י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בחירה בין מערכות שונות

מוזמנים לקרוא על על שלוש המערכות הכי חשובות ועיקריות בארגון או העסק, כספים, כוח אדם ולוגיסטיקה

בחירה בין מערכות שונות
מערכת צילום: FREEPIK

ארגונים רבים ושנים צריכים להחליט החלטה חשובה ביותר, איזו מערכת כדאי לבחור? מערכת ERP או מערכת MES? כדי לנהל את המפעל או את העסק ומשאביו בצורה אופטימלית ויעילה ביותר, כשכל אחת מהן מספקת מענה שונה אך ייחודי בתחומים שונים לגמרי. לפני שקונים מערכת לניהול מידע ארגוני, שהיא כמובן מערכת ERP, נצטרך לשאול שאלה מאוד חשובה, איפה שוכב הכסף הגדול בארגון? לדוגמה, זהו לא סוד כמוס שבמפעלי ייצור הכסף אכן נמצא ברצפת הייצור. ובכך ישנה חשיבות רבה בבחירה של המערכת אשר מתמחה בניהול מפעלי ייצור, ובניהול רצפת ייצור בלבד. ניתן לומר באופן חד משמעי שמערכת ERP משמשת ככלי עזר חשוב מאוד לניהול אינטגרטיבי של פעילויות בתוך ארגון או עסק, ומאפשרת לכלל עובדי הארגון לקבל מידע אמין ובזמן אמת בכל רגע נתון, על שלוש המערכות הכי חשובות ועיקריות באותו הארגון או העסק, כספים, כוח אדם ולוגיסטיקה.

הבדלים בין המערכות

כאשר מדובר במערכת MES ניתן לומר באופן חד משמעי שמדובר במערכת מידע לניהול הייצור אשר  מספקת בצורה יעילה וחכמה, נראות בזמן אמת של כלל סביבת הייצור. מערכת MES מגיעה לתחום שמערכות ה ERP לא יכולות להגיע, והוא כמובן הזמינות של מידע יצרני אשר נחוץ לזיהוי של בעיות בתהליכי הייצור החשובים בזמן אמת ועדכני, ובכך מערכת ה MES משפרת ומיעלת את הרווחיות והתהליכים של הארגון. מערכת ה MES היא תוכנה לניהול עסק חשובה לא פחות ממערכת  ERP, אך שונה בייעודה כי תפקידה של מערכת ה MES  היא ליצור את רשומות הנתונים לצורכי ניתוחי כיוון מבקרי PLC, בקר לוגי מתכנת .בארגון יש כמה שכבות, והיא נמצאת בין שכבת מערכת לתכנון משאבי הארגון ERP, לבין  שכבת בקרת המכונה הנקראת SCADA, Supervisory Control And Data Acquisition.

כיצד נדע האם המערכת טובה

בשביל לבחון האם המערכת מתאימה לצרכי העסק או הארגון, תצטרכו לבדוק טוב את הכלים שהיא מכילה. הרעיון מאחורי  מערכת ERP הוא לארגן את כל המידע בממשק אחיד ומסודר אשר יקל על החיים של כלל המשתמשים בה .  בנוגע לחוויות משתמש ונוחות, כל הטמעה של המערכת בעסק או בארגון תהיה מלווה בהדרכות חוזרות של כלל העובדים תוך כדי שימוש מלא במערכת ואכן עשוי לקחת קצת זמן עד להגעה למצב שבו עובדי ומנהלי החברה מתורגלים ויודעים להשתמש בצורה הטובה ביותר בתוכנה. בכל הסובב סביב טכנולוגיה ניתן לומר שמרבית המערכות כיום תומכות במודל SAAS, שזוהי תוכנה שניתנת כשירות נוסף בתשלום חודשי. ישנן הרבה מערכות  אשר יפעלו דרך WEB, לרוב בטכנולוגיית הענן. חשוב ביותר לבדוק לגבי אבטחת המידע, אתם תרצו לוודא במאת האחוזים שהמערכת כוללת בתוכה אבטחת מידע ברמה הגבוהה ביותר, ובעלת יכולת שחזור נתונים מהירה. שירות הלקוחות הוא נושא מאוד חשוב בכל ענף ומקצוע, וגם כאן תרצו לוודא שאתם מקבלים תמיכה אנושית וזמינה בכל זמן נתון, כי המתנה לתשובה יכול לקחת זמן וכסף חשוב לעסק, ובכך לגרום להפסדים כלכליים מרובים ואפילו סגירת העסק.

מערכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד