ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

ארה"ב ובריטניה: ערוכים למתקפה צבאית בסוריה

שר ההגנה הייגל: "מוכנים לקרב, מחכים להוראה מאובמה" • בריטניה מבהירה: עושים הכנות למתקפה, לא נחכה לאו"ם • הסורים מבטיחים: נתגונן בכל האמצעים

לוחמי המארינס. צילום: ויקיפדיה
לוחמי המארינס. צילום: ויקיפדיה

הודאה פומבית ראשונה של מדינה מערבית בנוגע לתכנית תקיפה בסוריה: מלשכתו של ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון, מסרו הבוקר (ג) "זה רק הגיוני שהכוחות המזוינים שלנו עושים הכנות אפשריות למתקפה". דובר הלשכה הבהיר כי בלונדון לא בהכרח מתכוונים לשבת ולהמתין לדו"ח האו"ם בנושא השימוש בנשק כימי על ידי משטר אסאד, והם עשויים להגיב באופן צבאי ברגע שתתקבל ההחלטה על כך.

קמרון נאלץ לקטוע חופשת קיץ ולשוב היום ללונדון, יחד עם סגן ראש הממשלה, ניק קלג, שביטל ביקור מתוכנן באפנגיסטן. מחר תתכנס ישיבת חירום של המועצה לביטחון לאומי, בנוכחות מפקדי הצבא וראשי הביון, ובה יוחלט על דרכי הפעולה של בריטניה.

גם בארה"ב נערכים לתקיפה: שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, אמר בצהריים ל-BBC הבריטי כי הצבא האמריקני "מוכן לפעולה מיידית בסוריה, ברגע שהנשיא ברק אובמה יורה לתקוף". הייגל הוסיף וחזר על ההאשמות נגד המשטר הסורי: "אני חושב שדי ברור שנעשה שימוש בנשק כימי נגד אנשים בסוריה. אני חושב שהמודיעין יקבע בקרוב שאלה לא היו המורדים שהשתמשו בו, וסביר להניח שיהיה מודיעין טוב שאפשר יהיה להציג בנוגע לכך שממשלת סוריה הייתה אחראית לכך".

במקביל, ביקש הממשל מיוון רשות להשתמש בשני בסיסים במדינה עבור מטוסי קרב וספינות מלחמה. לפי פרסומים שונים, למרות המתיחות שבין ארדואן למערב - עשויה גם טורקיה לשמש כבסיס צבאי עבור מטוסי הקרב האמריקנים.

עוד בנושא:
פעולה צבאית? אובמה הורה לפרסם דו"ח שיצדיק תקיפה
מבצע דמשק? • ה'גרדיאן' מדווח: מטוסי קרב בריטים נחתו בבסיס בקפריסין

האמריקנים נמנעים ככל הנראה מלהשתמש בבסיסים ישראלים, כדי שלא לפגוע בשיתוף הפעולה שהם מקווים ליצור עם טורקיה, ידן ומדינות ערב נוספות. שיתוף פעולה שעשוי להיפגע אם ישראל תיכלל בו באופן רשמי, כפי שאירע במלחמת המפרץ הראשונה.

מאוחר יותר קיבלו האמריקנים גםאור ירוק מהליגה הערבית, בעיקר בשל לחץ שהפעילו קטאר וסעודיה. הליגה פרסמה כי היא רואה באסד את האחראי לשימוש בנשק כימי נגד אזרחים.

בגזרה הסורית עדיין רגועים. ווליד אל-מועלם, שר החוץ הסורי, דיבר הבוקר למצלמות התקשורת: "אני בכלל לא בטוח שתהיה בסופו של דבר תקיפה, אבל אם תהיה תקיפה אז יש לנו שתי אופציות - או שניכנע או שנגן על עצמנו באמצעים שיש בידינו. זו הברירה שיש בידינו. אינני רוצה לציין דבר מעבר לכך", אמר.

אל מועלם פתח בדבריו בדחיית ההאשמות שהשמיע מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי אמש, וטען כי לא היה כל עיכוב בעבודת הפקחים, וכי סוריה לא יכלה לטשטש כל עקבות לשימוש בנשק כימי "כיוון שהם היו בשטח שבשליטת המורדים".

"אם הם רוצים לתקוף את סוריה - אני חושב שהשימוש בתירוץ של נשק כימי הוא לא מהימן. אם הם רוצים להשיג מטרות אחרות באמצעות התוקפנות הזו - אני רוצה לתהות: מהן המטרות האלה?" תהה אל מועלם, ומצא מיד את התשובה: "אני יודע שכל דבר שזז באזור הזה צריך לשרת את האינטרסים של ישראל".
סוריה אסד בריטניה תגובה צבא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד