י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

נכה צה"ל? דע את זכויותיך • טור משפטי

מה משמעותם של אחוזי הנכות וכיצד הם נקבעים? • האם ניתן לערער על החלטה שאינה משקפת את הפגיעה האמתית ממנה אתם סובלים? • ואלו נכויות 'שוות' קצבה צבאית?

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90

בעקבות בקשות מקוראים רבים, אכתוב השבוע על נכות של חיילים ממשרד הביטחון/קצין התגמולים.

למרבה הצער, חרף העובדה שהצבא שומר על מדינתנו ועל התושבים בה, הוא גם מייצר בכל יום מספר רב של נכים בדרגות נכות שונות.

ישנם שני סוגים שונים של תביעות כנגד משרד הביטחון. האחד, תביעה להכרה בחבלה שאירעה במסגרת השירות הצבאי והסוג השני היא תביעה להכרה במחלה שאירעה במסגרת השירות הצבאי.

כמו כן, ישנם שני תנאים מצטברים אשר על פיהם ניתן לקבל הכרה ממשרד הביטחון כנכה צה"ל. תנאי ראשון הוא כי הפגיעה אירעה תוך כדי השירות, והתנאי השני הוא כי הפגיעה אירעה עקב השירות (ניתן לקבל במקרים מסוימים זכאות גם לגבי חייל שנפצע בחופשה).

למרבה הצער ומפאת העובדה כי מדובר בכספי ציבור, קצין התגמולים לא ימהר להכיר בנפגע כנכה צה"ל ובדרך כלל תביעות אלו נדחות, בגלל הסיבה כי אצל הנפגע לא התקיים התנאי השני – פגיעה שאירעה עקב השירות.

חייל אשר קיבל הכרה כנכה צה"ל ונקבעה לו נכות צמיתה בשיעור של בין 0 ל-9% נכות, לא יהיה זכאי כלל לכל תשלום. חייל אשר קיבל הכרה כנכה צה"ל ונקבעה לו נכות צמיתה בשיעור של בין 10% ל- 19% נכות, יהיה זכאי למענק חד פעמי אשר יכול להגיע גם לסכומים של מאות אלפי שקלים. חייל אשר קיבל הכרה כנכה צה"ל ונקבעה לו נכות צמיתה בשיעור של 20% נכות ומעלה, יהיה זכאי לקצבה חודשית אשר סכומה המצטבר יכול להגיע גם לסך של מיליוני שקלים.

כאשר מוגשת תביעה שכזו, משרד הביטחון ימהר להוציא את התיק הרפואי של החייל מיום לידתו ולחפש שם ממצאים רפואיים, אשר יצביעו על ליקוי בעברו של החייל ויעזרו לקבוע אם הנזק נגרם עקב השירות הצבאי או שהנזק של החייל אינו קשור כלל לשירותו הצבאי (למרות שלעיתים ניתן לקבל הכרה גם בעקבות החמרה במחלה).

חשוב מאוד שלא לוותר על ההכרה כנכה צה"ל וגם להתעקש על האחוזים שנקבעים כנכות רפואית, שכן בדרך כלל מדובר על סכומי עתק אשר נגזרים באופן ישיר מהנכות הרפואית.

הסכומים וההטבות שנכה צה"ל יכול לקבל הינם סכומים ניכרים ביותר ויכולים במקרים מסוימים לדאוג למחסורו של נפגע למשך כל ימי חייו.

במידה וקצין התגמולים לא הכיר באירוע כפגיעה שמזכה בהכרה על ידי משרד הביטחון, ניתן להגיש ערעור לבית משפט השלום, בשבתו כוועדת ערעורים לפי חוק הנכים תגמולים ושיקום.

במידה וקיבלתם הכרה ממשרד הביטחון, אך הנכות אינה משקפת את מצבכם הרפואי, ניתן להגיש ערר לוועדה עליונה ולנסות לשנות את רוע הגזרה. מומלץ ביותר לבצע הליכים אלו עם חוות דעת של רופאים פרטיים וכן עם עורכי דין אשר מומחים בתחום.

*כתבה זו אינה תחליף לייעוץ משפטי ומהווה המלצה בלבד.
עו"ד ינון הדאיה הינו בעל משרד עו"ד עצמאי בדימונה, המתמחה בתחום האזרחי על כל רבדיו.
טלפון: 08-6732277
נכות משרד הבטחון פיצוי שירות כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד