י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
המומחה מסביר

ההורמונים האחראים לעליה במשקל - כך מגיעים לאיזון

כולם תמיד תולים את העלייה במשקל בדיאטה לא מתאימה או בתוכנית פעילות גופנית לא מספקת או חסרה, אבל למעשה, לעתים קרובות ניתן למצוא את האשם לפחות חלקית בסטטוס ההורמונלי של הורמונים מסוימים

ההורמונים האחראים לעליה במשקל - כך מגיעים לאיזון
אילוסטרציה צילום: pixabay

כולם תמיד תולים את העליה במשקל בדיאטה לא מתאימה או בתוכנית פעילות גופנית לא מספקת או חסרה, אבל ,למעשה, לעתים קרובות ניתן למצוא אשם, לפחות חלקית בסטטוס ההורמונלי של הורמונים מסויימים. בסרטון הקודם סקרתי חמישה הורמונים מבין הלפחות עשרה העלולים לגרום לעליה במשקל, הורמוני בלוטת התריס, אינסולין, קורטיזול, לפטין וגרלין, בואו נשלים עוד כמה הורמונים חשובים:

מלטונין - הורמון השינה

מלטונין מיוצר בבלוטת האצטרובל עמוק בתוך המוח שלנו. המלטונין אחראי על שמירת הקצב הצירקדי שלנו, השעון הביולוגי, כך שנירדם ונתעורר בזמן. רמות המלטונין שלנו עולות באופן טבעי בלילה, הורמון הגדילה משתחרר, שעוזר לגוף להחלים, לבנות שרירים ולשפר את צפיפות העצם. אבל ,אם השעון הביולוגי משתבש, אם לא ישנים מספיק, או שהחדר שינה שלכם פשוט לא חשוך מספיק בלילה, או שקט או קר, או אם אנו נמצאים במצב של סטרס כרוני, הגוף יוזם תגובת לחץ, הקורטיזול נשאר גבוה וציר המלטונין משתבש וזה עלול להוביל לעלייה במשקל.


פפטיד דמוי גלוקגון 1 (GLP-1) הוא הורמון המיוצר במעיים ומופרש כתגובה לאכילה, עוד כשהאוכל נמצא במעי ולפני שהוא נספג לדם. בין יתר השפעותיו, הוא מווסת את רמות הסוכר בדם על ידי תיאום הפרשת האינסולין ומניעת שחרור עודף של הסוכר מהכבד. בנוסף GLP1 מסייע לווסת את תהליך העיכול וספיגת המזון על ידי האטה של תהליך ריקון הקיבה ויתרה מזה הוא משרה תחושת שובע במנגנון מרכזי בשל השפעתו על המוח ומערכת העצבים המרכזית, דבר המביא לירידה משמעותית במשקל ובצריכת מזון.

מחקרים מראים שלאנשים הסובלים מהשמנת יתר עלולים להיות בעיות עם השפעת ה-GLP-1 על מערכות ובשל כך קושי בהפחת משקל ובהרגשת שובע. נציין שכל התחום הזה של ההורומונים של מערכת העיכול המשפיעים על משק הסוכר הנקראים אינקריטינים, ש-GLP1 הוא אחד מהם, תופס תאוצה משמעותית בעשור האחרון בתכנון וייצור של תרופות המיועדות להורומונים אלו.

אם כן, ראינו בסקירה זו שיש לא מעט הורומונים שתפקודם ואיזונם חשובים לאין ערוך בשמירה על משק משקל מאוזן. את חלקם קל יותר לאזן בצורה עצמונית ולחלקם נצרכת התערבות של איש מקצוע הבקיא בתחום ובשיטות הטיפול השונות. אאחל לכולנו רפואה שלמה

ד"ר שלוסברג, הוא מומחה ברפואת משפחה (2009) ובמינהל רפואי (2015), בעל תואר שני במינהל מערכות בריאות (MHA). חבר סגל המחלקה לרפואת משפחה, מורה מצטיין באוניברסיטת ת"א. שימש במגוון תפקידים ניהוליים בקופות החולים ובתפקידי ניהול בכירים נוספים בחטיבת הרפואה במשרד הבריאות. גישתו הרפואית מבוססת על התפיסה הכוללנית, בה מתרכז הטיפול באדם ובשורש הבעיה. 'רפואה שלמה', אשל אברהם 8 בני ברק.

הורמון הורמון גדילה שינה משקל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד