י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

לקראת שנה"ל החדשה: יוקר המחיה מגיע גם לספרי הלימוד לתלמידים

מחירי הנייר שקפצו בכ-100% אחוזים בעקבות הקורונה והמלחמה באוקראינה משפיעים ישירות על מחירי ספרי הלימוד • שושי יפה, מנכ"לית 'גיל גרופ' המובילה בהדפסת ספרי לימוד למגזר החרדי: "הצלחנו לצמצם את ההתייקרות בגלל שעשינו ייבוא מוקדם של כמות נייר ענקית"

לקראת שנה"ל החדשה: יוקר המחיה מגיע גם לספרי הלימוד לתלמידים
מפעל נייר צילום: יח"צ

שכר לימוד: בימים אלו מתחילים ההורים את ההכנות לתחילת שנת הלימודים תשפ"ג, הכוללות כמובן רכישת ספרי לימוד שהיא הוצאה לא מבוטלת, בייחוד למי שיש כמה ילדים. מסתבר, שגם התחום הזה חווה התייקרות משמעותית בגלל הזינוק מחירי הנייר בכל העולם. הסיבות רבות ומגוונות: מגפת הקורונה, הפגיעה בשרשרת האספקה, הפקק בנמלי ישראל ואפילו המלחמה באוקראינה, כל אלו הביאו למחסור עולמי בנייר והתייקרות עד כדי הכפלת המחיר.

אחד מעובדי בתי הדפוס בישראל סיפר על הקשיים: "היינו מקבלים נייר בעיקר מאירופה ועכשיו קשה מאוד לקבל חומר גלם. אנחנו מנסים לקנות בכל מקום שמוכן למכור, למשל במזרח, אבל ההובלה יקרה. וגם הרבה מהייצור בחו"ל נשאר עבור השוק המקומי. לשם המחשה", הוא הדגים: "גיליון נייר לבן נטול עץ 80 גרם, שעליו מדפיסים 32 עמודי ספר קריאה רגיל, עלה עד לפני שנתיים 14 אגורות, היום הוא עולה 25 אגורות — עלייה של 78.5%. זה אומר עלות ייצור של עוד 1.5 שקלים בממוצע לעותק עבור המו"ל".

עבור הציבור החרדי הנחשב צרכן גדול של הדפוס ומוצריו התייקרות הנייר משפיעה ישירות על הכיס, בוודאי כשמדברים על רכישת כמויות ספרי לימוד לשנה החדשה. "מדובר על זינוק של כ-100% במחיר הנייר  שמהווה כ-50% מעלות הספר", אומרת שושי יפה, מנכ"לית 'גיל גרופ' המובילה את הדפסת ספרי הלימוד למגזר החרדי, "כבר בראשית הדרך זיהינו את המגמה וערכנו הזמנה ענקית של ייבוא נייר ובכך יכולנו לצמצם את ההתייקרות", היא אומרת.

לדברי יפה, הציבור החרדי צורך מאות אלפי ספרי לימוד בשנה. "בניגוד למגזרים אחרים, הציבור החרדי אמון על למידה פרונטלית ולא יוותר על ספרי לימוד. זו הוצאה נוספת של עשרות עד מאות שקלים בשנה. מחברי הספרי ערים ליוקר המחייה ולא מעלים את מחירי הספרים יותר מ-30% אחוזים".

האם מחירי הנייר צפויים לרדת בקרוב? "לא נראה", אומרת יפה, "אוקראינה היא אחת מספקי הנייר הגדולים בעולם והמלחמה שממשיכה להתחולל שם משפיעה ישירות על ההיצע. בנוסף, בתקופת הקורונה אנשים הקפיאו את ההזמנות שלהם, וכעת כולם פתאום רוצים להזמין. נוצר ביקוש עצום והיצרנים הקפיצו את המחירים. כך גם מחירי המכולות והשינוע, הפקק בנמלים, החוסר במכולות, הכסף שצריך לשלם כדי לשחרר סחורה, הכל מתנקז להמשך ההתייקרות.

בחטיבת "גיל פרינט" מבית 'גיל גרופ' עסוקים בימים אלו בהדפסת ספרי הלימוד הייחודיים למגזר החרדי כמו מתמטיקה, אנגלית, חשבון, דקדוק ועוד. "ספרי הלימוד מתעדכנים בכל שנה ואנחנו עם היד על הדופק להביא את ספר החדש ביותר ", אומר נתי שטרן, מנהל חטיבת גיל פרינט, "כל  ספר דורש את הנייר המתאים לו. אנחנו מלווים את תהליך ההדפסה מתחילה ועד סוף. למשל, שהספר ייפתח עד הסוף ולא ייסגר במהלך הלימוד, ודואגים לכל הלוגיסטיקה עד לקבלת המוצר המושלם".

יוקר המחיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד