כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הגר"ש עמאר במכתב אל הגר"ע יוסף: "סליחה על כל הצער שנגרם למרן"

פרסום ראשון • מדוע לא התנצל הגר"ש עמאר בפגישתו בבית החולים עם הגר"ע יוסף? • מה הוביל לקיום הפגישה הדרמטית? • מתי שיגר הרב הראשי לשעבר מכתב אל נשיא מועצת החכמים ומה כתב בו? • ולמה שמרו עליו שני הצדדים בסוד? • שרי רוט חושפת את המכתב ומה קדם לפגישה

צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן



חשיפת אתר 'בחדרי חרדים' על ה'ביקור חולים' שערך הגר"ש עמאר אצל הגר"ע יוסף בבית החולים 'הדסה עין כרם', התקבלה בתדהמה בציבור של ש"ס - שביקש להבין: איך יתכן שבפגישה ראשונה ביניהם לא ביקש הגר"ש עמאר את סליחת נשיא מועצת החכמים?

תחילה רקע למה שקדם לפגישה:

בשבועות האחרונים - מאז הבחירות לרבנות הראשית - מתקיימות שיחות חשאיות בין גורמים בבית הגר"ע יוסף לבין הגר"ש עמאר ומקורביו, בדבר הדרך הנכונה לערוך סולחה ושלום בין שני האישים, שבעבר אהבו זה את זה בכל ליבם ונפשם - וכעת שורר ביניהם נתק.

המצב הנוכחי כואב לכל הצדדים. אלא שיש פוליטיקאים המנסים לעשות הכול כדי למנוע את השלום המיוחל.

כששמע הגר"ש עמאר על אשפוזו של הגר"ע, לא היה קץ לכאבו, ובשל הקשר הנפשי העמוק אותו הוא חש כלפי נורו ורבו, הוא חש חובה להגיע ולבקרו. מאז נודע דבר מחלתו וסבלו של הרב עובדיה, ערך הגר"ש עמר, שוב ושוב, 'תפילת רבים' ואמירת סליחות, ובכל עצרת תשובה בה נטל חלק קיים תפילה לשלומו של הגר"ע.

הפתעה ב'הדסה': הגר"ש עמאר ביקר אצל הגר"ע יוסף - אך לא התנצל

"כל חפצי הוא להתפלל עשר דקות ליד חדרו של הרב", אמר הגר"ש עמאר לנהגו - שהופתע מהחלטת הרב. הרב הראשי לשעבר נסע אל בית החולים, בידיעה כי ייתכן ולא יורשה להיכנס אל חדרו של הרב עובדיה.

כשנכנס לחדר, היו שם בנו הצעיר של הגר"ע, הגאון רבי משה יוסף, ונאמנו הרב צבי חקק. הרב משה יוסף, שזיהה את הגר"ש עמאר עומד בקצה המסדרון, פנה אליו והציע לו להיכנס פנימה. הוא רק ביקש קודם לכן דקות ספורות, כדי להכין את אביו לקראת הביקור הצפוי.

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, יצא רק דקות אחדות קודם לכן מחדרו של נשיא מועמת החמים, והספיק לראות את הגר"ש עמאר באחד ממסדרונות בית החולים.

"מדוע עשית לי זאת לעת זקנה?"

הפגישה עצמה - כפי שכבר דווח בפרסום ראשון - הייתה טעונה. באופן טבעי, ומאחר ומדובר בפגישה ראשונה מאז הבחירות לרבנות, ניצל הגר"ע את ההזדמנות כדי להביע את אשר על ליבו ואת תחושתו על כך שפגעו בבנו - הגר"י יוסף.

"מדוע עשית לי זאת לעת זקנה?" שאל הגר"ע בכאב.

הגר"ש עמאר השיב כי אינו רוצה לצער אותו במיטת חוליו, ולכן הוא מבקש להסביר את הנסיבות שהובילו אותו לתמוך במועמד המתחרה הרב ציון בוארון, לאחר שהגר"ע יתחזק בעזרת ה' וישוב אל ביתו.

עד כה שומרים מקורבי הגר"ש עמאר, כמו גם הוא עצמו, בסוד את הנסיבות למהלכיו, תוך שהם טוענים בעקשנות, כי כאשר ייחשפו "יעוררו רעידת אדמה".

"עד כה לא חשף הרב עמאר את מניעיו ברבים בשל שמירה על כבודו של הרב עובדיה ומניעת מחלוקת", מסבירים מקורביו, ומוסיפים כי לאחר שישוב הגר"ע אל ביתו ולאחר שיבריא - מתכנן הרב עמאר לשתפו בסוד הדברים.

"מדוע אתם מצירים לבני יצחק?" – שב הגר"ע ושאל.

הגר"ש עמר הסביר כי מעולם לא פגע ולא דיבר סרה בשום אחד מבניו, לא במחשבה ולא בדיבור, והיפך הגמור הוא הנכון - הוא זה שהציע כבר לפני שבע שנים את הגאון רבי יצחק לכהן כרבה של ירושלים, ואף פעל לקדם את מועמדותו - גם כאשר אנשים מבית ומחוץ רדפו את הגר"י יוסף. משנבחר הגר"י יוסף לכהן כרב הראשי הספרדי - אמר הרב עמאר - הוא שמח שמחה גדולה בשמחתו, התקשר לאחל מזל טוב כדי לברכו ואף שלח איגרת ברכה כתובה.

"נאמר לי שיש רוגז כנגדי"

אלא שפרט אחד עדיין לא ברור בפרשה: מדוע לא התנצל הגר"ש עמאר?

אם אכן לא התנצל - יאמרו מי שאינם רוצים בשלום אמת - "זה לא נקרא שהוא באמת רוצה שלום", כלשונם.

זו הסיבה לחשיפה הבלעדית כאן:

מתברר שעוד לפני אשפוזו של הגר"ע יוסף, ביום ראשון י"ב באלול, שיגר הגר"ש עמאר מכתב, אותו כתב - כהגדרת אחד ממקורביו - "בדם ליבו" אל הגר"ע יוסף. במכתב הובעה בקשת סליחה אמיתית ומפורשת
.
וזהו לשון המכתב:

בס"ד באחד בשבת שנים עשר יום באלול תשע"ג

לקדוש ה' מכובד גדול דורנו והדרו

מרן הראש"ל רבינו עובדיה יוסף שליט"א

נשיא חכמי ישראל

כי אורך ימים ושנות חיים ושלום יוסיפו לו בבריאות איתנה ונהורא מעליא ורוב נחת
לבבי מלא יגון וצער על הסבל של מרן שליט"א וכל צערו בימים אלה, ועדי בשמים שאיני חדל מלהתפלל לרפואתו ולשלומו למען יאריך ימים ושנים בבריאות ושמחת עולם על ראשו, ואע"פ שאיני ראוי ולא כדאי, כבר נאמר "לב נשבר ונדכה אלוקים לא תבזה".

למען הסר ספק, הנני הקטן ונבזה מודיע בהכנעה, שכל מה שעשיתי עשיתי רק לכבוד ה' (גם כשהסכמתי לבטל דעתי כעפר לפני הדר"ג שליט"א, תליתי הסכמתי בתנאי שלא תוקן עד הזמן האחרון).

ועתה שנאמר לי שיש רוגז כנגדי, יזכור רחמים ברוגזו, ויבט לכל השנים שהלכתי לפניו בהכנעה והבתטלות מוחלטת שאין להם דוגמא, וכל מה שהתבטלתי הוא רק מפני הדר גאונו שהוא יחיד בדור ובדורות.

מיד שנבחר בנו שליט"א לראש"ל והרה"ר, התקשרתי אליו לברכו, ושיגרתי ברכתי אליו, ואני שמח בשמחת מרן שליט"א שיש המשך לתורתו והוראתו ע"י בנו שליט"א שישב על כסאו.

אני מדלג על דברים רבים מאד כדי שלא להכביד על מרן שליט"א, ואם אדרש אבאר שיחתי לפניו.

ואם אמנם שגיתי אתי תלין משוגתי, אבל לא ישים עלי אדוני המלך העון, ואת אהבתו וחמלתו אבקש כל הימים. וסליחה על כל הצער שנגרם למרן שליט"א.

קטון תלמידיו,
ש.מ. עמאר

המכתב האישי נשמר בסוד

מאז שגורו של המכתב, שהועבר באופן אישי אל הגר"ע יוסף על-ידי אחד מבני המשפחה, שאף ראה במו-עיניו כיצד נשיא מועצת החכמים קורא את תוכנו, שמרו עליו שני הצדדים בסוד, כדי שלא לטרפד בסיכויי השלום.

בהמשך לשיגור המכתב אף נערכו שיחות בין הצדדים. בבית הגר"ע סברו כי הנוסח צריך להיות חד משמעי יותר, מתנצל יותר, ושתופיע בו המילה "טעיתי" במפורש.

לדברי מקורבי הגר"ש עמאר, הביקור אתמול בבית החולים 'הדסה עין כרם', לא נועד לבקשת סליחה, שכאמור כבר הובעה במכתב. היא נועדה לביקור חולים בלבד. הרב עמאר אף לא תכנן לפתוח מחדש את פצעי העבר, שכן לדעתו לא זה הזמן, העיתוי והמקום. אלא שהגר"ע הוא ששטח את כאבו - והרב עמאר האזין לו בקשב רב ואף הבין לליבו.

האם בימים אלו, ימי הרחמים והסליחות, תגיע הסולחה בין שני הרבנים לקו הגמר והשלום יחזור לשרור ביניהם כפי שהיה בימים עברו? – נמתין ונראה.



הגר''ע יוסף הגר''ש עמאר בחירות רבנות מכתב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד