י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ראשי ישיבות חב"ד מזהירים: אסור להתגייס

"בני ישיבות אין לגייסם ולא יצאו בצבא" • ראשי הישיבות הגדולות של חב"ד תוקפים במכתב מיוחד מפגש של צה"ל בו נסקרו מסלולי הגיוס - אליו הגיעו כ-15 בחורים בלבד

צילום אילוסטרציה: מנחם הלוי
צילום אילוסטרציה: מנחם הלוי

ראשי הישיבות הגדולות של חב"ד פירסמו קריאה לחסידי חב"ד, להיזהר שלא לשלוח את ילדיהם לצבא, אלא להמשיך ללמוד בישיבה. הסיבה לכתיבת המכתב בעיתוי זה דווקא היא אירוע שנערך השבוע בכפר חב"ד, אשר אליו הוזמנו בחורים ואברכים למפגש עם נציגי צה"ל, האחראים על הנחל החרדי. המפגש נחל כישלון והגיעו אליו כ-15 בחורים בלבד.

מאחורי המפגש עומד הסכם שחתם אחד מעסקני חב"ד עם צה"ל לפני כשנתיים. לפי המסורת הנהוגה בחסידות, מידי שנה יוצאים מסיימי שיעור ד' בישיבות לשנה של לימודים בבית המדרש של האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל בברוקלין. על פי הסיכום, לבחורים יינתן היתר יציאה של שנתיים מישראל, לאחר מכן הם מתחייבים לשוב לארץ, אך ימשיכו לקבל דיחוי עד לאחר החתונה.

המפגש המדובר מתקיים בעקבות סיום השנתיים הראשונות. לדברי גורמים המעורבים, צה"ל רצה לראות כי אכן הבחורים שבו לישראל ולעדכן אותם על מסלולי הגיוס הצפוים לחרדים, למרות שעדיין לא חלה עליהם חובת גיוס. "לא הייתה כל כוונה לגייסם כעת", אומרים יוזמי המפגש. "אדרבה, בזכות ההסכם הזה בני ישיבות חב"ד הם היחידים מכל הציבור החרדי שיכולים להיות רגועים".

למרות זאת, מתברר כי המפגש התקיים מבלי לשאול תחילה את דעתם של ראשי הישיבות, ואלה דאגו לפרסם מכתב הבהרה.

וכך כתבו:

"הננו באים בזאת, כיהודה ועוד לקרא, בקשר עם המאורעות והשקו"ט שהתחדשו לאחרונה אודות מעמדם, תפקידם ואופן התנהלותם של בני הישיבות בכלל וישיבות תומכי תמימים הקדושות בפרט, לפרסם את דעתו הקדושה והברורה של כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו וזה לשונו הקדוש: 'במענה למכתבו, השואל האם מחויב בן ישיבה באה"ק להתגייס שם לצבא – לפלא הספק בעיניו ועד שצריך לשאול במכתב, והרי ידוע וגם מפורסם פס"ד הברור של רבני ישראל'".

על המכתב חתומים הרבנים הגאונים: רבי יצחק גולדברג, ראש ישיבת תומכי תמימים מגדל העמק, רבי יעקב כץ ראש ישיבת תומכי תמימים המרכזית בכפר חב"ד, רבי משה הבלין ראש ישיבת תומכי תמימים קרית גת, רבי בנימין זאב סגל ראש ישיבת תורת אמת בירושלים, רבי שמעון ויצהנדלר ראש ישיבת תומכי תמימים בראשון לציון, רבי יוסף יצחק ווילשאנסקי ראש ישיבת חסידי חב"ד בצפת, הרב מנחם מענדל נחשון ראש ישיבת חסידי חב"ד בנצרת עילית והרב שלום דובער הכהן הנדל ראשישיבת תומכי תמימים באור יהודה.

עוד כותבים הרבנים: "וכמובן – מבוסס הוא בתורתנו תורת חיים, אשר בני ישיבות אין לגייסם ולא יצאו בצבא, ולימודם תורתנו הקדושה בהתמדה ושקידה מגין ומציל על ארצנו הקדושה ת"ו עם הדרים עליה.

"אנו פונים בזאת להורים, לעסקנים ולכל מי שידו בזאת: הצילו את אופי ישיבות תומכי תמימים שימשיכו, ובהוספה, להיות כפי דעתם הקדושה של מייסדיהם הוד כ"ק רבותינו נשיאנו הקדושים".



תומכי תמימים חבד גיוס ישיבות מכתב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד