כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מבצע דמשק? • ה'גרדיאן' מדווח: מטוסי קרב בריטים נחתו בבסיס בקפריסין

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי בהצהרה: "משטר אסאד השתמש בנשק כימי. הנשיא אובמה מאמין כי יש למצות את הדין עם מי שמשתמש כך בנשק כזה" • "הפגזת הפקחים רק מחלישה יותר את אמינות המשטר" • ה'גרדיאן' מדווח: מטוסי קרב ואספקה צבאית בדרכם לבסיסי בריטניה במזרח התיכון

לוחמים אמריקאים. צילום: ויקיפדיה
לוחמים אמריקאים. צילום: ויקיפדיה



אחרי חודשים ארוכים של היסוסים ואיתותים מכיוונו של הממשל האמריקאי על חוסר רצון להתבוסס בביצה הסורית, דומה כי גם בשינגטון הבינו - אין מנוס מהתערבות צבאית אמריקאית, בדרך להפלת משטרו של בשאר אסאד.

היום (א) בשעות הערב, התייצב מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי מול המצלמות, והצהיר בפה מלא: "היה טבח כימי בסוריה. הנשיא ברק אובמה מאמין כי יש למצות את הדין עם מי שמשתמש באופן כזה בנשק כימי. אין דבר רציני מזואין דבר שמקבל יותר תשומת לב", הדגיש.

קרי גם הסביר כי האמריקאים הגיעו למסקנה הנחרצת לאור מספרם של הקרבנות והתסימינים מהם סבלו. לדבריו, "אנו יודעים שהמשטר הסורי עשה שימוש בנשק כימי".

בהמשך תקף גם את הגישה של המשטר הסורי לפקחי האו"ם, תוך שהוא מסביר כי משטר חף מפשע לא היה טורח לטשטש כך עקבות. "האנושיות שלנו נפגעת גם מהפשע הזה, וגם מהניסיון הציני להסתיר אותו. בכל הזדמנות שהיא ניסה המשטר הסורי לפגוע בשיתוף הפעולה עם העולם. דיברתי עם שר החוץ הסורי והבהרתי לו שאם אין להם משהו להסתיר - התגובה שלהם צריכה להיות מידית. במקום זאת, במשך חמישה ימים הם סירבו לתת גישה למקום לפקחי האו"ם. הם הסתירו והרסו ראיות. זו לא התנהגות של שלטון שרוצה להוכיח שהוא לא השתמש בנשק כימי".

"כל אחד שחושב שמתקפה כזו יכולה להיות מזויפת - צריך לבדוק את המצפון שלו. מה שיש לנגד עינינו הוא אמיתי", חזר ואמר, תוך שהוא מספר על התמונה של האב המחזיק בבנו המת, המסרבת לצאת מראשו.

עם זאת, קרי סירב לפרט כיצד מתכננת ארה"ב להגיב. "הדיווחים היום על ההתקפה - בה היו נתונים פקחי האו"ם, יחד עם ההפגזות המתמשכות של אותן שכונות שבהן אירעה התקיפה הכימית, רק מחלישים עוד יותר את אמינותו של משטר אסד. בהנחייתו של הנשיא אובמה, העברתי שעות רבות בימים האחרונים בשיחות טלפון עם שרי חוץ ומנהיגים נוספים. הממשל מתייעץ באופן פעיל עם חברי קונגרס, ונמשיך לקיים את השיחות הללו בזמן הקרוב. הנשיא אובמה מקיים גם קשר הדוק עם מנהיגי בנות בריתנו החשובות, והוא יקבל החלטה מושכלת בשאלה כיצד להגיב על השימוש חסר ההבחנה הזה בנשק כימי".

במקביל, דיווח ה'גרדיאן' הבריטי כי מטוסי קרב ואספקה צבאית החלו לזרום לבסיס הבריטי בקפריסין, הממוקם 150 ק"מ בלבד מחופי סוריה.
דמשק סוריה ג'ון קרי כימי אמריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד