י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הקשרים מתהדקים

איראן תבקש מרוסיה לשגר עבורה 3 לווייני ריגול נוספים

אחרי הלוויין המכונה 'ח’יאם' ששגרה רוסיה כשירות בתשלום עבור איראן, הודיע דובר ממשלת איראן כי ממשלתו תבקש מרוסיה לסייע לאיראן לפתח ולשגר עוד שלושה לווייני צילום בעל יכולות דומות לאלו של הלוויין הראשון

איראן תבקש מרוסיה לשגר עבורה 3 לווייני ריגול נוספים
אילוסטרציה צילום: Pixabay

לאחר השיגור הרוסי של לוויין תצפית עבור איראן בשבוע שעבר, והחשש במערב ובישראל מאפשרות שהלוויין הזה ישמש לריגול אחר מטרות צבאיות במזרח התיכון, האיראנים ביקשו מהרוסים לשגר עבורם עוד שלושה לוויינים. מדובר בלוויין שמצויד במערכת צילום מסוג קונפוס-V והוא נחשב לבעל יכולות טובות בצילום מהחלל, למרות שהוא לא מתקרב ללווייני ריגול מתקדמים כמו אלו שמפעילות ארה"ב וישראל.

לפני יותר משנה דיווחה התקשורת האמריקאית כי נודע לה על ההסכם של רוסיה ואיראן לפיתוחו של לוויין ריגול איראני על ידי רוסיה, ובתגובה לכך אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי מדובר ב'שטויות', וכי הדיווח בעניין הוא 'פייק ניוז' חסר בסיס. כאמור, ביום שלישי האחרון שוגר הלוויין בפועל על ידי רוסיה, שלא הסתירה זאת וטענה לשיתוף פעולה פורה וחיובי בינה ובין איראן.

בארה"ב הגיבו בחשש לא מוסתר לשיתוף הפעולה של רוסיה עם איראן, ואמרו כי הוא מדאיג מאוד, ונותן לאיראן החותרת לייצור נשק להשמדה המונית, יכולות ריגול גבוהות דבר שיאפשר לה לייצא טרור בכל האזור בצורה יעילה יותר מבחינתה. הדובר האיראני הגיב בסוף השבוע לחששות האמריקאים ואמר כי הם 'ילדותיים'.

לדבריו, מדובר בלוויין צילום שישמש למטרות אזרחיות בלבד, כמו ניהול עירוני וניצול נכון של משאבי טבע, ואין לו שום קשר לפעילות צבאית. הוא הוסיף שכדי להפיק את מירב התועלת שיכולה איראן להפיק מלוויין בעל יכולות גבוהות שכאלו, מעוניינת הממשלה לצרף אליו שלושה לוויינים נוספים, כך שכל הארבעה ייתנו לה ביחד תמונת מצב מצוינת מכל חלקי איראן, והמקומות האחרים שתצטרך איראן לתעד ולעקוב אחריהם כדי להאיץ את שגשוגה והצלחתה הכלכלית.

אבל למרות שהאיראנים מתהדרים בלוויין החדש ויכולותיו הגבוהות, לפי הדיווחים רוסיה לא תמהר להעניק לאיראנים את יכולת השימוש בו, משום שכרגע הוא יכול לשרת אותה במערכה נגד אוקראינה. לכן יפעל הלוויין בחודשים הקרובים עבור רוסיה באופן בלעדי, ורק בהמשך היא תעביר אותו לאיראן, אם וכאשר רוסיה לא תזדקק עוד לשירותי הצילום שלו באופן דחוף.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין איראן שיגור לוויין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד