י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
אחד האחים נעלם

אב אפגני שבנו נפל ממטוס מאשים את האמריקנים

בזמן שיום השנה הראשון לנסיגה הכאוטית של ארה"ב מאפגניסטן מתקרב, אביו של אחד הקורבנות שהתפרסם בכל העולם, מספר לראשונה על הטרגדיה הנוראית ביותר של הנסיגה. אחיו של הקורבן בן ה-17 שנפל מהמטוס הצטרף לניסיון הבריחה שלו מהטליבאן, אך מאז נעלמו עקבותיו

אב אפגני שבנו נפל ממטוס מאשים את האמריקנים
המטוס בדרך להמראה צילום: צילום מסך

זאבי רזאי, בן 17, היה אחד האזרחים הנואשים שנאחזו בגלגלי המטוס C-17 של חיל האוויר האמריקני בעת שנסע במורד המסלול של נמל התעופה הבינלאומי בקאבול ב-16 באוגוסט 2021 ונפל אל מותו מגובה רב.

אחיו של זאבי, זאקי, בן 19, שהצטרף לניסיון הבריחה מהטליבאן - נעלם מאז. כך סיפר אביהם של השניים מוחמד רזאי ל'סאנדיי טיימס'.

"כואב לי, אני כועס, אבל אין שום דבר שאני יכול לעשות", אמר רזאי, בן 42. "קברתי בן אחד ואני אפילו לא יודע אם השני מת או חי". סרטונים מחרידים של שני צעירים שנאחזו במטוס המטען הענק בהמראה בשנה שעברה, ואז צנחו בחוסר אונים לקרקע כשצבר גובה, זעזעו את העולם בזמן נסיגת ארה"ב מאפגניסטן.

לפחות חמישה נמלטים נהרגו באותה המראה בלתי נשכחת, אם כי המספר המדויק מעולם לא נקבע. שניים נחתו בשכונת מגורים, ואחד מהם נמצא מעוך בתוך גלגל המטוס כשנחת בקטאר. ושניים כולל זאבי בן ה-17 נפלו בחזרה אל המסלול.

"אני מאשים את הטייס ואני מאשים את האמריקאים שהיו אחראים לאבטחת שדה התעופה", אמר רזאי, אב לשמונה ילדים. "מדוע הטייס קיבל את ההחלטה להמריא כשידע שאנשים מחזיקים במטוס?" שאל האב. "אני לא חושב שהנאחזים באמת האמינו שהמטוס יעזוב".

הצעירים לא סיפרו להוריהם על תוכניותיהם לברוח מהארץ. "גיליתי כשקיבלתי מהם טלפון בשדה התעופה", אמר אביהם. "הם נשמעו נרגשים, הם אמרו שהם עומדים לעלות למטוס. שמחתי בשבילם, שמחתי שהם עוזבים למקום בטוח כי כולנו כל כך פחדנו ממה שיקרה כאן עם הטליבאן". השיחה ארכה רק דקה או שתיים. "זו הייתה הפעם האחרונה שדיברתי איתם", אמר. דקות לאחר מכן, אדם זר התקשר לרזאי מהטלפון של זאבי.

"הבחור בטלפון של הבן שלי אמר שהם מצאו את גופתו של זאבי", אמר רזאי, "הוא רץ את ארבעת הקילומטרים בשדה התעופה, מצאתי אותו בחתיכות".

החיפוש של האב בבתי החולים ובבתי הכלא של קאבול לא העלה שום סימן של זאקי בן ה-19, ילדו הבכור. "עד היום, מעולם לא קיבלתי מידע על זאקי", אמר. "זה חוסר הידיעה שהכי קשה להתמודד איתה", אמר. "הם היו נערים אדיבים, הם אהבו לשחק כדורגל, זאקי ידע לדבר אנגלית, הוא נהג ללמד קצת את אחיו הקטנים".

אפגניסטן טאליבן חיל האוויר נפילה מגובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד