כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

'מבצע דמשק': מתי ישוגרו טילי הטומהוק?

לפי הצפי תפתח התקיפה עם עזיבת פקחי האו"ם את אדמת סוריה • האם הנשיא הסורי בשאר אסד יחוסל? • ובישראל: עלייה בביקושים למסכות אב"כ • בצפון נפתחו המקלטים

טיל טומהוק. צילום: ויקיפדיה
טיל טומהוק. צילום: ויקיפדיה



המתקפה האמריקנית על סוריה הולכת ומתקרבת, ותיפתח כפי הנראה עם השלמת גיבוש הקואליציה הבינלאומית.

הכלים לשם כך יהיו ארבע משחתות אמריקניות וצוללת בריטית, שכבר נמצאים במזרח הים התיכון ומוכנים לפקודה.

לפי רשת אן-בי-סי, המבצע הצבאי ייצא לדרך "לכל המוקדם ביום חמישי". בדיווח, הנסמך על פקידים בוושינגטון, נכתב כי המתקפה תימשך שלושה ימים, ויכלול תקיפות אוויריות מוגבלות בהיקפן, שמטרתן לשלוח מסר הרתעתי לבשאר אסד, ולא בהכרח להנחית מכה אנושה על צבאו.

מתקפה אמריקנית על סוריה לא תיפתח ככל הנראה לפני יום ראשון הקרוב שכן כפי הנראה נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לא יורה על התקפה אמריקנית כל עוד פקחי האו"ם שוהים במדינה.

עוד בנושא:
ארה"ב ובריטניה: ערוכים למתקפה צבאית בסוריה
פעולה צבאית? אובמה הורה לפרסם דו"ח שיצדיק תקיפה
מבצע דמשק? • ה'גרדיאן' מדווח: מטוסי קרב בריטים נחתו בבסיס בקפריסין

על פי ה"וושינגטון פוסט" התקיפה עשויה להיארך כיומיים, או אפילו יום אחד בלבד, ותוגבל להפצצות של מתקני צבא. ארה"ב מעוניינת במתקפה קצרה וממוקדת, שתרתיע את אסד משימוש נוסף בנשק כימי.

המתקפה תכלול כפי הנראה שיגור של טילי שיוט (כנראה טילי טומהוק) לעבר כמה מטרות בסוריה.

יותקפו סוללות טילים נגד-מטוסים, מפקדות צבא, ומרכזי השלטון. יעדים נוספים עשויים להיות מאגרי נשק כימי של המשטר, אך זאת רק לאחר שיובטח שאין בתקיפה כל סכנה, וכי לא תגרום לפיזורו של הנשק.

ייתכן וגם יופצצו ארמונות המשמשים את אסד. אך אין כוונה לחסל את הנשיא הסורי.

חלוקת ערכות מגן היום בירושלים. צילום: חדשות 24צילום: חלוקת ערכות מגן היום בירושלים. צילום: חדשות 24
חלוקת ערכות מגן היום בירושלים. צילום: חדשות 24


היערכות גם בישראל

ישראל בינתיים גם נערכת: 'מדינת ישראל ערוכה לכל תרחיש. אנחנו איננו חלק ממלחמת האזרחים בסוריה, אבל אם נזהה ניסיון כלשהו לפגוע בנו - אנחנו נגיב, ונגיב בעוצמה", כך אמר היום (ג) ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם סיום התייעצות בטחונית שקיים בלשכתו בתל אביב.

בדיון השתתפו גם שר הביטחון בוגי יעלון, הרמטכ"ל בני גנץ ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

קולות המלחמה הביאו לזינוק בביקוש למסכות אב"כ ופיקוד העורף נערך לספק את הביקושים הגדולים.

חלק מהיישובים בצפון, המודאגים מקולות המלחמה, פתחו את המקלטים, פרסמו נוהל חרום ובו רשימת נקודות החלוקה לערכות מגן, והכניסו את עובדי המועצות לכוננות חרום.

צילום: חדשות 24צילום: צילום: חדשות 24
צילום: חדשות 24


הרמטכ"ל: צה",ל מוכן

במצודת יואב נערך היום טקס ההתייחדות השנתי לחללי חטיבת גבעתי. "המזרח התיכון עובר בשנים האחרונות טלטלה היסטורית ששואבת אליו ארגוני טרור חמושים ומסוכנים שמציבים בפנינו אתגרים רבים", אמר בטקס שר הביטחון יעלון. "אך דומה כי אין ביטוי נורא יותר להקצנה המסוכנת העוטפת אותנו מדרום ומצפון מאשר תמונות האימה ששודרו בשבוע שעבר מסוריה, שם אזרחים תמימים נטבחים באין מפריע בידי משטרו המפלצתי של בשאר אל אסד", הוסיף.

בהתייחסו לשימוש בנשק הכימי בסוריה ציין כי "בטוחני כי כל בן אנוש הזדעזע למראות ילדים מוטלים מתים בכאב מייסר לאחר שכוחותיו של אסד השתמשו, ולא בפעם הראשונה, בנשק כימי כדי להרוג. נדמה כי העולם הנאור הבין היום מול אילו כוחות הוא ניצב. מדובר בציר רשע שמתחיל בטהרן, עובר דרך דמשק ומתבסס בביירות, שמהותו ביצוע פשעים נגד האנושות".

בהמשך התייחס שר הביטחון לאיומים הניצבים בפני מדינת ישראל. "אנו ערים להתרחשויות המתפתחות לנגד עינינו במזרח התיכון בימים אלו, ושומעים את קולות האיום המופנים לכיוונה של מדינת ישראל, אף שאיננו מעורבים בסכסוך הדמים בסוריה ובסכסוכים אחרים במזרח התיכון", הדגיש יעלון. "אל מול איומים אלה אנו פועלים באחריות ובשיקול דעת אך גם אומרים בקול ברור ונחוש – מי שיעז לבחון אותנו יתקל בעוצמתו של צה"ל", סיכם.

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, התייחס בנאומו לעוצמתו של צה"ל ולמחויבותו לביטחון אזרחי מדינת ישראל. "היום, עוד יותר מתמיד, ניצבת חומתנו מבוצרת וחסינה כחומת ברזל. לאומות העולם אחריות מוסרית וערכית מתבקשת אל מול הפשעים המחרידים המבוצעים נגד שכנינו החפים מפשע, ממש בעבר השני של הגבול", הדגיש רא"ל גנץ. "לא נבקש ולא נעודד רוחות מלחמה בקרבנו או בקרבתנו, אך החובה הבלתי מתפשרת להגנה על מדינת ישראל, מול מעגל האיומים הקרוב אלינו, תמומש על ידי צה"ל כל אימת שנדרש", קבע הרמטכ"ל. "המבקשים לפגוע בנו יפגשו בנו חדים ותקיפים מאי פעם. על אויבנו לדעת כי אנו נחושים ומוכנים להגן על אזרחנו בכל פעולה לה נדרש, מול כל איום ובכל תרחיש שיעמוד לפתחנו", הוסיף.
סוריה ראש הממשלה תקיפה אמריקה בכיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד