י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ועדת פשרות חדשה

השמות והסירוב: מגעים לפשרה שתמנע את הפיצול ביהדות התורה

הדיבורים בתקופה האחרונה סביב פיצול אפשרי ביהדות התורה, מתקרבים לנקודת הכרעה | עם תום חופשת בין הזמנים, ימים ספורים טרם הגשת הרשימות, ישובו הצדדים לשולחן המשא ומתן במטרה לבדוק את הצעת הפשרה שעלתה בין נכד הגרי"ג אדלשטיין למזכיר המועצת | כל הפרטים

השמות והסירוב: מגעים לפשרה שתמנע את הפיצול ביהדות התורה
גפני אייכלר ואשר צילום: אוליבר פיטוסי פלאש 90

פחות מ-30 יום להגשת הרשימות, וביהדות התורה מתחילים באופן מעשי בשיחות, במטרה למנוע פיצול בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל'. על השולחן מונחת פשרה שתאפשר ריצה משותפת, עליה דווח לראשונה כאן ב'בחדרי חרדים'. אמנם השיחות הוקפאו בימים האחרונים אך יחזרו מייד עם סיום חופשת בין הזמנים.

בעוד הדרג הפוליטי מעביר מסרים כי הפיצול קרב מתמיד, בבית ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין מקדמים פשרה שתאפשר את הריצה המשותפת בין מפלגות 'דגל' ו'אגודה'. הבעיה העיקרית שהוצגה על ידם היא 'פערים אידאולוגיים' בהחלטות שהתקבלו על ידי המועצת החסידית, תוך שהם מזכירים את חילוקי הדעות בסוגיית חוק הגיוס וכעת בעניין תוכנית הלימודים של בעלזא שהציתה את המחלוקת.

חשיפת הפשרה המסתמנת ב'בחדרי חרדים'

הפשרה שהוצגה לאגודת ישראל באמצעות נכדו של רה"י מוטי פלאי למזכיר המועצת יעקב ולצר היא הקמת ועדת רבנים משותפת שתעסוק בתיאומים בין מועצות גדולי התורה החסידית והליטאית בנושאים השנויים במחלוקת. כך בין היתר תדון הוועדה גם בנושא תוכנית הלימודים של בעלזא, שבדגל התורה מציגים זאת כטריגר למחלוקת ואילו בבעלזא טוענים כי החינוך העצמאי סירב לשלב את מוסדותיהם ברשת, כאמור נושא זה יבוא גם כן להכרעת הוועדה.

במסגרת השיחות שהתנהלו באחרונה החלו לעלות שמות של חברים בוועדה, מצד דגל התורה העלו את שמותיהם של הגר"י אפרתי שמשמש כאחד מרבני המפלגה וחבר בוועדת הרבנים בעיר ירושלים, וכן את שמו של ראש ישיבת ׳אור ישראל׳ הרב יגאל רוזן שהיה מעורב בנושא גיבוש חוק הגיוס, אך ל׳בחדרי חרדים׳ נודע כי הגר"י רוזן סירב להצעה לקחת חלק בפעילות הוועדה.

עצם קיום הדיונים על הקמת הוועדה המשותפת מעידה כי פניה של 'דגל התורה' לסיכומים מול אחותה החסידית 'אגודת ישראל' אך הדרך לסיכומים עדיין ארוכה. בינתיים חברי הכנסת ב׳דגל התורה׳ משוכנעים כי אפשרות הפיצול עדיין מונחת על השולחן. אך האפשרות שאגודת ישראל תמצא עצמה מחוץ למערכת הפוליטית תקשה על הפיצול למרות שקרוב לוודאי היה יוצא לדרך לו אגודת ישראל הייתה עוברת בוודאות את אחוז החסימה.

פשרה דגל התורה אגודת ישראל מוטי פלאי בחירות לכנסת ה-25 יעקב ולצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 56 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד