ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
"בשורה של ממש"

לראשונה בוצעה פעולה חדשה ומתקדמת לטיפול ביתר לחץ דם

לראשונה בוצע בישראל טיפול ביתר לחץ דם תוך שימוש בצנתר חדש ומתקדם. מדובר בפעולה צנתורית פשוטה יחסית והחולים משתחררים לביתם יום למחרת. יתר לחץ דם כרוני מוגדר כ"רוצח השקט" וגורם לתחלואה ותמותה נרחבים בכל העולם

לראשונה בוצעה פעולה חדשה ומתקדמת לטיפול ביתר לחץ דם
בית חולים השרון צילום: מתוך פייסבוק

ביחידת צנתורי הלב בבית חולים 'השרון' בוצעה לראשונה מכלל בתי החולים של 'כללית' פעולה שמטרתה הוא טיפול ביתר לחץ דם תוך שימוש בצנתר חדש ומתקדם. הפרוצדורה בוצעה ע"י ד"ר גבריאל גרינברג מנהל היחידה לצנתורי לב בביה"ח השרון וע"י פרופ' אלי עטר מנהל מערך הדימות בביה"ח השרון ובילינסון. 

מדובר בפעולה צנתורית המתבצעת בהרדמה מקומית ובה נכנסים עם צנתר ייעודי דרך אחד מעורקי המפשעה, מגיעים לעורקי הכליות ו"מתבייתים" עליהם, צורבים סלקטיבית את קצות העצבים העוטפים את עורקי הכליה בעזרת צנתר מיוחד עליו נמצאות 4 אלקטרודות במבנה ספירלי, בזמן הפעולה 4 האלקטרודות מפיקות תדרי רדיו הגורמים לצריבת קצות העצבים. 

מדובר בפעולה צנתורית פשוטה יחסית והחולים משתחררים לביתם יום למחרת. יתר לחץ דם כרוני מוגדר כ"רוצח השקט" וגורם לתחלואה ותמותה נרחבים בכל העולם. 

אחת הסיבות להיווצרות יתר לחץ דם היא עצבוב יתר של מערכת העצבים המרכזית את הכליות. בעזרת הפעולה מפחיתים את העצבוב לכליות ובכך משפרים את יכולת האיזון של לחץ הדם.

טיפול זה מיועד לחולים עם יתר לחץ דם עמיד, כלומר חולים המקבלים לפחות 3 תרופות לאיזון לחץ דם ועדיין אינם מגיבים לטיפול. או שיש להם תופעות לוואי לטיפול תרופתי והטיפול התרופתי אצלהם מוגבל.

 הטכנולוגיה החדשה עברה אבולוציה במהלך 13 השנים האחרונות,  בדור הקודם של הטכנולוגיה הקטטר הכיל אלקטרודה אחת והצריבה הייתה יותר ממוקדת בעורקי הכליה דבר שטרם ליעילות המוגבלת שנצפתה אז.

הדור החדש של הטכנולוגיה כאמור מכיל 4 אלקטרודות המופעלות יחדיו וגורמות לצריבה יותר נרחבת ויותר יעילה.

מחקרים שבדקו למעלה מ-11,000 מטופלים שעברו את הטיפול, מצאו את היעילות והבטיחות כמצוינים. 

הפעולות הראשונות בוצעו בביה"ח השרון לפני כ-10 שנים במטופלים בעשור השביעי והשמיני לחייהם שסבלו מיתר לחץ דם עמיד ארוך-טווח ושקיבלו בממוצע 5 תרופות לאיזון לחץ דם, הפעולות בוצעו בטכנולוגיה מיושנת (קטטר עם אלקטרודת צריבה אחת), שיטת הצריבה הייתה ממוקדת יותר. כל הפעולות עברו בשלום, אך יעילות הפרוצדורה הייתה מוגבלת. 

הטכנולוגיה הנוכחית בטוחה כמו הטכנולוגיה הישנה, היעילות שלה גבוהה יותר מאחר והצריבה נרחבת יותר.

פרופ' אלי עטר, מנהל מערך הדימות בבתי החולים בילינסון והשרון מסביר כי "השיפור הטכנולוגי בצנתר, שמאפשר טיפולים בכמה מוקדים  בו זמנית משפר את יעילות הטיפול, ומקצר את משך הטיפול פי 4 . בנוסף, גם במקרים הבודדים בו הטיפול לא משיג את מטרותיו לא אמור להיגרם נזק בלתי הפיך לעורקי הכליות במהלך הטיפול."

לדברי ד"ר גבריאל גרינברג, מנהל היחידה לצנתורי לב  בביה"ח השרון: "זוהי בשורה של ממש, טיפול זה מרחיב את האופציות הטיפוליות במטופלים הנוטלים הרבה תרופות וכל זה מבלי להשאיר גופים זרים בתוך הגוף  (לדוגמא השתלת סטנט/תומך בצנתור לב)."

יתר לחץ דם בדיקת דם צינתור בית חולים השרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד