטל על משרד התפוצות להקים אגף להתחדשות יהודית. לאחר עבודת מטה נרחבת, שארכה מספר חודשים, ובחינה מעמיקה של מספר חלופות, החליט המשרד להקים מנהלת להתחדשות יהודית במיזם משותף עם ארגון פנים, ארגון הגג של ארגוני ההתחדשות היהודית בישראל.

ארגון פנים נבחר משום שהיה הגוף המתאים ביותר, ולאחר שעמד בקריטריונים שהוגדרו לשותפות במיזם, לרבות היכרות עמוקה עם תחום העיסוק ויכולת להעמיד מימון משלים בשיעור זהה לתקציב של הממשלה במיזם.

"ההתקשרות עם ארגון פנים אושרה על ידי כלל הגורמים הן במשרד התפוצות והן במשרד האוצר. המיזם פורסם להשגות הציבור ולא הוגשה אף השגה. הליך הקמת המנהלת התנהל על פי כל הדינים והנהלים הרלוונטיים, והפרוטוקולים של הוועדות פורסמו לכלל הציבור באתר מינהל הרכש הממשלתי".

 

גלעד קריב קלמן ליבסקינד תחקיר רפורמים משרד התפוצות נחמן שי פרשת שחיתות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד