י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
נאלץ לשלם כסף נוסף

גם לכם מגיע? משלוח הדרכונים התעכב, בית המשפט קבע פיצוי

ביהמ"ש לתביעות קטנות חייב את רשות האוכלוסין וההגירה להחזיר חלק מסכום אגרות עבור הנפקת דרכונים זמניים בנתב"ג | השופט דחה את בקשת הרשות שלא לקבל את התביעה מאחר והיא עלולה ליצור השלכות רוחב והגשת תביעות רבות דומות

גם לכם מגיע? משלוח הדרכונים התעכב, בית המשפט קבע פיצוי
דרכון ישראלי. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במסגרת תביעה קטנה שהוגשה לבית המשפט, ביקש התובע, לחייב את רשות האוכלוסין וההגירה להחזיר לו את סכום אגרות ששילם בנתב"ג עבור הנפקת דרכונים זמניים לבנותיו הקטינות, מאחר שהדרכונים הקבועים לא הגיעו במועד הצפוי, כך דווח אתמול ב'כלכליסט'.

בית המשפט קיבל את התביעה באופן חלקי והורה לרשות האוכלוסין לפצות את התובע בסך של 830 שקל בגין תשלום אגרות עבור הזמנת דרכונים זמניים, ועוד 500 שקל הוצאות משפט. עם זאת, הרשם הבכיר מרט דורפמן מבית המשפט לתביעות קטנות בנצרת דחה דרישת התובע לחייב את הרשות לשלם לו גם פיצוי בגין הוצאות כספיות נלוות שנגרמו לו, כגון הוצאות דלק והפסד ימי עבודה מאחר ולא צורפו קבלות על כך.

מפסק הדין עולה כי רשות האוכלוסין התנגדה לקבלת התביעה. לטענתה, הרשות או נציגיה לא הבטיחו לתובע כי הדרכונים הביומטריים יגיעו במועד כזה או אחר. אף אם ניתנה הבטחה כזו, הרי מדובר בהבטחה שניתנה ללא סמכות וללא תוקף משפטי. עוד נטען, כי הפרסום באתר האינטרנט של הרשות, עליו מבקש להתבסס התובע, מתייחס בפירוש למועד הצפוי בלבד לקבלת הדרכון. לטענת רשות האוכלוסין, לא הייתה כל התמהמהות מצדה, בעוד עמדה בפני עומסים כבדים וחריגים בצל ההפוגה ממגפת הקורונה.

בנוגע לטענת התובע כי פקידי רשות האוכלוסין הבטיחו לו שהדרכונים יגיעו תוך שבועיים עד שלושה, קבע הרשם כי "מה שקובע הוא הפרסום באתר של רשות האוכלוסין. אין כל מחלוקת בין הצדדים כי באתר פורסם כי הדרכון צפוי להגיע עד 3 שבועות, אך טענת הרשות היא כי מדובר במועד הצפוי בלבד, שלמעשה אינו יוצר כל התחייבות מצדה. אני חולק על פרשנות זו של הרשות. מדובר בפרסום טווח זמנים מחייב מבחינה משפטית. בפרסום רשמי זה באתר, יצרה הרשות מצג עובדתי כלפי הציבור לפיו הדרכון שיוזמן, יגיע בטווח הזמנים שבין שבוע עד 3 שבועות. מועד הגעת הדרכון שהוזמן הוא עניין קריטי לציבור הפונים לרשות האוכלוסין. לפיכך, מי שקורא את הפרסום באתר, מבין שמדובר בהבטחה של הרשות. הבטחה זו היא בעלת תוקף משפטי מחייב, ולכן קם גם האינטרס שרשות האוכלוסין תמלא את התחייבותה בנוגע להגעת הדרכון בטווח הזמנים.

זאת ועוד, לטענת הרשות, היום באתר שלה עודכן הפרסום בדבר מועדים הצפויים לשליחת מסמכי נסיעה בדואר ופרק זמן המשוער והצפוי המפורסם כעת הוא 6 שבועות. נשאלת השאלה, מה הפריע לרשות לעדכן באתר שלה את המועדים להגעת הדרכון בתקופה שבה הזמין התובע את הדרכונים? הרי זו טענה שאינה עומדת בעומס, וידעה על כך גם במרץ 2022 כשהתובע הזמין את התור. אם כך, מדוע הרשות לא עדכנה את טווחי הזמן להגעת הדרכונים באתר האינטרנט כבר אז? הרשות לא סיפקה כל הסבר לכך. לכן, נראה כי אין לרשות אלא להלין על עצמה בעניין זה", נקבע.

עוד צוין בפסק הדין כי טרם הדיון בתיק, רשות האוכלוסין ביקשה מבית המשפט לעכב את ההכרעה נוכח העובדה כי הוחלט ע"י שרת הפנים לקבוע מדיניות רוחב בנושא החזרי האגרות, והנושא נמצא בדיון וקבלת התביעה עלולה ליצור השלכות רוחב והגשת תביעות דומות. בית המשפט דחה את הבקשה בקובעו כי אין זה מתפקידו לתת קדימות או לעכב בירור תיקים לפי השלכות רוחב שהפסיקה שלו עשויה ליצור, ודן בתיק לגופו של עניין.

דרכון זמני דרכון רשות האוכלוסין וההגירה בית משפט פיצוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד