ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"ראיתי אותם באור אחר"

תסמונת סטוקהולם: היה שבוי בידי הטאליבן, שוחרר, התאסלם וחזר לאפגניסטן

גבר אוסטרלי, שהיה בן ערובה בעבר אצל הטאליבן באפגניסטן ושוחרר בחילופי שבויים, התאסלם לאחר השבי, ושב לאפגניסטן כדי לחיות תחת שלטון הטאליבן

תסמונת סטוקהולם: היה שבוי בידי הטאליבן, שוחרר, התאסלם וחזר לאפגניסטן
טימותי וויקס צילום: צילום מסך

טימותי וויקס, אזרח אוסטרלי שנלקח כבן ערובה בקאבול ב-2016 ושוחרר מאוחר יותר במסגרת חילופי שבויים, חזר לאפגניסטן ביום שישי האחרון. כדי להשתתף בטקסים של חגיגות יום השנה הראשון של שלטון הטאליבן.

הוא אמר בנמל התעופה בקאבול: "הגעתי לראשונה לאפגניסטן לפני שש שנים כפי שאתם יודעים, ב-2016, והגעתי לכאן עם חלום ללמוד על אפגניסטן, ועכשיו אני בא שוב להשלים את המסע שלי", אמר.

"אני גם בא לחגוג את יום השנה לממשלת האמירות האסלאמית של אפגניסטן שעמדתי מאחוריה. שהיתי שלוש וחצי שנים עם חיילי הטליבאן, וראיתי את האנשים האלה באור שאף אחד אחר לא הצליח לעשות", אמר.

טימותי וויקס נלקח על ידי הטליבאן ב-2016 ואחרי שלוש וחצי שנים בשבי שוחרר ב-2019 יחד עם קווין קינג האמריקאי, פרופסור נוסף מהאוניברסיטה האמריקאית של אפגניסטן, בתמורה לאנס חאקאני, בכיר באמירות האסלאמית, ועוד שני חברים מהטליבאן.

על פי הדיווח בתקשורת המקומית. טימותי וויקס תועד כשהוא מגיע לקאבול, אפגניסטן, ביום שישי אחר הצהריים ומחבק את חאליד זדראן, דובר משטרת הטליבאן. מר וויקס היה תומך נלהב של הטליבאן מאז שהמיר את דתו לאיסלאם במאי 2018 בזמן שהוחזק כבן ערובה בין אוגוסט 2016 לנובמבר 2019.

"הגעתי לראשונה לאפגניסטן לפני שש שנים כפי שאתם יודעים, ב-2016 הגעתי לכאן עם חלום ללמוד על אפגניסטן. עכשיו אני בא שוב להשלים את המסע שלי", אמר לרשת החדשות האפגנית 'טולו ניוז', "אני בא לחגוג את יום השנה לממשלת האמירות האסלאמית של אפגניסטן שתמכתי בה".

"בילִיתי שלוש שנים וחצי עם חיילי הטליבאן, וראיתי את האנשים האלה באור אחר", מר וויקס נלקח כבן ערובה על ידי הטליבאן בקאבול ב-9 באוגוסט 2016, לאחר שהגיע 33 ימים קודם לכן ללמד אנגלית באוניברסיטה האמריקאית של אפגניסטן. הוא והאקדמאי האמריקאי קווין קינג שוחררו כאמור בתמורה לשלושה בכירי טליבאן בנובמבר 2019.

כשהגיע לסידני לאחר שחרורו, אמר וויקס: "הזמן שביליתי כבן ערובה עם הטליבאן השפיע עלי בצורה עמוקה ובלתי נתפסת, נאבקתי למצוא מילים להביע עד כמה זה שינה אותי לחלוטין, לפעמים הרגשתי כאילו מותי קרוב ושלא אחזור לראות שוב את אלה שאהבתי".

מר וויקס, שגדל בבית נוצרי בעיירה בניו יורק, אמר שהשומרים שהחזיקו אותו בשבי העניקו לו השראה להתאסלם ב"אמונתם הבלתי נתפסת והבלתי מעורערת". וויקס ככל הנראה סובל מתסמונת סטוקהולם. תופעה פסיכולוגית שבה אדם המוחזק בכפייה בידי אנשים זרים, מפתח אמפתיה והזדהות עם האידאולוגיה של החוטפים.

טאליבן אפגניסטן אוסטרליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד